Nekromanti nån som kan komma med lite idéer?

gitarrpoet

Veteran
Vissa religoner är ju goda och andra är goda, överallt; Inte bara i Dnd med Heronious mot Hextor(och alla neutrala där imellan); I mundana är ju religonerna rätt tydliga, i regel så är en religon baserad på räddsla eller förlåtelse; Där det sistnämnda betäcknas som gott. Rp:erna vill nog gärna ha en sån värld, och jag som SL också, Samorika läran är god Daak kyrkan är ond, däremot är det klart att det finns väl andra tolkningar av dem som i consaber där Daak ses lite mer godare och några obskyra munkar på Katharis som använder religonen som täckmantel, etc etc.

Hur som hellst så menar jag inte att dom extrema polerna inte FÅR existera, mer att utrymmet mellan dom kanske är det mest intressanta...
Nej precis, men en SL som inte nyansätter allt mellan svart och vit är ju värdelös, men klara riktlinjer och poler behövs; Jag menar inte att det ska vara binärt utan imaginärt där oändligheten av möjligheter finns på dimsionen hur långt åt vilket håll man vill komma, i princip ^^. Många tal, tal är vackert... ack så vackert.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Verkar som en förtydling är på plats.

Jag vill ha världen mer i gråskalor eftersom jag inte vill göra en helt klassiskt hjälte kampanj.
Det enda som behövs är rollpersoner som inte helhjärtat köper en religions åsikter om vad som är ont och gott. Ondska och godhet finns inte i någon värld, det är bara etiketter som filosofer sätter på saker. Vad som finns är altruism och egoism -- vissa människor handlar med allas bästa för ögonen, medan andra bara tänker på sig själva. Det finns ingen människa (som inte är sinnessjuk) som betraktar sig själv eller den grupp han tillhör som "ond". Det är istället meningsmotståndare som deklarerar att han är ond.

Och från det pladdret till några förslag på gråare koncept:
1) Bönder som gör uppror mot adelsmän och kyrkan. Adelsmännen och kyrkan har lagen på sin sida, men bönderna hävdar att de inte kan leva under de skattesatser och det förtryck som de nu tvingas kämpa med.
2) Kringresande underhållare/zigenare/luffare beskylls gärna för alla möjliga former av oegentligheter. När de anklagas för stöld i en by är det uppenbart att de bara är syndabockar, men det är ingen som bryr sig. Folk muttrar att de säkert är skyldiga till någonting och borde hängas.
3) Inkvisitorn har beslutet att den kloka gumman i byn är en häxa. Resten av byn hakar på (hellre än att själva bri anklagade för häxeri) och berättar påhittade historier om hur hon genomfört vidriga ritualer till onda gudar.

Och så vidare...

/tobias

_-olle-_

Veteran
Andra världar...

Det enda som behövs är rollpersoner som inte helhjärtat köper en religions åsikter om vad som är ont och gott. Ondska och godhet finns inte i någon värld, det är bara etiketter som filosofer sätter på saker.
Visserligen är det tveksammt om man kan applicera begreppen "gott" resp. "ont" på vår värld (om man inte är någon form av fundamentalist... guess who...). Dock utesluter inte detta att man kan applicera dom på andra världar. Exemplen sträcker sig från Sagan om Ringen till Star Wars. I dessa världar existerar faktiskt sådana poler. Naturligtvis är det inte binära världar där man antingen är god eller ond, men krafterna finns . Hur man väljer att defeniera gott och ont sammt hur världens varelser ser på det hela är naturligtvis centralt. Bara för att dom "onda" är "onda" behöver det inte betyda att dom vet det eller erkänner det men faktum kan kvarstå att världen är konstruerad så att "ondska" är en av de grundläggande krafterna...
Jag håller med om att dessa begrepp är djupt problematiska i vår värld, det tror jag att de flesta gör, dock skapar vi regelbundet andra världar där det faktiskt är fritt fram att låta begrepp som kaos och ordning, godhet och ondska etc fungera som defenierande krafter...

Sodivra

Champion
Två sorters människostudier:

Schysst ämne, människans brister och styrka är en favorit. Klarar du flumm kanske du vill pröva det här någon dag.

Jag hade en liten kampanj jag pillade med för två år sen sådär som handlade om politik, ställningstagande och fördomar. Den blev aldrig färdignedskriven, eller färdigspelad för den delen, men du kan ju titta på skissen.

Handlingen använder i allra högsta grad olika intelligenta arter, så du kommer förmodligen inte vara intresserad av handlingen som sådan. Däremot kan upplägget kanske intressera dig: Det är vad vi kallar en fisktank, där man istället för att ha en traditionell storystruktur slänger ner en massa aktörer med olika intressen (personer, organisationer, raser..) på samma plats, likt fiskar i en tank. Konflikter kommer uppstå mellan olika intressen snarare än gott och ont, och rollpersonerna måste ta ställning till vilken sida de vill stå på.

Jag tror du kan använda främmande arter även om du vill utforska mänskligt beteende: Olika arter kan symbolisera olika sidor av vår mänsklighet, och precis som vårt förnuft och våra känslor kommer i konflikt så kan de förnuftiga muplixerna komma i konflikt med de känslosamma arrgbiterna, så att deras konflikt blir en symbol för mänsklighetens konflikt. Det krävs att det görs på ett snyggt och naturligt sätt, förstås. Och det behövs förstås inte olika arter heller - Olika personer eller grupper av människor kan också funka, även om främmande arter kan vara starkare symboler.

Det var väl inte den sortens studie i mänsklighet du tänkte dig förstås, men en bok som Mörkrets Hjärta är ju just tung på symbolik. I Mörkrets Hjärta finns saker och symboler med för att det hjälper handlingen. Mörkrets Hjärta berättar något för oss.

I en fisktank så är det viktigaste att det finns ett gäng aktörer med olika intressen, och en anledning till deras intressen. Saker som händer händer inte för att det hjälper handlingen, utanför att det är rimligt. Inget sätt är direkt bättre än det andra, men de är väldigt olika, vilket kan vara värt att tänka på. (Som ni ser så var Lilla Staden Vid Berget kanske inte] renodlad fisktank..)

Så det kanske vore en idé att göra en symbolisk Mörkrets Hjärta-kampanj och en Människor-enbart-fisktank-kampanj. :gremsmile: Men okej, du verkar rätt inriktad på det här med Mörkrets Hjärta. Kanske min åtskillnad mellan de två stilarna har gett dig lite uppslag för för framtida kampanjer, eller på vad du vill fokusera mest på i denna kampanj iallafall.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Andra världar...

Exemplen sträcker sig från Sagan om Ringen till Star Wars. I dessa världar existerar faktiskt sådana poler. Naturligtvis är det inte binära världar där man antingen är god eller ond, men krafterna finns .
Inte ens i Star Wars är ondskan och godheten absolut. Darth Vader må vara förfallen åt ondskan, men kan ändå uppbåda sin sista styrka för en god handling.

Men i princip har du rätt, i andra världar kan man säga att det finns en absolut ondska och en absolut godhet. Men det är fortfarande moraliskt problematiskt om goda människor kan utföra onda handlingar och onda människor kan utföra goda handlingar. Då har man återigen en moralisk gråskala. Det är först om de onda orcherna är fysiskt inkapabla att hjälpa en sårad människa, skona en tillfångatagen fiende eller något annat gott som man med absolut säkerhet kan säga att deras ondska gör att det är rätt att slå ihjäl dem. För det är just det som ondske- och godhetsetiketterna brukar användas till: en ursäkt för att få slå ihjäl någon utan moraliska betänkligheter.

/tobias

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: Andra världar...

OK, Nu vill jag inte gora det har till en diskution angaende gott eller ont. Jag fragade om lite bra exempel och fick det sa tackar;)

morkbollen_UBBT

Warrior
Sa har, for det forsta sa skulle jag inte kalla D&D ett bra system for att hitta graskalor eller natt annat. Hela varlden bygger pa motpoler.

Varfor maste en religion vara ond eller god? Visst somliga skulle val klassas som det, men det ar inte vad jag fragar om. Jag ville bara inte ha en varld dar det alltid finns ett ratt, dar man sallan stalls infor svara val eller kanske oavsett vad man gor sa forlorar man en del av sig sjalv, hrms kanske lite for poetiskt dar...

Och va fan snackar du om? Sa du menar att fantasy maste vara mellan det onda och goda? Mycket fantasy ar det, det haller jag med om, men knappast all. Men allt gar val till definitionen av fantasy. Sa lat mig ytterligare fortydliga det da...

Fantasy for mig(och ni far garna tycka natt annat, men det ar inte relevant har) ar varldens uppbyggnad. Jag ser allt som inte haller en exakt verklighets anknytning eller kanske bara mojligheten att bryta den och ar nagon form av datid ar fantasy. Sen finns det sjalvklart en massa olika sorters fantasy och det ar ju en av dessa jag forsoker lurka ut.

Sen bara for att lagga till en sak, sci-fi ar val inte ett verklighets baserat rollspel? Jag har inget emot vilda svards strider eller gluffsande drakar, allt jag ar ute efter ar att andra kanslan till allt sa den blir lite narmare verkligheten(om dessa naturlagar skulle kunna finnas).