Nekromanti Nördar bråkar om Dr Who

Man Mountainman

Storsvagåret
Stephen Moffat som skapade Coupling har tagit över Dr Who, vilket i mitt tycke blivit mycket bättre sen dess.
Skitsnack. Doctor Who är bäst (post-revival) under säsong 2-4, d.v.s. när David Tennant spelar doktorn. Matt Smith kan suga min stora norrländska pung.

Min favorit är annars Buffy.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Besta tv serien?

Dnalor said:
Skitsnack. Doctor Who är bäst (post-revival) under säsong 2-4, d.v.s. när David Tennant spelar doktorn. Matt Smith kan suga min stora norrländska pung.
Pytt. Eccleston hade en nerv, en angst och en trasighet som aldrig riktigt matchades av Tennant, som mest varierade mellan självgodhet och hycklande ilska. Tennant var trevlig, helt OK, men ingen Ecclseton.

Smith är... ojämn. Moffat skriver ruskigt bra, men en del avsnitt blir bara... fjantiga. Som piratavsnittet nu senast. Å andra sidan är The Impssoble Astronaut och The Doctor's Wife ruskigt, ruskigt bra. Och väldigt mycket under Smiths första säsong också.

När Tennant kom blev jag arg, för jag ville ha mer Ecclseton. Sen tyckte jag illa om Tennant nästan ända fram tills han stack; då hade jag liksom vant mig vid honom.

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag gillade Eccleston också, det var synd att han inte fick mer tid på sig att komma in i rollen.

Men doktorn kan inte bara vara trasig. I Tennant rymdes hela spektrat från ohöljd förtjusning över mänskligheten och universum, till den djupa, nattsvarta ensamheten hos någon som aldrig helt kan anförtro sig eftersom han alltid måste vara på toppen av varje situation, och vreden och sorgen över det han gått miste om. Att hans ilska skulle vara "hycklande" begriper jag inte -- den har ju ständigt halva udden riktad mot honom själv.

Matt Smith är en apa i fluga.

Sedan medger jag givetvis att Moffat är en bra författare. Men det kan bli för mycket smarta tricks och invecklade intriger, och för lite doktorn.

krank

[
Dnalor said:
I Tennant rymdes hela spektrat från ohöljd förtjusning över mänskligheten och universum, till den djupa, nattsvarta ensamheten hos någon som aldrig helt kan anförtro sig eftersom han alltid måste vara på toppen av varje situation, och vreden och sorgen över det han gått miste om. Att hans ilska skulle vara "hycklande" begriper jag inte -- den har ju ständigt halva udden riktad mot honom själv.
Jag vet inte riktigt om jag tycker att det finns sådant djup eller tredimensionalitet hos Tennants doktor. Han svassar runt, är dryg och självförhärligande, fram tills han blir arg på någon som i stort sett gr samma saker som han brukar göra, och då skriker han. Det är allt; två lägen - argskrik och dryg.

Eller, jag är orättvis; Tennant växte in i rollen, och han var riktigt bra i de extraavsnitten som kom precis innan Smith. Men jag tyckte inte att han hade Ecclestons djup. Vi ser nog bara olika saker - hos båda.

Dnalor said:
Sedan medger jag givetvis att Moffat är en bra författare. Men det kan bli för mycket smarta tricks och invecklade intriger, och för lite doktorn.
Och jag medger givetvis att jag egentligen är mer intresserad av invecklade intriger och smarta tricks än vad jag, strikt taget, är av doktorn.

Jocke

Man med skägg

Jag är försiktigt positiv till Smith, men det är jobbigt att han ser så ung ut. Amy Pond väger upp som bara den dock.

Det som var tråkigast med förra sesången var att doktorn löste för många problem med att ställa sig upp och hålla ett tal. Det bästa med Moffat är att doktorn inte är Jesus längre.

Men vem försöker jag lura? Jag älskar ju serien.

krank

Jochman said:
Amy Pond väger upp som bara den dock.
Jag har funderat mycket på det där. Jag stör mig på att Amy är så snygg.

Inte det att jag tycker illa om snygga tjejer. Men jag tycker att det är synd att Doktorn måste ha en snygg tjej i släptåg hela tiden.

Sedan är Amy fotomodellsnygg på ett sätt jag inte upplever att en del andra varit. Rose t.ex var ju snygg, men hon var snygg på ett sånt där vardagsvis.

Min personliga favorit bland doktorns companions är helt klart Donna Noble. För hon är ett sånt underbart mänskligt karaktärsporträtt. Hon är ingen fotomodell, hon har ganska ofta fel, är oresonlig och bitchig och har en stor jävla käft - samtidigt som hon har ett stort hjärta och en entusiasm angående vad doktorn håller på med som jag kan identifiera mig med. Plus att hon uttalat INTE är nåt jävla kärleksintresse, inte ens litegrann. Mer av en jämlike än de flesta andra.

Nå; Donna kändes mer som en helt vanlig människa, på ett bra sätt, än till exempel Amy. Fast jag gillar att Amy verkligen har integritet och tar för sig också. Amy är helt klart bättre än till exempel Martha, som mest fanns med för att säga "oooh" eller "aaah" åt saker och vara jävla impad av allting Tennants doktor företog sig.

Jocke

Man med skägg

Problemet med Rose var att hon är Billie Piper och därför känd på riktigt för något helt annat. Donna var min favorit före Amy, efter som hon precis som du säger är en riktig människa. Det som jag tycker är grejen med Amy är att hon är typ lika kompetent som Doktorn och oftast har en egen agenda. Det är klart att en del av det är att hon är modellsnygg, men det är ju Smith också. Det hade ju inte funkat med henne och Eccelston.

krank

Jochman said:
Problemet med Rose var att hon är Billie Piper och därför känd på riktigt för något helt annat.
Tja, jag visste inte vem det var innan, så det funkade bra för mig =)

Arfert

Facit

Och så mycket tv har hon inte gjort väl? Secret Diary of a Call Girl och diverse andra tv-program? Plus att hon haft en musik-karriär. Men den har jag ingen koll på.

Man Mountainman

Storsvagåret

Amy Pond är bra.

Och jag tycker Doktorn är betydligt intressantare som kristusgestalt än som halvkomisk dussinrymdhjälte.

Jag ska börja med att säga att jag bara sett de tre första säsongerna. Och mitt intryck är starkt att Eccleston gjorde en bättre Doctor. Jag försökte formulera i mitt huvud exakt varför jag tycker det, men jag tror att det har att göra med att han känns mycket mer "brittisk" än Tennant. Och för mig görs mycket av Dr. Who just att det är en brittisk sci-fi och inte amerikansk.

Allt annat bra om Eccleston har redan sagts av andra före mig.