Nekromanti [Nördar och Monster] Hur besegrar man monster?

kwarnberg

Swordsman
Efter lite speltest kom jag fram till att mitt konfliktsystem som inte alls fungerade i praktiken, och jag slängde ut hela den delen av regler genom fönstret och börjar om från början. Jag är dock osäker på hur jag ska gå tillväga, och skulle behöva lite input från andra.

Jag är inte intresserad av ett klassiskt stridssystem, eftersom man spelar barn och ungdomar känns inte det som en intressant grej att göra här. Jag skulle hellre vilja se att man genom ett antal slag, där varje slag är en del av ett större narrativ, besegrar sin fiende. Om vi säger att rollpersonerna träffar på en stor spindel. En person får spindeln att backa undan med hjälp av en brinnande fackla, samtidigt som någon annan hugger den i bakbenet. En tredje hoppar ner på ryggen på spindeln med ett hemmagjort spjut och försöker spetsa den i ryggen. Hur gifter man narrativ och spelmekanik för att uppnå att det är en cool scen? Det ska inte vara möjligt att klara av ett monster utan förberedelser, så vad tror ni om ett system där varje fiende är beskriven med en slags checklista? För att besegra Monster X behöver rollpersonerna göra tre av fem saker... Eller något.
Jag kan liksom inte samla tankarna kring vad jag försöker komma fram till, vilket är oerhört frustrerande... Har ni några tankar alls kring hur man skulle kunna göra det på ett vettigt sätt skulle jag vara oerhört tacksam. Ledsen för ett förvirrande och ofokuserat inlägg. Det speglar mina tankegångar i frågan.

EDIT: Vad jag vill att systemet ska kännas som: https://www.youtube.com/watch?v=xqVzgKxXkR8

Khan

Kondottiär
Kolla in Supergänget om du inte redan gjort det, tror det finns bra inspiration där.

Kaleidoskop.se

kwarnberg

Swordsman
Khan;n225504 said:
Kolla in Supergänget om du inte redan gjort det, tror det finns bra inspiration där.

Kaleidoskop.se
Där fanns några intressanta tankar som jag helt klart ska ta med mig.

Jag har kommit fram till följande designprinciper kring konflikter i alla fall: Rollpersonerna bör alltid sträva efter att inte anfalla rakt på. Det är möjligt att gå rakt på monstret och attackera, men priset för en misslyckad offensiv rakt på är högt. I stället behöver rollpersonerna finna andra vägar än direkt attack.
Rent regeltekniskt kommer det fungera något åt det här hållet: Gör du ett vanligt attackslag på fienden kommer det bli ett motståndsslag. Misslyckas rollpersonen kommer hon ta ett Tillstånd (Rädd, Utmattad, Upprörd, Skadad). Kan rollpersonen i stället komma på andra lösningar som inte ger fienden en öppning att slå tillbaka (dvs inget motståndsslag) kommer attacken gå rakt på. Fällor, bakhåll, avståndsvapen och liknande kommer alltså vara nödvändiga om rollpersonerna vill ha en chans.

Den inspiration jag tar med mig från Supergänget är främst att monstren kommer ha ett målvärde, och när rollpersonerna nått det har de övervunnit monstret. Det innebär inte att de har dödat monstret, men att det kanske flyr eller liknande. Varje lyckad tärning i en handling mot monstret som är offensiv (att skrämma monstret med saker det är svagt mot är också en offensiv handling) går mot målvärdet.

Monstret kan självklart inte endast vara en passiv aktör i det hela, och jag funderar på om monstret antingen ska agera en gång varje runda, eller varje gång någonting särskilt händer (typ som att varje gång en rollperson slår ett misslyckat slag får monstret agera). Men jag har inte riktigt kommit fram till något här än.

anth

Vetefan
Guran89;n225491 said:
Efter lite speltest kom jag fram till att mitt konfliktsystem som inte alls fungerade i praktiken, och jag slängde ut hela den delen av regler genom fönstret och börjar om från början. Jag är dock osäker på hur jag ska gå tillväga, och skulle behöva lite input från andra.

Jag är inte intresserad av ett klassiskt stridssystem, eftersom man spelar barn och ungdomar känns inte det som en intressant grej att göra här. Jag skulle hellre vilja se att man genom ett antal slag, där varje slag är en del av ett större narrativ, besegrar sin fiende. Om vi säger att rollpersonerna träffar på en stor spindel. En person får spindeln att backa undan med hjälp av en brinnande fackla, samtidigt som någon annan hugger den i bakbenet. En tredje hoppar ner på ryggen på spindeln med ett hemmagjort spjut och försöker spetsa den i ryggen. Hur gifter man narrativ och spelmekanik för att uppnå att det är en cool scen? Det ska inte vara möjligt att klara av ett monster utan förberedelser, så vad tror ni om ett system där varje fiende är beskriven med en slags checklista? För att besegra Monster X behöver rollpersonerna göra tre av fem saker... Eller något.
Jag kan liksom inte samla tankarna kring vad jag försöker komma fram till, vilket är oerhört frustrerande... Har ni några tankar alls kring hur man skulle kunna göra det på ett vettigt sätt skulle jag vara oerhört tacksam. Ledsen för ett förvirrande och ofokuserat inlägg. Det speglar mina tankegångar i frågan.

EDIT: Vad jag vill att systemet ska kännas som: https://www.youtube.com/watch?v=xqVzgKxXkR8
Jag tycker det låter som du beskriver skill challenges från DnD4.
Rollpersonerna måste lyckas med ett visst antal skill checks innan monstret lyckas med sitt antal.
För att rollpersonen ska få vara med och slå skill checks måste spelaren komma på något nytt som de andra ännu inte provat: som att vifta med armarna för att distrahera, som att smyga bakifrån och hugga benen o.s.v.

kwarnberg

Swordsman
anth;n225529 said:
Jag tycker det låter som du beskriver skill challenges från DnD4.
Rollpersonerna måste lyckas med ett visst antal skill checks innan monstret lyckas med sitt antal.
För att rollpersonen ska få vara med och slå skill checks måste spelaren komma på något nytt som de andra ännu inte provat: som att vifta med armarna för att distrahera, som att smyga bakifrån och hugga benen o.s.v.
Det låter lite likt, ja. Jag har inte spelat något DnD, så det har helt gått mig förbi. I den första versionen nu har inte monstret något målvärde att nå, i stället ger det Tillstånd till RP på sina attacker. När en RP har dragit på sig alla Tillstånd är hon ute ur konflikten och kan inte längre agera.