Nekromanti Några vilda framtidsidéer?

Pom

Swashbuckler
The Empires Strike Back [milt OT]

Hur som helst, mitt inlägg var inget brandtal mot imperialism i sig utan snarare en skepsis mot att sådana institutioner blir möjliga att inrätta och underhålla i framtiden. Mitt intryck är att folk i allt större utsträckning väljer att säga "hoppa och sk*t", vi gör hur vi vill", och jag tror inte att sådana tendenser kommer att minska. Det saknas inte heller tecken på att folk i gemen misstror de imperiebyggen som tar form idag.
Jag tycker inte att trenden går åt det hållet netto (även om det finns starka rörelser i den vägen). Även om företeelser som Pax Americana och EU kan vara dagsländor, blir den kulturella globaliseringen allt starkare. Jag tror att det krävs drastiska omvälvningar för att den utvecklingen skall brytas.

Men med interstellära imperier är det tvärtom. Det tycks mig som om problemen med en interstellär infrastruktur är så enorma att vår teknologi måste komma så långt bortom det vi idag ens ser som teoretiskt möjligt, att sådana imperier är och förblir fantasifoster.

Korpen

Hero
Re: No Empires!

Mitt intryck är att folk i allt större utsträckning väljer att säga "hoppa och sk*t", vi gör hur vi vill", och jag tror inte att sådana tendenser kommer att minska.
Där håller jag inte med dig, tvärt om. Om folk på individnivå skiter i lagar så kallas de "kriminella", det är sådana som sitter i fängelse.
Jag tror visserligen inte heller att de asocial tendenserna i samhället kommer att minska, men inte heller att de kommer att öka radikalt, vilket du verkar tro.
Sen tror jag att vi pratar om olika nivåer, ett intergalaktisk imperium bryr sig antagligen inte speciellt mycket om planetära frågor, utan hur länder och planeter styrs är en fråga för de som bor på planeten, och frihandelsfågor gäller bara mellan planeter, de flesta kommer nog inte i kontakt med imperiat i sin liv.

Och standardiseringar leder till MINDRE byråkrati inte mer, men den ligger på olika platser, mindre standarder, mer arbete och byråkrat i företag, mindre i "staten".

Saxifrage

Hero

Om folk på individnivå skiter i lagar så kallas de "kriminella", det är sådana som sitter i fängelse.

Nja. Nu menade jag inte att fara fram utan respekt för andra, utan att vägra köpa paketerade livsstilar. Vilket historiskt sett har varit grund för fängelsestraff, men numera verkar bli mindre vanligt. Idag har du tex även i Alabama möjlighet att leva ihop med en person av samma kön, vilket ju borde kunna anses som ett brott mot konventionerna. Alltså en minskning av samhällets likriktning.

(---) ett intergalaktisk imperium bryr sig antagligen inte speciellt mycket om planetära frågor

I de exempel jag räknade upp får jag intrycket att Imperiet har ett högst levande intresse för planetära frågor. Ett sammanhållande imperium av mer federal art skulle förmodligen vara mer trovärdigt. Dock tycker jag att "federation" eller dylikt vore en bättre term för ett sådant. Bara titeln "kejsare" tycker jag ger signaler om toppstyre och centralism.

Huruvida standardiseringar av bananers krökningsvinkel leder till mindre byråkrati tror jag att jag avstår från att diskutera... :gremwink:

Saxifrage

Hero
Diversitet vs likriktning

Jag är osäker på vad du menar med "kulturell globalisering". För mig innebär det ungefär att jag numera kan välja en chorizo eller kabanoss om jag ledsnar på svensk varmkorv, vilket ju inte är synonymt med likriktning. Jag misstänker dock att du syftar på McDonaldsifiering, Nike-reklam och dylik likriktning av kulturella mönster. Huruvida vi står inför en kulturell likriktning kan man ju diskutera (men helst inte här). Jag vågar dock hoppas på att det finns tillräckligt med individualister för att ge konformisterna en match. Iaf tillräckligt för att jag skulle kunna basera en lätt utopistisk rollspelsvärld på sådana tankar.

(socialt induktionsbevis: jag är inte imponerad av Nikes livsstilsreklam, inte min polare heller; alltså finns tillräckligt många fler som tänker likadant)

Pom

Swashbuckler
Re: Diversitet vs likriktning

Jag misstänker dock att du syftar på McDonaldsifiering, Nike-reklam och dylik likriktning av kulturella mönster.
Jag använde det egentligen urbota omöjliga ordet kultur för att täcka in både det du nämnde, teknologi, ideologi och det mesta annat.

Nå, det var just sådant som stackars Rising bad oss låta bli just här, så jag slutar här.

Troberg

Sinister eater
Re: Suspekt Protekt [OT sedan länge, antar jag]

Jag har svårt att se hur man kan "tvångsindustrialisera" ett land. Det är klart; om man utbildar dess medborgare, bygger fabriker och moderniserar jordbruket mot innevånarnas vilja så...
Nej, men det har hänt. Stalin gjorde det i Sovjet.

Korpen

Hero

I de exempel jag räknade upp får jag intrycket att Imperiet har ett högst levande intresse för planetära frågor. Ett sammanhållande imperium av mer federal art skulle förmodligen vara mer trovärdigt.
I fallet traveller så har du fel, där står det till och med i en av böckerna ungefär "imperiet slutar där stjärnhamnen slutar, det är ett iperium mellan stjärnorna, inte ett av planeter". Intresset för planetära frågor är nog begränsat till några få nyckelvärldar (vilka iofs är de som oftas dyker upp i äventyr) eller kärn-territorier, jämför med t.ex Washington DC.

Bara titeln "kejsare" tycker jag ger signaler om toppstyre och centralism.
...Vilket i och för sig säger mer om dig än det gör om kejsare...
Hittills i världshistorien så har det aldrig funnits något kejsardömme som varit kapabelt att detaljstyra mer än provinsen där huvudstaden ligger. Förmågan att centralstyra ligger i kommunikationer, och först under 16-1700-talet var kommunikationer i europa sådana att det först blev möjligt, inte förrän under tidigt 1900-talet var centralstyrning praktiskt genomförbart över större områden, men det kan nämnas att alla världens större länder idag är federala stater.
De saker som tidigar var centrala var fältarméer och det resurser som krävdes för att hålla dem i fält.

Saxifrage

Hero

Det är uppenbart att vi har olika uppfattningar om vad som kan klassas som ett imperium, men jag tror att en vidare diskussion ligger utanför vad som var syftet med den här tråden. Jag nöjer mig med att stå fast vid min framtidsvision: ett universum där makten inte ens på papperet ligger hos EN person utan är spridd på en större mängd företag, intressegrupper och drivkraftiga personer; och dessutom skiftar med något större regelbundet än en förbestämd arvsföljd. Om jag någonsin får tillfälle att bygga upp en framtida spelvärld är det i den riktningen jag tänker gå; inte minst för att det känns mycket intressantare än några pseudo-antika klicheer.

Staffan

Myrmidon

I StarDrive, den främsta spelvärlden till Alternity, fanns det flera exempel på stora interstellära nationer med olika styrelseskick. Några var demokratiska, några var företagsstyrda, nån var en teokrati, en var ett kommunistkollektiv, och så vidare. Varför skulle alla riken i rymden vara likadana?

Saxifrage

Hero

Varför skulle alla riken i rymden vara likadana?

Tja, det undrar jag också; det var därför jag skrev mitt första inlägg :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Optimism?

Är det såhär du hoppas eller såhär du tror att världen kommer att utvecklas?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det blir inte bättre...

"Multibrands"

Redan idag satsar många företag mer på marknadsföring än på tillverkning. Jag tror att allt fler företag kommer att gå över till att sälja hela livsstilsprodukter. Folk kommer att definieras efter de varumärke som de köper mest av.
- Jaså du är en Nike? Själv är jag lite mer åt adidas hållet. Kanske lite Gucci vid högtidliga tillfällen.

"Andra generationens Demokrati:"

Här i Europa kommer allting att bli mycket mer snårigt och byråkratiskt. Kontakten mellan politker och folket blir mindre och antalet valdeltagare också. Politkerna sitter mer eller mindre på livstid även om de ibland skiftar poster.

"Företagen skolar arbetskraften från barnaår"

De stora företagen ägnar sig alltmer åt marknadsföring. De smutsiga utnyttjande av dåligt avlönade och behandlade arbetare överlåter man på underleverantörer. Man gör även gällande att västvärldens ekonomiska välstånd är beroende av förmånliga produktionsvillkor i andra delar av världen. Klyftorna ökar och ingen är egentligen särkilt intresserad av att hjälpa de olika u-länderna som sjunker allt längre ner i skuldträsket och blir mer beroende av företag och rika länders välvilja än tidigare. Företagen samarbetar och utövar sitt inflytande allt mer öppet. Det cyniska marknadstänkande slår igenom överallt. Usa blir den första rena företagsstaten med en marionett som ledare och syndabock ifall något skulle gå snett.

Robotar som tar över och superteknologi som alla får tillgång till tror jag inte på. Varför utveckla maskiner och robotar när slavarbetare ändå är mycket billigare?

DAKRilla

Hero
Alex Chiu's World Corporation

Varje generation välsignar världen med ett geni. 70-talets geni, det största genom tiderna, bortom Plato, Albert Einstein, Leonardo da Vinci och Johann Wolfgang von Goethe, är utan tvekan Alex Chiu (Läs och förundras! Sidan är proppfull med visdom!), messias enligt många eftersom han faktiskt möjliggjort odödligheten genom sina magnetiska (magiska?) ringar* (US PATENT #5989178). Förutom detta och att han rättat Darwins lärar, att han gjort ritningar på en teleporteringsmaskin, att han kommit fram till materians djupaste hemligheter, att han vet hur man bygger ett UFO, att han förklarat ett av tidernas största mysterium, vad/vem/hur Gud är - Gud är en matematisk algoritm, som styr universum, nämligen den kinesiska spådomskonsten I-ching - så har han likt en profet förutsått framtiden genom sin syniska och absoluta klarhet:

[*] Kina kommer att invardera de omkringliggande länderna eftersom de till sist inte kommer ha nog mat att försörja sin befolkning. Men han har en lösning: "Teleportation must be invented. If we don't invent teleportation, China will throw nuclear bomb everywhere. Especially now everyone can live forever."
[*] Hur det än går på ovanstående punkt så kommer USA och Kina att inleda tredje världskriget mellan varandra som kommer att inkludera atombomber. Det spelar ingen roll vilken sida som vinner, för alla vill stoppa kriget mot slutet då båda sidor lidit så stora förluster att de hotar deras egen överlevnad. Och när alla märker hur hemska atombomber verkligen är så kommer ingen vilja ha ett fjärde världskrig. En orolig fred inleds....
[*] De länder som deltog mest i tredje världskriget, förmodligen Japan, Ryssland, USA och Kina, bildar ett enda stort företag av sina fyra riken. En överstyrelse tillsätts och en "personallag" stiftas som säger att man inte får anfalla andra avdelningar (länder) i företaget (de enade länderna) såvida inte minst 75% av de anstälda (befolkningen) är med på det. Företaget går snorbra och länder blir groteskt rika.
[*] Detta nya ultrakapitalistiska företagsland börjar muta ledare i andra länder med sina aktieposter så att de inkorporera "sina" länder. Andra länder kommer att vilja inkorporeras i ren skräck för den gigantiska armé som företaget har. "Nobody dares to mess with the corporation", som den upplyste uttryckte det. Solidaritet och brödraskap!
[*] Eftersom överstyrelsen kommer att ha kontroll över samtliga arméer i anslutning till företaget så har ingen i världen möjlighet att anfalla dem, eller någon annan heller i rädsla för att de ska blanda sig i. Fred till sist!
[*] Alex Chiu säger att alla dessa inkorporerade länder kommer att fungera precis som vanliga företag: inkomsterna (skatterna från folket) delas ut till aktieägarna så att de blir ofattbart rika. Sedan investerar de sina pengar i företaget så att dess ekonomi blir bättre, och då ekonomin i ett land, som ju företaget faktiskt är, blir bättre så kan man ju hämta in mer skatt. Alltså ökar företagets omsättning så att aktieägarna blir rikare samtidigt som landet växer sig starkar tack vare att investeringarna. Rikedom till alla!
[*] Till sist när alla länder är anslutna så behövs ingen armé längre eftersom det är mot reglerna att anfalla andra avdelningar förutom att det inte längre finns anledning att anfalla någon annan. Därför blir företaget ännu rikare eftersom arméns budget reduceras till ingenting. Mer välfärd!
[*] Rikast av alla kommer företagets olika ledare och aktieägare bli. De kommer äga minst sagt ofantliga rikedomar, och det är detta som är det attraktiva med the World Corporation. Men kom ihåg att dom är värda det och att dom inte sålde landet för egen vinning. Nej, inte alls! Dom räddade ju trots allt landet genom att landet och därmed alla innevånare i landet rikare! Våra hjältar!
[*] Pengar blir motivationen för alla ledare att sköta sin del av företaget väl, för om de inte skulle göra det skulle de förlora massor av pengar eftersom deras aktier skulle gå ner i värde. Ingen mer korruption!

I denna framtid så kommer allt att vara perfekt. Alla kommer att vara rika. Ingen kommer att behöva svälta av följande enkla anledning: luft behövs för att vi människor ska leva, och luft är graits. Även mat behövs för att vi människor ska kunna leva, så givetvis ska mat också vara gratis! Maten kommer därför odlas i enorma torn med lager av odlingar som robotar sköter arbetet i. Så, alla kommer att kunna äta mat utan att behöva arbeta, men för att hålla igång resten av samhället (d.v.s. strömförsörjning, underhåll av maskiner e.t.c.) så kommer genomsnittspersonen behöva arbeta 3-4 timmar i månaden. Resten är till att ha kul med! Likaså kommer boplats att vara billigt eftersom man kommer bygga allt högre bostäder som man kan bo i! Och ingen måste skaffa barn längre nu när man kan bli odödlig, eller åtminstone inte förrän man blivit 300-400 år gammal. Som om det inte vore nog med allt detta så förutspår vår profet även att alla kommer att ha ett eget kreditkort och att papperspengar och mynt kommer att försvinna! Vilken framtid! Halleluja! Det enda som behövs är en messias som kan göra den möjlig. Det kan vara du! Eller så kan det bli du! Kolla bara på överguruns krav och guide för att bli messias! Framtiden är snart här! Ta denna chans innan det blir försent!

*Jag äger ett par ringar. Jag gick med i gratisprogrammet på hans sida och fick relativt lätt 400 personer att undersöka min länk. Någon månad senare damp ett paket från USA ner i min brevlåda. Då blev glad: Jag visste att minst en ytterligare person i världen var sinnessjuk! Antingen Alex eftersom han tror på sin idé och finansierar det med sina pengar. Eller så en massa dumma människor som tror att det ska fungera och köper dem när folk som jag annonserar om hans sida. WAHAHAH!

Greymourn

Swordsman
Mm...

Vi kan väl enas om att man kan klara sig ganska bra utan båda... Men att respektive "hantverk" är klart nyttigt att kunna om man tänker syssla med något som innefattar sådant man lärt sig i Syslöjd respektive Programmering...

Gemene man har nog för den delen större nytta av baskunskaper i syslöjd än av programmering...

Troberg

Sinister eater
Re: Mm...

Gemene man har nog för den delen större nytta av baskunskaper i syslöjd än av programmering...
Vilket en gång för alla bevisar att jag inte är gemen! :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Re: Mm...

"Vilket en gång för alla bevisar att jag inte är gemen!"

Jorå. Bildbevis bifogas - bara gemener där! :gremwink: