Nekromanti Några vilda framtidsidéer?

Rising

Vila i frid
Jag tänkte höra med er om ni har några visioner eller idéer om hur ni tror att framtiden skulle kunna bli. Saker som man skulle kunna bygga ett framtidsrollspel på. Någon idé om hur mänsklighetens nästa paradigmskifte kan bli eller hur vardagen för framtidsmänniskorna skulle kunna bli annorlunda än vad det är för oss människor.

Vad jag helst inte vill läsa i den här tråden är kommentarer på vad andra har skrivit, och naturligtvis inga synpunkter som är tagna från Forskning & Framsteg eller som kommer från andra S/F-berättelser. Berätta om era egna idéer! Det finns inget rätt eller fel, utan bara tankeväckande eller "förutsägbart-jag-har-hört-det-tusentals-gånger-förut-från-Bill-Gates-och-andra-erkända-och-skittråkiga-futurologer."

Slå till med några riktiga utropstecken!

---

Här är några av mina, förresten:

Multibrands
Idag så ägs i stort sett alla företag av några få överkuckus på toppen, men likväl så har man i slutändan olika varumärken på alla olika sorters varor. Redan nu finns det varumärken som Nike som säljer väldigt många olika sorters produkter, men jag tror att man i framtiden kommer få se enorma Multibrands som säljer precis allt möjligt. Du kommer alltså ha en Nike-bil och käka Nike-burgare också. När näthandeln kommer igång på allvar så loggar du bara in på nike.com och så är det som en super-supermarket som säljer exakt allt du vill ha, och företaget behöver bara sälja in ett enda varumärke till dig, inte tusen olika.

Andra generationens Demokrati:
Dagens demokratiska system premierar extrema partier, eftersom varje enskild röstare enbart påverkar sitt favoritparti i röstningen. Vad röstaren har för andraval och vilket parti hon tycker är helt osmakligt, det spelar ingen roll. I en värld där 40% gillar Nazistpartiet och resten hatar dem, så får ändå Nazistpartiet 40% av rösterna, och kan bli inflytelserikast om resterande röstare fördelar sina röster på massor av olika mittenpartier.

Den andra generationens demokrati kommer tillåta dig att fördela din röst hur du vill i procentenheter över de partier du gillar, och du kan inte ge något enskilt parti mer än 75% av din röst. På så vis kan man exempelvis ge sitt favoritparti 60% av ens röst och låta fyra andra sympatiska partier få 10% vardera.

(Jag kan iaf säga att jag aldrig kommer att rösta förrän någon gör något åt vårt nuvarande piss-system)

Företagen skolar arbetskraften från barnaår
Jag tror att undervisningen kommer att fungera såsom fotbollsklubbarna gör idag. De hittar unga talanger och tar hand om dem redan från unga år, låter dem få träffa varandra och hårdtränar dem tills de kan börja spela i juniorlaget.

I framtiden kommer man nämligen bara behöva väldigt få människor som faktiskt kan någonting, vi andra kommer bara arbeta i en sorts självklara serviceyrken. Den allmäna skolan blir mest på lek och ett sätt för samhället att se till att våra barn har någonstans att vara på dagarna (eftersom vandaler, knarkare och lösdrivare inte är några bra konsumenter), medan den egentliga undervisningen kommer tas om hand av företagen själva.

---

Vad har ni för visioner?

/Rising

fusk

Warrior
Maskinernas övertagande
Maskinerna blir tänkande, de blir närvarande överallt. En maskin slutar att vara ett fysiskt objekt och blir ett program i cyberrymden som omfattar alla de "tomma maskiner" som kan laddas med program av en maskin. Man kan ladda ner en telefon till ett pappersark, man kan göra en skrivare av ett papper.
Människan når mer eller mindre "Nirvana".
Men blir hon lycklig? Beordrar hon maskinerna att göra hon lycklig?
Någon slags dystopi som jag tänkte fram till ett post-apokalyptiskt rollspel, tanken var att människorna helt enkelt skulle be maskinerna att vrida tillbaka tiden så att människan återigen fick något och göra, få en känsla av meningsfulhet.
En ganska dyster framtidsbild tycker jag, där människorna undrar vad meningen med livet är och inte har något svar för att de inte har något att göra.

Företagens övertagande
Ländernas makt rinner ut i sanden, internationaliseringen blir total, företagen tar över staternas alla tidigare uppgifter. Kundvänlighet, kundnyttja, rättvisa och lika behandling går förre profit eftersom något annat hade varit dumt ur ett marknadsföringsmäsigt perspektiv. Nästan alla människor är nöjda och lever i en utopi. :gremlaugh:
Tja, som en slags motsatt Cyberpunk värld, mest eftersom jag tycker att företag är bra. :gremsmile:

"Företagen skolar arbetskraften från barnaår"
som i hogdalen business schools "Fabriken som aldrig stänger"? :gremsmile:

Korpen

Hero
Andra generationens Demokrati:
Dagens demokratiska system premierar extrema partier, eftersom varje enskild röstare enbart påverkar sitt favoritparti i röstningen. Vad röstaren har för andraval och vilket parti hon tycker är helt osmakligt, det spelar ingen roll. I en värld där 40% gillar Nazistpartiet och resten hatar dem, så får ändå Nazistpartiet 40% av rösterna, och kan bli inflytelserikast om resterande röstare fördelar sina röster på massor av olika mittenpartier.

Den andra generationens demokrati kommer tillåta dig att fördela din röst hur du vill i procentenheter över de partier du gillar, och du kan inte ge något enskilt parti mer än 75% av din röst. På så vis kan man exempelvis ge sitt favoritparti 60% av ens röst och låta fyra andra sympatiska partier få 10% vardera.
Du har aldrig läst jämförande politik va? :gremwink:
När du säger att dagen politiska system främjar extrema partier så tänker du på det svenska systemet (och alla andra system med strikt propotionallitet), om man istället tittar på de politiska system där man använder majoritetsval (first across the line) så är effekten ofta den omvända, där strävar man mot mitten för att röstmaximera.
Sen finns det system som kombinerar dessa två, t.ex det tyska är man har två röster var, en partiröst och en pressonröst.
Personligen tror jag att man nog kommer att röra sig mot the Englska/Amrikansk systemet med mindre valkretsar och majoritetsval, speciellt om i större imperier/riken/länder där man saknar den nationalism som får t.ex det sveska systemet att fungera. Sen tror jag också på att man får en högre grad av federalism med en ganska tydlig uppdelning mellen enheterna, där kan man titta på t.ex Indien, nigeria eller USA.
Att tillåta att man delar sin röst lite hur som helst tror jag inte på, det skulle om något främa små extremist (som t.ex kommunister eller nazister) partier som då antagligen skulle plock upp en hel del 10-20%s röster. Om folke inte gillar de partier som finns får de väl start sina egna!

Krille

Super Moderator
Sorry. Morgondagen är inställd.

• Snubben skjuts av ungefär alla, inklusive multinationella företag, högerextremister, vänsterfascister, Al Quaida, George Dubyah Bush och maffian i en förödande skottsalva. De enda som tycker att snubbens tankegångar var en bra idé är påven, Kofi Annan och Anna Lindh, men eftersom den förste lider av Parkinson, den andre är svart och den tredje är svensk så skiter alla i vad de tycker. Sen fortsätter världen att gå under som vanligt.
  • Snubbens idéer köps upp av Bill Gates, som genast marknadsför den som Next Step<sup>
  • Snubben blir ledare för en liten obskyr sekt i Shennandoa, Virginia, med 152 medlemmar. Dess enda intryck på världen blir på sin höjd när ATF och FBI stormar deras byggnad eller när de gasar ihjäl sig för att komma till den himmelska Kometen.
  • Det funkar! Folk blir snälla!

Krille

Super Moderator
Näpp (ant)

Nu när du säger det så är det ju uppenbart, men faktum är att det var mest avsett som en typisk microsoftism.

Krille

Super Moderator
"Men enda syftet med marknadsföringsmässiga perspektiv är just profit, därför går profit före de saker du räknar upp så länge företagens struktur är lika odemokratisk som idag."

Och liberalens kontring är givetvis att om företaget inte tänker på kundvänlighet och kundnytta så lär profiten sjunka eftersom kunderna flyr företaget - vilket enligt liberalen är den ultimata demokratin, i och med att företaget tvingas tänka på kunden för att få profit.

Naturligtvis är verkligheten inte så enkel, men å andra sidan är den inte heller såpass enkel att vänsteralternativet fungerar i grupper med fler individer än tvåsiffrigt antal eller utan kastration vid födseln.

Rising

Vila i frid
"Du har aldrig läst jämförande politik va?"

Jag har inte läst någonting.

"När du säger att dagen politiska system främjar extrema partier så tänker du på det svenska systemet (och alla andra system med strikt propotionallitet)"

Ja, det är den enda sortens system som jag tycker är någorlunda demokratiska överhuvudtaget. Skendemokratier med två identiska partier som stöter ut alla alternativa ideologier (såsom det är i USA) tycker jag är långt ifrån att vara ens den första generationens demokrati.

"Att tillåta att man delar sin röst lite hur som helst tror jag inte på, det skulle om något främa små extremist (som t.ex kommunister eller nazister) partier som då antagligen skulle plock upp en hel del 10-20%s röster."

Definitionen på "extrem" är att man antingen gillar det eller inte gillar det alls. Så det kommer förstås inte att ske.

Jag fick idén från Joakim Pirinen, som i en serie föreslog att man istället för att rösta positivt borde få kunna rösta negativt; alltså att en röst tas ifrån det parti som jag hatar.

Det var en kul idé, men skulle förstås ge en jättefördel åt småpartier som ingen ens bryr sig om, och därför är det inte direkt en idé som skulle fungera i praktiken. Jag tycker mitt förslag är det bästa.

Förresten; jag tror att världen kommer förändras väldigt mycket när det i Kina börjar växa fram en medelklass som vill ha en bil. Jag har hört profetior som sagt att då går jorden under av föroreningar, men jag tror att man faktiskt kommer kunna ta fram väldigt bra miljövänliga bilar snabbt som fan när man inser att man faktiskt måste. Däremot tror jag att det kan ställa till stora problem i amerika, då de ligger så långt efter oss i miljötänkande och då det ökade globala miljömedvetandet kommer tvinga jänkarna att hoppa på utvecklingen.

Fast jag bara gissar.

/Rising

fusk

Warrior
Politik[OT?]

Du kanske har rätt, du kanske har fel. Jag tyckte bara att det var en vild framtidsideé, jag har aldrig hört talas om en framtidsvärld där företagen faktist är snälla och fungerande.
Det enda man hör är det eviga malandet om Evil-MegaCorp© i oändligheten. Ganska trist ifall du frågar mig och rising frågade inte efter realistiska framtidsskildringar utan vilda sådana. Så om du skall klaga så får du väll klaga på något som är typ... relevant för tråden?
Min ideé kanske inte är så vild? Har det gjorts innan?

Troberg

Sinister eater
Ett par alternativ till

Trobergs maktövertagande
Jag börjar med att slutföra fas ett i min plan (få fler inlägg än Krille), varefter jag genomför fas två, för att sedan avsluta med fas tre (utnämna mig till kejsare över universum).

EU skiter sig
EU fortsätter som väntat och blir en totalitär polisstat. Alla hamnar i kläm.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag har en del åsikter om hur jag tror världen kommer utvecklas... Tyvärr är jag nog ganska pessimistisk. Punkterna är ej i någon speciell ordning.

Vi kommer fortsätta att spy ut avgaser och andra föroreningar i luften och öka på växthuseffekten. Därför kommer klimatet att försämras med kraftigare stormar, mer regn eller torka i vissa fall. Luftkvaliteten kommer dessutom förämras i storstadsregionerna så mycket att alla kommer behöva ansiktsmasker med inbyggda luftfilter för att kunna andas smoggen. Bristen på drickbart vatten kommer öka ännu mer i de fattiga länderna.

Eftersom befolkningen i Afrika och Asien kommer fortsätta öka i väldans hög takt så tär dett än mer på redan sårbara ekologier med mer svält som följd. Vi kommer även att drabbas av mer och mer elaka sjukdomar som Ebola, SARS eller AIDS. Dessa kommer att sprida sig över världen i olika epidemier. Katastrofen blir inte lika fullständig i de industrialiserade länderna då vi har relativt god sjukvård. Men de kommer tära hårt på samhällets resurser och många kommer slås ut eller dö då de inte har råd med medicin.

Västvärlden i form av både USA och EU kommer att drabbas av ekonomisk kris. EU kommer falla sönder i ett byråkratisk kaos. Europa kommer dessutom även att drabbas av mer och mer bråk mellan kaptialismen (i form av företag) och desillusionerade vänsterfolk. Samtidigt så kommer det genom samhället blåsa mer och mer högervindar i form av främlingsfientlighet och rasism. Arbetslösheten kommer fortsätta stiga.

Jag är rädd för att vi kommer få fler diktatoriska teokratier (en teokrati är aldrig bra IMO). Så säg hej till fler länder som det talibanstyrda Afganistan. USA kommer fjärma sig mer och mer från världen och köra sitt eget race med krig hur de vill. Världssamfundet i form av FN kommer att stå hjälplöst när USA och Kina drabbar samman i en konflikt där det inte är helt otroligt att kärnvapen används.

De internationella företagen kommer att flytta mer och mer av sin produktion till utfattiga u-länder där de kan göra hur de vill utan att behöva bry sig om fackföreningar eller lagstiftning som skyddar arbetarna.

Jag tror att vi i framtiden kommer att ha en hel del folk som arbetar ute i rymden på rymdstationer eller i kolonier på mars och andra planeter. Dessa kommer då inte vara styrda av några enskilda stater utan av internationella storföretag.

/Ulfgeir

Korpen

Hero
Ja, det är den enda sortens system som jag tycker är någorlunda demokratiska överhuvudtaget. Skendemokratier med två identiska partier som stöter ut alla alternativa ideologier (såsom det är i USA) tycker jag är långt ifrån att vara ens den första generationens demokrati.
Du må tycka att det är skendemokrat, men det beror på vad man villuppnå med demokrati och vad man tycker är det viktigaste, är det förmågan att få stabila regeringar (på regional och nationell nivå) som man kan utkräva ansvar ifrån eller är det exakt representation?
Problemt med det Svenska sytemet är att det bara fungerar i stater som har en stark gemensam national känsla. I stater där det finns regionala motsättningar är ett system som det svenska ett recept på katastrof, se bara på nigeria i början av sin självständighet. En annan skillnad är vem de valda representerar, i länder där man har personval (I t.ex usa så röstar man aldrig på ett parti utan alltid på en person) så är en MP representant för sin valkrets i först hand och sitt parti i andra, i sverige är det tvärt om, här är en politiker representant för sitt parti och först i tredje hand för sin valkrets (vilka i sverige skulle få för sig att skriva till "sin" riksdags ledamot i någon fråga?).
En effekt av att ha få stora partier är att det ofta är betydlaig större spelrum inom partierna, detta blir särskillt tydligt i val (om vi pratar USA) på lägre nivå än till president, t.ex senatorsval eller guvenörsval.

Sen undrar jag om du ser Storbrittanien som en skendemokrati? de har ju också egentligen 2 (3 om man räknar liberal demokraterna) stora partier.

Men den stora frågan är om man pratar enhetstater eller federationer.

Sabelkatten

Swordsman
Och liberalens kontring är givetvis att om företaget inte tänker på kundvänlighet och kundnytta så lär profiten sjunka eftersom kunderna flyr företaget - vilket enligt liberalen är den ultimata demokratin, i och med att företaget tvingas tänka på kunden för att få profit.

Naturligtvis är verkligheten inte så enkel, men å andra sidan är den inte heller såpass enkel att vänsteralternativet fungerar i grupper med fler individer än tvåsiffrigt antal eller utan kastration vid födseln.
Torde det inte snarare vara:

"...att vänsteralternativet fungerar i grupper med fler än en tillverkare av en viss produkt."

Protektionism är inte dumt i alla situationer!

/Henrik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag odlade någon gång i forntiden följande koncept, som var tänkt att användas till en serie (tecknad alltså):

När den billiga arbetskraften i u-länderna gradvis börjar kräva samma rättigheter som deras fackanslutna motsvarighet i i-länderna blir det snart mer och mer lönsamt för företagen att satsa på robotar som tillverkare (vilket ju redan har skett i många år, men idag är det fortfarande billigare att låta en barnarbetare i Burma tillverka plastleksaker till McDonalds än att låta en robot göra det).

Framsteg inom AI-forskningen ger smartare och smartare datorer och robotar som gradvis kan ta över produktionen. Snart är de enda människor som behöver arbeta de som programmerar och tillverkar datorerna, och de behövs knappt heller eftersom robotar kan tillverka och designa nya robotar. Människorna delas in i en mycket liten överklass: de som har jobb; och en stor underklass: de som inte har det. Robotarna gör INTE revolution, eftersom man programmerar dem med mycket låg ambitionsnivå och eventuellt några asimovska lagar. (Dessutom förbjuder man dem att titta på Matrix eller Terminator, eftersom de innehåller scener som kan upplevas som stötande.)

Samhällsekonomin förändras fullständigt i och med att så få arbetar. Genteknologin har gjort att man kan producera föda till alla jordens invånare. Det nya samhället som byggs upp är en light-version av kommunismen, där människorna inte ens behöver arbeta, men förses med de medel de behöver för att överleva.

Alla de arbetslösa människorna behöver underhållas på något sätt, och den poluläraste typen av underhållning är en form av reality-spel; ett mellanting mellan en semester och ett lajv-rollspel. Det finns ett otal sådana i varje större stad, med olika teman, där människorna kan slippa ifrån sin tråkiga vardag och istället vara samuraj i det feodala Japan, revolverman i western eller kapten på en rymdkryssare. Statisterna och miljön spelas av hologramklädda robotar och kulisser, vilket skapar en perfekt illusion. De flesta människorna lever hela sina liv i dessa spel och lämnar dem bara för korta stunder för att byta från ett spel till ett annat. I sin vardag saknar de nästan helt personlighet.

Serien skulle börja med en presentation av den här världen och sedan introducera själva handlingen: Någonstans i centrala USA testas en ny form av vapen, men något går fel. Den extremt skitiga bomben har en sprängverkan som är större än någon skulle kunna ana. En enorm elektromagnetisk puls sveper över jorden och förstör 99% av all elektronik och som om det inte var nog sliter den upp en dimensionsreva genom vilken främmande varelser infiltrerar världen. Människorna finner sig stående i ruinerna av sin civilisation och blir plötsligt tvungna att leva i en verklighet som just blev mycket mer ogästvänlig. Många tar livet av sig eftersom hela deras liv kretsade kring spelen; de övriga får försöka göra det bästa de kan av en ny och främmande situation.

/tobias

LeJonklev

Swordsman
Saker och ting fortsätter i sin stilla takt tills inom en nära eller fjärran framtid upptäcker någon att påståendet om att energi är oförstörbart och inte kan skapas är båg. Kunskapen sprider sig kvickt och helt plötsligt är det möjligt att både skapa och förstöra energi i stora mängder.
Detta leder hastigt till utvecklandet av massa nya vapen med krig och allmänn jävelskap som följd.

Efter att stora delar av mänskligheten utplånas börjar man inse det absurda i att kasta iväg en massa superbomber på varandra när en infanterisoldat kan bära en atomsäker kraftsköld som täcker ett par kvadratkilometrar och alla försonas och kramas.

Därefter börjar man utnyttja den nyfunna, outsinliga källan till energi till att föda massorna (som inte är några massor längre efter alla krig). Man utvecklar en massa mikroimplantat som gör att en person kan gå runt och ha mental kontroll över motsvarigheten till ett mindre känrkraftverk som kan utnyttjas till vad det nu är implantaten är designade att göra. En lång era av fred, blommor och hämningslöst pussande tar vid. Man kolonisera många nya planeter och möter eventuellt andra intelligenta varelser som man antingen upplyser eller utplånar.

Men genom att man går runt och skapar en massa energi hela tiden har man även lockat till sig en massa äckel-päckel-varelser från beyond our verklighet. På nytt börjar man slåss. Teknologiskt förstärkta människor mot slemmiga demoner. Boom, bang, solar förstörs i konflikten!

Ungefär här någonstans skulle man kunna slänga in en bunt rollpersoner.

/Johan

kefka

Hero
sverige är det tvärt om, här är en politiker representant för sitt parti och först i tredje hand för sin valkrets

Vad hände med den andra handen då?

Dessutom är det i USA vanligt, speciellt i små valkretser att politiker mandat efter mandat sitter kvar utan att ett val genomförts. Helt enkelt för att ingen ställer upp som motkandidat.

Storuggla

Champion
Vilda och vilda...

Ett:
Vid sju års ålder (varför just sju, utropar ni? Käääften! svarar jag och slår omkring mig med telefonkataloger) genomgår samtliga barn ett prov som testar deras fysik, mentala förmågor, intressen, genetik och hela rasket. Sedan tilldelas knodden en utbildning och sedan ett yrke som stämmer överens med hans förutsättningar och intressen (och samhälletsnytta). Med andra ord: din framtid bestäms vid sju års ålder.
Man kan inte byta jobb/utbildnign/sysselsättning, det är otänkbart och ingen skulle anställa någon sådan "tok".
Självmordsfrekvensen ökar markant men på det stora hela är folk nöjda och glada.

Storuggla, tänkte först ge pingvinerna världsherravälde

Man Mountainman

Storsvagåret
Tjo!

Okej, jag är i stort sett framtidsoptimism och tror att vi om några hundra år kommer att vara lata hjärnor som simmar omkring i kar av näringslösning medan vi blir uppassade av robotar och interagerar i skitacoola virtuella miljöer på Internet där allt är möjligt, och att perioden fram till dess kommer att präglas av klarhet efter klarhet när större och större delar av mänskligheten reser sig upp ur fattigdom, misär och olycka till den slags liv vi lever i västvärlden idag och bortom det.

Tråkig rollspelssetting, säger du? Få se om jag kan prestera bättre. Okej, jag *tror* ju egentligen på framtidologerna. Jag tror att papper kommer att bli elektroniskt, att Kina kommer att bli världens stormakt och Indien dess tillväxtmotor, att NASA (eller motsvarande kinesisk mydnighet) kommer att bygga en hiss till geostationär omloppsbana och att genmoddade ungar kommer att bli mode bland de rika och mäktiga. Jag får väl försöka besvara din fråga ändå.

Vad har ni för visioner?

Ett ord: telepresence. I framtiden kommer ens arbetsuppgifter, genom Internets försorg, att bli tillgängliga var man än befinner sig på jorden. Plötsligt blir bostadsort inte längre ett problem. Kombinerat med elektroniska papper (som gör att dokument kan överföras elektroniskt och sedan läsas framför brasan eller i sängen) kommer detta att leda till att man kan leva och bo precis var man vill. De flesta kommer väl att flytta till urbana centrum, medan en annan grupp kommer att söka sig tillbaka till den avfolkade landsbygden, eller varför inte bosätta sig i lyxiga och trendiga undervattenshabitat? Trent Jackson, börsmäklare i New York, har inrättat sitt kontor och sin bostad på en ubåt vars autopilot för den genom alla de stora haven i en regelbunden rutt. Trent sköter alla sina affärer via sattelitlänk med New York.

Andra generationens Demokrati

Ah! De här tankegångarna känner jag igen. I min version skulle alla medborgare dessutom få ett antal *negativa* röster som gav dem möjlighet att negera andra partiers röster. Jag vet inte hur det skulle ha funkat i praktiken, dock.

Man Mountainman

Storsvagåret
Eller varför inte...

Solarki
Människorna inser slutligen att de helt enkelt inte passar ihop med andra människor. Det slutar med att alla människor isolerar sig från varandra och regerar över sig själva. Den mänskliga rasens utplåning följer inom en kort tidsrymd.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Världen år 2097

vad har man mest nytta av, programmering eller kemi/fysik?

Jag tänker inte besvara din fråga, men föreslå en bättre jämförelse: vad har man mest nytta av, programmering eller fucking _syslöjd_?

Staffan

Myrmidon
Jag har för mig att Australien har ett rankingsystem i enmansvalkretsar, där man helt enkelt får rangordna de kandidater som finns i en valkrets. Om någon får mer än 50% förstahandsval så blir den personen vald. Annars tar man bort den som fått minst antal förstahandsval och överför de rösterna till de som rankats tvåa av de röstande, och upprepar det hela tills någon fått 50%.