Nekromanti Nån annan som har en PSP?

Gardener

Champion
Jag har haft en Sony PSP sedan ett tag tillbaka och jag är, trots priset, väldigt nöjd med mitt inköp. Har spenderat en hel del timmar med att spela knasiga spel på japanska, och tågresor och bussresor har varit bra mycket trevligare med den.

Dock börjar det kanske bli dags att köpa lite nya spel, så jag undrar om någon har några spel att rekommendera? Jag har Lumines, Ridge Racers och det helt galna Vampire Chronicle (Darkstalkers Chronicle). Har någon provat några andra spel och har ni några kommentarer om dem?

Skulle även vara kul att prova på multiplayer med wifi mot någon nån gång...

Troberg

Sinister eater
Nope, men jag lär väl skaffa en så småningom. Jag väntar dock på att det ska komma vettiga modchip till den så att man kan köra sina egna skivor och kunna ha den till lite andra praktiska portabla funktioner.

Jag är dock lite besviken på den. Jag hade hoppats att den skulle vara en portabel PS2, istället så gjorde de en nedbantad maskin som inte är bakåtkompatibel. Jag tror inte ens att den kör PS1-spel. För mig som sitter med 3-400 PS1 och PS2-spel så hade det varit en rejäl fördel. Speciellt tråkigt då de visat med den nya slimline-PS2 att de faktiskt hade kunnat göra det...

Snow

Swashbuckler
Nope, men jag lär väl skaffa en så småningom. Jag väntar dock på att det ska komma vettiga modchip till den så att man kan köra sina egna skivor och kunna ha den till lite andra praktiska portabla funktioner.
Egna skivor säger du? Om det går så låter det mycket trevligt. Men enligt följande artikel från wikipedia (vilket man kanske ska ta med en nypa salt) så blir det svårt eftersom man inte kan köpa tomma skivor. Vet du något mer?

The Universal Media Disc (UMD) is a disc medium developed by Sony for use on the PlayStation Portable. It can hold 1.8 gigabytes of data, ranging from games to movies to music. The UMD has been specially developed by Sony for just this console. However, unlike the Minidisc, which was also a proprietary Sony-developed format, it will not be commercially available as empty discs, in order to avoid piracy. However, there has been recent discussion about the UMD movie and music formats being opened by Sony, although it is not clear if this will result in the development of UMD "burners" (a la CD/DVD burners). Sony has said that it intends to keep the game-formatted UMD specs to itself, in order to avoid competition (and presumably to profit from licensing fees).

Gardener

Champion
Nej, några piratskivor till PSP:n lär det nog dröja länge tills det kommer. Även om det i stort sett är samma som en DVD-skiva så har de en helt annan storlek, och filstrukturen och kryptering som används lär inte vara helt lätt att reverseengineera.

Spel från Memory Stick bör dock inte vara alltför omöjligt inom en hyfsat snar framtid, det har ju släppts en riktig uppdatering nu som de troligen bör kunna dissekera och luska ut hur det fungerar. Sen bör väl andra körbara program komma inom en inte alltför avlägsen framtid.

Vad gäller kraften i PSP:n så är den i mångt och mycket faktiskt kraftfullare än PS2:an, även om den för tillfället är strypt. När de släpper en uppgradering som lyfter denna gräns så kommer det nog gå att göra riktigt häftiga saker, förutsatt att man har ett batteri i bagaget som kan driva det.

När Sony så småningom häver kravet på att alla spel som släpps till PSP:n måste innehålla nyheter så lär det nog komma en uppsjö portningar från PS1/PS2. Att köra spelen direkt lär dock vara svårt då skivorna inte får plats.

Troberg

Sinister eater
Egna skivor säger du? Om det går så låter det mycket trevligt. Men enligt följande artikel från wikipedia (vilket man kanske ska ta med en nypa salt) så blir det svårt eftersom man inte kan köpa tomma skivor. Vet du något mer?
Ett modchip borde kunna ändra så att den blir mindre kritisk mot olika media och så att man kan använda vanliga 8cm CD/DVD.

I vilket fall så brukar kineserna vara kvicka med att knäcka sånt så det kommer nog att finnas skivor rätt kvickt. De är otäckt duktiga på att knäcka krypterad elektronik (se bara på arkadspelen) och de står säkert för över 90% av världens tillverkning av mjukvara.

Om inte annat så kommer det väl att komma kinakloner av PSP, ungefär som det finns för Playstation (Gamestation, Funstation, Playsystem osv).

Gardener

Champion
Har svårt att se hur en 8 cm skiva ska få plats i PSP:n, dess vanliga skivor är bara 6 cm, och utrymmet för skivan är knappt över 7 cm, dessutom är centerhålet inte samma storlek heller. Det krävs nog tyvärr specialtryckta skivor för att lyckas med det, å andra sidan är de jäkligt kluriga de där moddarna.

Troberg

Sinister eater
Har svårt att se hur en 8 cm skiva ska få plats i PSP:n, dess vanliga skivor är bara 6 cm, och utrymmet för skivan är knappt över 7 cm, dessutom är centerhålet inte samma storlek heller. Det krävs nog tyvärr specialtryckta skivor för att lyckas med det, å andra sidan är de jäkligt kluriga de där moddarna.
OK, är det så illa. Nåja, det lär nog dyka upp skivor ändå, alternativt att någon fixar så att man kan komma åt enheter via USB Storage Class eller liknande.

Som Hannibal påstås ha sagt enligt Johnny Walker-reklamen: "If we can't find a way, we'll make a way."

Feuflux

omjonasson.se
En kompis till mig har en. [ANT]

Han visade stolt upp den för mig, visade ett filmklipp på skärmen och frågade vad jag tyckte om upplösningen. "Den ser bra ut" sa jag. "Du är tråkig" sa min prylgalne polare som hade förväntat sig en överlyrisk reaktion. Jag höll nog med honom lite. :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
att jag inte har någon vet du visserligen redan, men jag tänkte nappa lite av din tråd.

Och jag tänkte inte göra det i ett gigantiskt PSP vs DS-krig. även om det är lite lockande.

Jag tänkte fråga om wifi-grejjerna. Är det släppt ännu? för jag har hört att funktionen inte är aktiverad ännu och det suger ju rätval. Hur är det egentligen med det hela? och om någon skulle ha koll på hur det faktiskt funkar på DS också så får de gärna svara här. men undvik ett krig.

wifi-funktionen är enligt mig det viktigaste på den här generationen bärbara konsoller så om jag skaffar en så blir det den med bäst stöd och spel med wifi-funktion...

chrull

Gardener

Champion
I princip alla spel har adhoc-wifi-möjligheter, dvs att man kan spela mot upp till 15 andra spelare som är i närheten. Vid USA-lanseringen tillkom en bunt spel som har online-spelmöjligheter där man kan spela mot folk över hela världen om man bara har tillgång till en internet-hotspot (wifi-uppkoppling mot internet).

Game Sharing finns, men används mig veterligen bara av ett enda spel än så länge, och det är Namco Museum. Det betyder att man kan föra över spel till någon annans PSP så att denna kan spela utan att behöva spelskivan.

Sen kan man ju använda program som x-Kai-link eller vad det heter för att spela mot folk på internet i spelen som har adhoc-multiplayer, ska tydligen fungera alldeles utmärkt. Sen kan man göra fejk-game sharing, genom att helt kallt flytta över spelskivan när spelet laddats in, så kan man spela två spelare mot varandra med endast en skiva.

Hur det funkar på DS har jag dock sämre koll på, men jag har för mig att i stort sett alla spel har motsvarande adhoc-läge också, att man kan spela mot andra som är i närheten. Dessutom tror jag att fler spel har motsvarande game sharing-möjlighet, även om jag inte har koll på om detta stämmer. Vad jag vet finns det ännu inga spel som har möjlighet till spel över internet, men jag kan ha fel.