Nekromanti Nördigt: Fjärrkontroll till datorn

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Igår satt jag och funderade på om jag skulle investera i en såndär fin USB-dongle med tillhörande fjärrkontroll, för att kunna styra min dator från lite avstånd.

Jag fick dock en idé i huvudet - jag äger redan en USB-dongle, av hyfsad kvalitet. Jag äger redan flertalet fjärrkontroller. Borde det inte gå att få min IrDA-dongle att ta emot signaler från en vanlig fjärrkontroll?

Mina undersökningar har dock inte lett någonvart. Jag hittar flera mjukvaror som säger sig vara kapabla att göra det jag vill - men ingen av dem vill ha med usb-kopplade donglar att göra. Seriellport verkar vara the shit i sammanhanget, och inget annat funkar. Lirc vill ju tydligen ha nåtslags hemmagjord seriellportsmojj, och jag har inte kompetensen att tillverka sådant.

Jag undrar därmed - hur löser jag problemet "kontrollera datorn via fjärrkontroll" så billigt som möjligt? Köpa inbyggd eller via seriellkabel ikopplad irDA-pryl? Övertala någon att tillverka och sälja mig en Lirc-kompatibel mojj? Ropa hem den här och hoppas att den funkar även om jag inte har just Creatives egna dongle utan en helt annan?

//Krank, som vill hålla det här projektet så lågt i ekonomin som det bara går

Troberg

Sinister eater
Jag undrar därmed - hur löser jag problemet "kontrollera datorn via fjärrkontroll" så billigt som möjligt?
Jag vet inte om det är det billigaste sättet, men det i särklass coolaste sättet just nu är att använda BlueTooth och en Wii-kontroll. Har man en extra sensorbar (kostar en hundring eller så) eller ett par stearinljus så kan man dessutom använda den som pekdon.

Finns flera drivrutiner man kan använda, men den populäraste och med trevligaste licensen är GlovePie (finns för både Linux och Windows).

krank

Låter som ett helt SJUKT coolt sätt att lösa problemet på. Jag rotade fram en gammal usb-bluetooth-dongel så allt jag skulle behöva vore en wii remote. Imorgon ska jag och köpa Guitar Hero-gitarr på ett ställe som säljer begagnade speltillbehör etc, så då ska jag se om de har någon begagnad wii remote också.

Jag behöver den egentligen inte som pekdon, allt jag behöver är typ knapparna 0-9 och något att använda som volymknapp. Mest kommer jag att använda min utvalda fjärrkontroll för att styra uppspelning av musik, nämligen.

GlovePIE verkar hursomhelst helt sjukt coolt.

Finns det några andra remotes som använder Bluetooth, tro?

EDIT: Skit att jag inte har en blåtandskapabel mobil... Det hade varit coolt som fan.

Troberg

Sinister eater
Finns det några andra remotes som använder Bluetooth, tro?
Har för mig att MS har gjort en (är inte 100% på att den är BlueTooth), men bortsett från att den har en rätt så stark laserpekare man kan leka med så är den rätt så kass.

Det finns säkert fler.

Vissa mobiltelefoner kan agera BlueTooth-tangentbord, så det kan ju också funka.

Annars så finns ju det här tangentbordet, men jag avråder från det. Jag har misslyckats med att få skiten att funka mot telefonen, mot Windows och mot Linux, så just nu är det bara en 1700-kronors plastkloss som lyser coolt.

krank

Såhär ser ekonomin för det hela ut iaf:

Jag har 800 kronor. För dem ska jag köpa en Guitar Hero-gitarr samt något mer. "Något mer" i det här fallet får gärna vara det jag snackar om här. Vi har alltså 800:- minus kostnaden för en GH-gitarr att röra oss med.

Vad kan en wiimote tänkas gå på ungefär? 400:- ligger de på om man kollar Tradera, fast de prylarna är splitternya, så lite lägre än så hoppas jag nog kunna komma...

Krille

Super Moderator
En gång i urtiden skaffade jag mig en fjärrkontroll med tillhörande serieportstjofräs. Jag har för mig att prislappen var ca 300 bananer. Jag har inte testat serieportstjofräsen för att se om den kan ta emot andra fjärrkontrollers signaler än, men med lite Girdle-snokande så borde jag kunna ta reda på det.

Däremot så borde det i teorin gå att styra min medie-PC med min DVD-fjärrkontroll - tydligen är åtminstone vissa av signalerna från DVD-fjärrkontrollen sådana att det händer lustiga saker på medie-PCn. Där är det en halvgammal Thompson-DVDs fjärrkontroll som samexisterar med Microsofts Media Center-USB-fjärrkontrollmottagare. Jag har inte tittat närmare på exakt vilka signaler som MS MCE-mottagare tar emot.

Johan K

Gammal & dryg
Måste bara fråga här... Varför i hela friden göra en sdåanhär grej för ?? Blev välldigt nyfiken såähr på fredageftermiddagen.. :gremgrin:

krank

Enkelt:

Styra datorns musikspelarfunktion under rollspelssessioner utan vare sig tangentbord eller skärm eller ens dator synlig under själva spelandet. Allt man har är en föga skrymmande handkontroll...

Johan K

Gammal & dryg
Aja, det är ju en bra anledning. Det håller jag med dig om. :gremlaugh: