Japp, jag håller med! Det låter underligt att man ska lyckas så ofta, men jag tror att det kan bero på att vi är rätt vana vid att slumpen spelar en väldigt stor roll vid färdighetsslag. Det jag har försökt få till är lite mer schack och lite mindre fia med knuff
Om jag börjar med valet av T6 så beror det på att jag vill dra ner på spridningen av slagen och det enda sättet att göra det är att använda flera tärningar i slagen. Det vore roligare med något annat än tråkiga T6, men ska det vara hyffsat smidigt att räkna i huvudet så är det nog det enda som funkar. Meningen är att man ska kunna lite på att har man ett visst färdighetsvärde så ska man kunna hantera en situation av en viss svårighetsgrad.
Jag har siktat på att om du har en färdighetsnivå som man kan kalla "Duglig" dvs. 10 så ska man i en situation där svårigheten är "normal" klara av att utföra det man är tränad till i 9 fall av 10. Det känns rimligare än att man som i många andra spel vid FV 10 bara har 50% chans att lyckas. På samma sätt ska man vid FV 15 (expert) kunna hantera svåra situationer och vid FV 20 (mästare) kunna hantera mycket svåra situationer.
Jag gör nu en jämförelse med en spelare som har FV 15 i mitt system och t.ex. ett BRP-system som DoDExpert där FV 15 betyder 75%. En färdighetsnivå av denna grad brukar betyda att man är rejält duktig, eller "expert" som jag kallat det. Nu kommer jag använda de värden som jag räknade ut i spelexemplet med Segon som har FV 15 i akrobatik.
Normal situation.
Du är så pass tränad så att klara av detta sitter i ryggmärgen, du behöver inte ens tänka, det går på rutin. I mitt system så har du 100% att du lyckas och du behöver inte ens slå, men i BRP 75%. Dvs du klarar det bara i 3 fall av 4.
Svår situation
Som "expert" så är det denna nivå du är tränad för. Du lär klara av det, men det kräver en del koncentration från din sida.
I mitt system har du 95% chans att lyckas. I BRP-system kan man få en modifikation på allt från -5 till halverat slag, dvs FV 10 – 8, eller 40-50% chans att lyckas. Du är tränad på expertnivå, men du klantar oftare till det än du lyckas när det gäller.
Mycket svår situation
På denna nivå blir det svårt även för en expert. Din träning ska spela roll, men det finns en rejäl risk att du misslyckas.
I mitt system 66% chans att lyckas. I BRP kan man bli nerplockat till mindre än 10-20% chans att lyckas, dvs dina år av träning spelar knappt någon roll alls.
Tänk också på att detta är situationer där man utför en handling mot något statiskt, ej mot en annan person som också är tränad i färdigheten.
Ovanstående gäller endast när du är i perfekt skick utan skador och mår på topp. Det jag inte skrivit så mycket om är effekten av skador. Skador är ett väldigt brett begrepp då jag inte använder kroppspoäng utan en skada tas direkt mot en egenskap, t.ex. Sårskador mot styrka, blödning/sjukdom mot fysik, men även saker som rädsla mot personlighet eller trötthet mot intelligens. Det totala värdet av dina skador dras direkt av från alla dina färdigheter (troligen behöver jag modifiera den regeln något).
Om vår expert på akrobatik ovan med FV 15 hade råkat stöta på en hårig best så hade han fått slå mot självdisciplin eller förlorat 4 poäng i personlighet av chocken, dvs han hade direkt blivit sämre på alla sina färdigheter eftersom han är skärrad. Ett FV på 15-4 = 11, ger då en chans att lyckas: normalt (92%), svårt(63%), mycket svårt(24%).
Det är möjligt att det här systemet kommer kännas obalanserat, men jag tror att man måste speltesta det för att kunna bedömma det på ett bra sätt.
Får också tillägga att mitt exempel med Egon där han är trött/full, inte borde hanteras med en ökning av svårighetsgraden utan med skador mot t.ex. Intelligens. Jag bör ändra det exemplet.
All typ av kritik är välkommen (utom glåpord) och det hjälper bara till!