kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 775
Efter lite speltest kom jag fram till att mitt konfliktsystem som inte alls fungerade i praktiken, och jag slängde ut hela den delen av regler genom fönstret och börjar om från början. Jag är dock osäker på hur jag ska gå tillväga, och skulle behöva lite input från andra.
Jag är inte intresserad av ett klassiskt stridssystem, eftersom man spelar barn och ungdomar känns inte det som en intressant grej att göra här. Jag skulle hellre vilja se att man genom ett antal slag, där varje slag är en del av ett större narrativ, besegrar sin fiende. Om vi säger att rollpersonerna träffar på en stor spindel. En person får spindeln att backa undan med hjälp av en brinnande fackla, samtidigt som någon annan hugger den i bakbenet. En tredje hoppar ner på ryggen på spindeln med ett hemmagjort spjut och försöker spetsa den i ryggen. Hur gifter man narrativ och spelmekanik för att uppnå att det är en cool scen? Det ska inte vara möjligt att klara av ett monster utan förberedelser, så vad tror ni om ett system där varje fiende är beskriven med en slags checklista? För att besegra Monster X behöver rollpersonerna göra tre av fem saker... Eller något.
Jag kan liksom inte samla tankarna kring vad jag försöker komma fram till, vilket är oerhört frustrerande... Har ni några tankar alls kring hur man skulle kunna göra det på ett vettigt sätt skulle jag vara oerhört tacksam. Ledsen för ett förvirrande och ofokuserat inlägg. Det speglar mina tankegångar i frågan.
EDIT: Vad jag vill att systemet ska kännas som: https://www.youtube.com/watch?v=xqVzgKxXkR8
Jag är inte intresserad av ett klassiskt stridssystem, eftersom man spelar barn och ungdomar känns inte det som en intressant grej att göra här. Jag skulle hellre vilja se att man genom ett antal slag, där varje slag är en del av ett större narrativ, besegrar sin fiende. Om vi säger att rollpersonerna träffar på en stor spindel. En person får spindeln att backa undan med hjälp av en brinnande fackla, samtidigt som någon annan hugger den i bakbenet. En tredje hoppar ner på ryggen på spindeln med ett hemmagjort spjut och försöker spetsa den i ryggen. Hur gifter man narrativ och spelmekanik för att uppnå att det är en cool scen? Det ska inte vara möjligt att klara av ett monster utan förberedelser, så vad tror ni om ett system där varje fiende är beskriven med en slags checklista? För att besegra Monster X behöver rollpersonerna göra tre av fem saker... Eller något.
Jag kan liksom inte samla tankarna kring vad jag försöker komma fram till, vilket är oerhört frustrerande... Har ni några tankar alls kring hur man skulle kunna göra det på ett vettigt sätt skulle jag vara oerhört tacksam. Ledsen för ett förvirrande och ofokuserat inlägg. Det speglar mina tankegångar i frågan.
EDIT: Vad jag vill att systemet ska kännas som: https://www.youtube.com/watch?v=xqVzgKxXkR8