Nekromanti Nåt av det bästa jag har gjort

Simon

Swashbuckler
<ocensurerad självhävdelse>
Istället för Abrakadabra gick alltså på Svt på julafton 23.30, till min stora glädje. Det är en kortfilm som gjordes i Piteå för ett par år sen, skriven och regisserad av Patrik Eklund från Arvidsjaur. Den har gått på ungefär femtio festivaler och vunnit arton priser eller nåt sånt. Nu är den "shortlisted" för en Oscar, vilket innebär att den är på en lista med tio filmer av vilka en ska vinna priset.
Eftersom det är på Svt så kan man se den här på Svt Play, om man vill. Förmodligen i trettio dagar.
Hoppas den kan smaka, något litet! :gremsmile:
</ocensurerad självhävdelse>

Lindenius

Swashbuckler
*spjunk*
AAAAAAHH

Hur kul som helst båda gångerna

//erik. tyckte den var oerhört skön men också att pinsamhetfaktorn var hög. Jag klarar inte av pinsamma situationer på film.

Sodivra

Champion
AAAAAAH

Bra att jag var förutseende nog att spara lite mer lättsam underhållning till sist, det här var alldeles för intensivt för att gå och lägga sig efter. :gremlaugh:

Lindenius

Swashbuckler
Tillägg

Jag gillar hur du inte överspelar karaktärens töntighet, utan i princip låter utseendet göra jobbet. Det gör att du i drömsekvensen får utrymme att göra honom ganska cool, mest tack vara det sätt du tillför kaxigheten och självförtroendet.

//erik. Sen är jag också imponerad av hur du kan växla mellan att se helt sunknördig och snygg ut (inte nödvändigtvis i samma kortfilm). Antar att det krävs en hel del självmedvetenhet (och självfötroende) om sitt utseende för att klara av det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Simon said:
<ocensurerad självhävdelse>
Istället för Abrakadabra gick alltså på Svt på julafton 23.30, till min stora glädje. Det är en kortfilm som gjordes i Piteå för ett par år sen, skriven och regisserad av Patrik Eklund från Arvidsjaur. Den har gått på ungefär femtio festivaler och vunnit arton priser eller nåt sånt. Nu är den "shortlisted" för en Oscar, vilket innebär att den är på en lista med tio filmer av vilka en ska vinna priset.
Eftersom det är på Svt så kan man se den här på Svt Play, om man vill. Förmodligen i trettio dagar.
Hoppas den kan smaka, något litet! :gremsmile:
</ocensurerad självhävdelse>

Fan, Simon! Gör nåt jag orkar se på! Alltså, den här filmen, liksom Upp till kamp, verkar helt fantabulöst skitbra gjort och så, bra manus och det lilla jag orkade se av skådespeleriet var riktigt, riktigt bra. Men liksom i Upp till kamp så orkar jag bara inte med den där vardagsjobbigheten, den ständigt närvarande töntigheten och ångesten. Jag är kanske en hemskt dålig människa, och jag ska försöka se klart Istället för Abrakadabra någon kväll, men jag hoppas en dag få se dig i något jag inte blir tvungen att pina mig igenom.

Förlåt. Du vet att jag gillar dig.

Basenanji

Postd20modernist
Vegas-genren!

krank vet inte vad han pratar om och den där filosofie doktorn har läst för många avhandlingar. :gremsmile:

Filmen var asgrym. Du äger tusenfalt gånger miljarderz.

/Basse

krank

Re: Vegas-genren!

Basenanji said:
krank vet inte vad han pratar om
Du har visst IG i att läsa inlägg, va?

Jag vet precis vad jag pratar om. Jag skrev ju att filmen var riktigt, riktigt bra. Det är bara det att jag personligen har svårt för vissa element i den. Det betyder inte att filmen är dålig, utan att jag är dålig.

Sodivra

Champion

krank said:
Basenanji said:
krank vet inte vad han pratar om
Du har visst IG i att läsa inlägg, va?

Jag vet precis vad jag pratar om. Jag skrev ju att filmen var riktigt, riktigt bra. Det är bara det att jag personligen har svårt för vissa element i den. Det betyder inte att filmen är dålig, utan att jag är dålig.
Jag vill också stiga in i kranks försvar här.

Dessutom är krank inte en filosofie doktor, han är en lantis. Han kan det här, om något så är det väl outhärdligt då det är för nära hans verklighet.

You're welcome, krank!

...vad?

krank

Arvidos said:
Dessutom är krank inte en filosofie doktor, han är en lantis. Han kan det här, om något så är det väl outhärdligt då det är för nära hans verklighet.
Ganska mycket så =) Jag har nog med småtöntig vardagsångest i mina privata försök att göra något av mig (eller ja, det var ju värre förut, innan jag skaffade jobb, men jag vill väl för farao inte bli påmind heller)...

Eller, ja, du får också IG i inläggsläsning. han refererade ju till Lindenius som fil.dr, inte mig.

tull

Hero
"metrosexuell heter det" hahaha, jag stycker filmen är skitkul. Ser på den nu.

Sodivra

Champion

krank said:
Arvidos said:
Ganska mycket så =) Jag har nog med småtöntig vardagsångest i mina privata försök att göra något av mig (eller ja, det var ju värre förut, innan jag skaffade jobb, men jag vill väl för farao inte bli påmind heller)...

Eller, ja, du får också IG i inläggsläsning. han refererade ju till Lindenius som fil.dr, inte mig.
Noooooooo!!

Basenanji

Postd20modernist
Kan man få läsa upp sitt IG?

Kära krank och Arvid...

Fattar ni hur rollspeliga vi är som börjar tjafsa med varandra över något riktigt som en annan människa har gjort på på allvar? Kan ni se hur töntiga vi måste verka för en utomstående?

Jag ger mig på en gång. Ni har rätt och jag har fel. Förlåt.

Vad jag menade med min korta och ganska töntiga kommentar till krank och Lindenius är att filmen -i mina ögon- inte alls var så rik på vardagsångest. Den var mest en rolig kort komedi.

Egentligen tycker jag att den var alldeles för "normal" för att kallas kortfilm - men så har jag gått på Södra Latins gymnasium och har tidigt fått komma i kontakt med "...teater som vågar söka upp våra innersta hörn av smutsig ångest för att kommentera den förljugna meningslöshet som bildar grunden för det vi kallar 'vardag'...", så jag har nog ingen talan.

Dessutom tyckte jag att dramaturgin i berättelsen var klockren. Blomman på slutet...tja, jag ska väl inte spoila mer. Jag tror helt enkelt att ni känner igen er. Det är därför den är så jobbig att se.
:gremsmile:

Och av den anledningen skulle jag nu vilja att krank, Arvid och Lindenius (jag menar det är så uppenbart för oss alla andra) avslöjar vilka magiord ni använder?

Shi-may?

Zhee-maigh?

Chï-määy?

Love & peace,
/Basse, som vrider sig när jag förstår hur töntig jag har varit alla gånger jag har försökt förklara varför jag inte tillhör jazzeliten. Jag kunde ha sagt det där om Vegas-genren på riktigt... "Jag skulle ju gärna spela på Fasching, men det känns mer levande att spela på indierockklubbar i Sundsvall..."
*går och kräks*

kranks kommentar

GnomviD

Heresiark
Den här filmen var väldigt härlig! Det var liiite väl mycket vardagsångest för min smak på sina ställen, men aldrig nog för att den varma känslan man fick i magen skulle försvinna. Riktigt härlig småstads-feelgood, typ. Hjärtat slog lite extra fort där i slutet när pappan blev alldeles glad och sade "Shi-may!" :gremsmile:

Jag håller tummarna för att du vinner, och försvinner för att sprida länken.

Hjalle

Swashbuckler
Gud vad alla var känsliga mot pinsam vardagsångest. Jag läste tråden innan jag såg filmen och förväntade mig det värsta, men det här var ju nästan lättsmält, ofta alldeles för roligt för att det skulle vara jobbigt! Och skitbra, särskilt skådespeleriet från din sida, även om jag tyckte sista halva sekunden av filmen var lite plump på ett rätt krystat sätt.

/Hjalle, sparar det sämsta till sist! :gremsmile:

solvebring

Superhero
:gremlaugh: Ja, fyfan, det här var riktigt, riktigt bra!
Var längesedan man såg något av sådan kaliber, görs så mycket billigt amerikaniserat strunt nu för tiden. Du är dessutom förjäkla bra Simon. Underbart!

Och farsan sen, vilken härligt hetsig svenssongubbe med gammaldags värderingar och allt. :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Tack!

Tack alla!

Krank, det är helt okej! Det är det som är så skönt med att ha gjort saker som man själv och en övervägande majoritet tycker är bra, att enstaka negativa reaktioner bara förhöjer. "Ahaaa, den personen tycker precis tvärtom, intressaaant!" :gremlaugh:

Nöjesguidens sågning av Upp till kamp var nästan den roligaste pressreaktionen, till exempel.

Men seriöst, alla, TACK så jättemycket för de fina orden! Kram på er alla!