Häftigt ämne
Bra och konkret ämne. Något som jag tror skulle funka bra är om spelarna får besöka nöjesfältet dagtid i början av äventyret, det är nämligen oftast värre när något läskigt händer i en plats som man känner någorlunda bra.
Jag kommer ihåg en sak som hände på ett nöjesfält som jag tyckte var lite halvläbbigt. Det var vid radiobilarna, och jag uppmärksammade att en unge satt i en bil som inte rörde på sig. Kontrollanten stängde då av huvudströmbytaren och gick ram till bilen. Han kopplade bort själva "antennen" som går upp i taket och ersatte med en ny sådan. När han sedan skulle koppla på huvudströmbytaren trodde alla att det skulle fungera som det var tänkt, men nejdå! Istället sprakade det till i taket ovanför killens bil och det regnade ner gnistor över honom. Först såg han bara lite rädd ut och hoppade ut ur bilen med ett förvånat garv, men sedan märkte man att det sved till ordentligt och han började grina. En annan i personalen fick leda iväg honom till någon sorts rum där de hade plåster och grejer.
Nå, det var ju inte en särskilt anmärkningsvärd händelse, men det hade varit perfekt som inledning i någon bok om ett hemsökt nöjesfält av Stephen King, typ. Du vet, ett varsel om att allt inte riktigt står rätt till, utan att för den delen vara en övernaturlig eller katastrofal händelse.
Man skulle kunna ha flera sådana. Pariserhjul som stannar, spärrar som inte fungerar, osv.
Nå, nu raskt över till själva natten.
Lustiga Hus (a la Gröna Lund) kan vara mycket otäcka att fly från otäcka saker i. De flesta saker där gör ju att man blir lite yr och konfys. Det kan bli mycket effektfullt om illusionen bryts när man är inne på ett sådant ställe. Hur skall man veta vad som är verkligheten och vad som bara är fuckade detaljer i illusionen?
Speglar som är krökta på diverse sätt kan funka hur bra som helst. Särskilt tidigt i äventyret. Går man in i ett mörkt rum och ser en fet, uppsvälld, vindögd varelse framför en, så är det nog lätt hänt att man skjuter först och ställer frågor sedan. Om det då visar sig att man bara skjutit sin egen spegelbild så har man säkert injagat en känsla av sammanbrott hos spelaren.
Den Mörka Konsten kan användas för att starta attraktioner när som helst, trots att inga människor åker i dem. Det kan bli en mycket effektfylld händelse. När man verkligen fått spelarna skärrade så kan man aktivera hela nöjesfältet som en sorts överväldigande skräckorgasm. En hel del saker på nöjesfält kan dessutom användas som vapen, om man nu skulle känna för det.
Annars tycker jag nöjesfältet är läskigast när det inte rör på sig. Man är ju så van vid att det hela tiden skall hända saker på nöjesfält. Ett stillastående pariserhjul är nästan läbbigare. Att klättra uppför det alltså, för att nå någonting på toppen. Att spelleda en sådan sekvens riktigt, riktigt långsamt, det vore intressant. Sedan kunde något börja hända när man väl är på toppen...
---
När det gäller musik blir det svårare. Jag har iofs någon sorts konstig studiomusikskiva med cirkus- och nöjesfältsmusik på, men det är ju inga låtar som man kan hitta på Kazaa direkt, och den här typen av skivor finner man inte i vanliga skivaffärer. Dock kan jag säga att de flesta cirkuslåtar är helt psykadeliska och skeva, så oavsett vilken låt du hittar, så kommer de att passa suveränt till skräck när du väl släcker ned och har etablerat en läbbig stämning.
/Riz