Nekromanti [Nördar & Monster] Vapen

kwarnberg

Swordsman
Jag har börjat kika på passande vapen nu, och fann mig plötsligt rätt fast.
I Nördar & Monster spelar ni barn och ungdomar i en liten stad som utsätts för diverse övernaturliga faror. Men i staden finns också andra hot, såsom mobbare, kanske vilda djur, och alkoholiserade våldsamma vuxna. Jag skulle behöva lite tips på vad för typ av vapen som känns lämpligt i den här typen av spel. Trots att det är ett spel där man spelar barn och ungdomar är det inte nödvändigtvis ett spel för barn och ungdomar. Det kommer förekomma både skräck och våld, och även om inte våld ska ligga i fokus bör det ändå vara ett inslag som kan dyka upp. Stöter ni på en våldsam och farlig vampyr finns risken för blodsutgjutelse, så att säga.
Jag har hittills lyckats komma fram till tre vettiga vapen:
- Slangbella (klassiker) (och kanske pilbåge?)
- Pinne/Slagträ/Påk/liknande
- Kniv eller andra vassa föremål

Skjutvapen i form av pistoler och gevär går att få tag på, men det är svårt, och det bör inte vara det naturliga valet i varje äventyr.
Har ni några förslag?

mirandir

Veteran
Stenar, kulor, klot(boule, Biljard m.m.)
Diverse hembyggda bomber.
Spikpistol
Dartpilar och liknande.
Improviserad eldkastare (typ spreyflaska + tändare)
Potatiskanon
Cykelkedja
Hammare
Yxa

Fjodor Pollett

Swordsman
Om du inte bara pratar fysiskt våld utan även översitteri, hot, grupptryck, förödmjukelse:
Pruttkudde
Någons hemliga kärleksbrev/dikter/teckningar
Vattenpistol
?Klipulver
Metmask eller andra äckliga småkryp

Fjodor Pollett

Swordsman
Från min (inte alls särskilt våldsamma) ungdom:
Hemmabyggt armborst (bräda + skidstav + snöre)
Ärtrör + sprutnål (eller bara en bit ståltråd med en bomullstuss i änden)
Nålskjutare byggd av en kulspetspennas innanmäte
Häftklamrar skjutna m h a gummisnodd mellan tumme och pekfinger

Jocke

Man med skägg
Vi trimmade hur mycket gas varje skott i en gasdriven soft air gun använde, så den blev helt livsfarlig nån sommar när jag var 13-15 nånting. Som jag minns det sköt den bort bark från tallarna, men skotten gick bara rakt i några meter - sen stack de iväg.

Jänkare kan dessutom ha Lawn Darts.

Men jag tror egentligen inte att man kan bruka våld mot sina fiender och skada eller döda dem i den här genren. Mer göra ett moster argt så att det följer efter en in i fällan, eller chocka det, så att det flyr.

kwarnberg

Swordsman
Jocke;n190993 said:
Men jag tror egentligen inte att man kan bruka våld mot sina fiender och skada eller döda dem i den här genren. Mer göra ett moster argt så att det följer efter en in i fällan, eller chocka det, så att det flyr.
Precis. Vapnen är inte till för att vinna mot monster. Däremot kan de användas av andra anledningar i striderna mot dem. Jag tänker att en stor del av spelet är att ta reda på monstrens svagheter och hur man kan använda dem emot dem.
Sedan finns ju risken att möta på någons moster med, som du skriver, och då kanske man behöver rejäla vapen?

Robert

Warrior
- Pepparspray
- Tårgas
- Tazer
- Knogjärn
- Nunchacks
- Paintbollvapen

kwarnberg

Swordsman
Nu har jag ett konfliktsystem jag känner mig mer nöjd med än tidigare (som ni kan läsa om här: https://www.rollspel.nu/threads/729...skulle kunna eskalera och göra den dödligare.