Nekromanti Nördkulturen och samlivet (Nightowl som Drusilla)

Nightowl

Champion
Jag är en nörd som är sambo med en annan nörd. Det tenderar att påverka hur man uttrycker sig. I påsken förklarade jag t.ex. skillnader i hur svenskar och amerikaner grälar (min sambo är jänkare) med ett avsnitt ur Sailor Moon i live-version.

Än värre var det för ett par månader sedan. Jag är diabetiker, och jag hade slarvat rejält och hade så lågt blodsocker att jag började yra. Dessutom blev jag som så ofta är fallet extremt ilsken när jag närmar mig insulinkoma, så min konversation var av typen "Nej! NEJ! En smörgås med LEVERPASTEJ ska jag ha! ÄLSKAR du mig inte längre!?"

Efteråt skämdes jag för att ha slarvat med käket, och när jag ber om ursäkt säger han:
"It's OK now, but it was kinda scary when you went all Drusilla on me"

Drusilla är i det här fallet alltså den bindgalna, synska vampyren från Buffy och vampyrerna ... som vi ägnade en hel del kvällar åt att sträcktitta på.

OK. Hur är det med er? Råkar ni ut för liknande grejer, eller samlever ni strikt med icke-nördar?

Erik, om ni själva inte är nördar behöver ni förstås inte svara!

Cybot

Mest spelbar
Inget konstigt. För att förklara komplicerade situationer så använder människor generellt gemensamma associationer.
Om man nu är buffy fans så är man det. Om ni hade varit sportfans så hade det varit kanske "Gjort en McEnroe" eller något.

P.S:
"Nej, NEJ, En smörgås med LEVERPASTEJ ska jag ha! ÄLSKAR du mig inte längre!?" är ju i det närmaste en perfekt Drucilla imitation.

chrull

Stockholm Kartell
Min sambo är... inte jättenördig. Jag tror inte ens hon är nördig. svagt nördig kanske man kan säga. Hon har ju spelat rollspel, man aldrig brytt sig om att lära sig några regler eller så. Hon kan en del om datorer men har inget intresse av att lära sig mer.

Trots det här kan hon ibland slänga ur sig saker som chockar mig. Som "gud vad seg jag är i huvudet, jag tror jag behöver defragga min hjärna", "oh, den här kjolen ger mig typ +2 i karisma" eller "jag vill ha en ring of three wishes som vigselring älskling".

Jag däremot använder ytterst sällan liknande förklaringar när jag pratar med henne. Pratar jag med rollspelare däremot kan de slinka in. Men oftast som rena skämt, eller om vi precis pratat om rollspel.

chrull

w176

Förlorad dotter
Det är hur mysigt som helst att ha en pojke som är lika nördig som en själv, och man verkligen kan dra alla referenser och associationer osv. man faktiskt har och sedan faktiskt ha en mottagare fattar. Fast det har ju sina små nackdelar också man ibland inser hur skämmande mycket nörd man är. Det är rätt illa när man citerar x-men när man talar om tillit. Fast Nemi är den enda relationsexpert man behöver, egentligen.

Men svaret är helt klart ja.

Storuggla

Champion
Nördkoden

"Jag är en nörd som är sambo med en annan nörd."

Dito.

Min lilla nörd är dock en trekkie (eller trekker, jag förstår aldrig skillnaden trots att hon förklarat den tre gånger, minns inte vilka som är vad), vilket jag inte är, så vissa av hennes uttryck går mig rakt förbi. Typ alla som involverar Star Trek. Och därvid relaterade skådisar.
Jag gör absolut inte så. Aldrig. Häromdagen var jag ett under av klarhet när jag översatte en snubbes "Attacks of Opportunity beskrivs inte i Tekumel, det är ett fall för erratan!" med en Babylon5/Star Trek-liknelse. Hon snappade.
Sen att vår nördkod börjat infiltreras av wrestling är en mer negativ sak. :gremfrown:

Storuggla, gömde inte ciggen

magoo

Hero
Re: Nördkulturen och samlivet

Jag, min man och några av mina vänner kan nog räknas till nördar. Det är roligt att prata rollspel, film, serier och litteratur, men jag uppskattar att inte hela mitt umgänge delar mina intressen. T ex mina arbetskamrater. Det är bra att vidga vyerna och inse att inte alla tycker att det är intressant att diskutera Babylon 5-filosofi, matteknåp eller vem som kan flest uttryck på Klingon. Det finns fler glädjeämnen i livet. Att isolera sig med sin egen sort blir inte bra, vilket intresse man än har.

Men det är klart att det är kul med lite Buffy-repliker emellanåt...

magoo

Hero
Förresten...

... så föreslog en kompis hångel och sex varpå hans flickvän sa:

- Inte nu älskling, jag håller på att titta på ritningarna till Enterprise.

Sant!

Pom

Swashbuckler
Re: Nördkulturen och samlivet (Nightowl som Drusil

Jodå, det är mycket Xena, LotR, Pratchett och SW när jag och min fru kommunicerar.

En småförvirrande faktor är att även om vi har en rad helt gemensamma favoriter, så har vi också (förstås) saker som den ena eller andra tycker mycket bättre om. Ibland slinker något koncept eller citat med som man själv relaterar till starkt som ögat, men som får den andra att se artigt frågande ut.
Min fru rollspelar en del, men inte lika fanantiskt som jag, och en del rollspelska uttryck skapar bara förvirring. Hon å sin sida är buffyfan, medan jag är mer milt road därav och missar en del referenser.

Detta är förstås självklart i normala konversationer, men i yran över att leva med en som har vettiga intressen kan det nästan bli snopet att mitt i flödet inse att det finns grader i hur mycket man tycker om olika TV-serier och annat.

Troberg

Sinister eater
Re: Förresten...

... så föreslog en kompis hångel och sex varpå hans flickvän sa:
- Inte nu älskling, jag håller på att titta på ritningarna till Enterprise.
Lite oklar syftning där. Föreslog han hångel och sex med flickvännen eller dig?

Och i vilket fall var egentligen responsen underligast???

Eleas

Hero

Måhända var det något fel på hans "Captain's log"? *duckar*

--Björn, fyndig

Lindenius

Swashbuckler

OK. Hur är det med er? Råkar ni ut för liknande grejer, eller samlever ni strikt med icke-nördar?
Min fru är definitivt en icke-nörd och har utvecklat en härligt överseende "nu-är-du-jättenördig"-blick.
Fördelen är ju helt klart att hon håller kvar en del av mig i den tråkiga "normala" världen, vilket stundom kan vara ganska hälsosamt.

Jag har kommit till insikten att hon är för gammal att omvända, men som tur är har vi tre barn som jag kan försöka prägla. Så snart de är tillräckligt gamla ska de få var sin uppsättning tärningar. :gremtongue:

//erik. joltar

seinet

Swashbuckler

... men som tur är har vi tre barn som jag kan försöka prägla. Så snart de är tillräckligt gamla ska de få var sin uppsättning tärningar.
Är det inte bättre att ge dem varsin fysikbok (som används vid högskolestudier) t.ex. Physics av Alonso-Finn? Jag funderar på att köpa något sådant till min systerdotter i 1-årspresent. Calculus är en annan bok som kan vara bra att ge bort till små barn. Givetvis får man räkna med att ställa upp som mentor under uppväxten så dom får nytta av det.

/Seinet Wintermute - Är fullt allvarlig nu

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min fru är inte lika nördig som jag, men hon är med på noterna när jag använder Tolkien-anspelningar, som när jag refererade till en av hennes äldre släktingar som "morbror Gimli" eller till en av våra döttrar som "Éowyn".

Rising

Vila i frid

Måhända var det något fel på hans "Captain's log"?
Ha ha ha! Första gången, tror jag, som jag verkligen känner att någon skämtar på mitt sätt på forumet. Framtida klassiker.

ripperdoc

Myrmidon

Nu tycker jag du gör en hemskt skrämmande koppling mellan nördighet och fysik. Att ge en fysikbok till en ettåring vore snudd på brott mot Genenvekonventionen. Lika illa som att ge dem en bibel. Låt ungen få välja själv, vetja.

/RipperDoc - ingenjör och lika allvarlig...våga vägra fysik

Pom

Swashbuckler

Är det inte bättre att ge dem varsin fysikbok (som används vid högskolestudier) t.ex. Physics av Alonso-Finn? Jag funderar på att köpa något sådant till min systerdotter i 1-årspresent. Calculus är en annan bok som kan vara bra att ge bort till små barn. Givetvis får man räkna med att ställa upp som mentor under uppväxten så dom får nytta av det.
Funkar inte. Min svärfar drillade min fru och svägerska i diverse nyttiga ekvationer från späd ålder, men frugan vart fantasyälskande operasångerska och svägerskan vart diplomat.

magoo

Hero

Jag var inte inblandad alls, men det hade helt klart varit underligast :gremlaugh:

Eksem

Champion

"Min fru är definitivt en icke-nörd och har utvecklat en härligt överseende "nu-är-du-jättenördig"-blick."

Hahaha, ja, det där känner jag verkligen igen.