Objektivt medhåll
Jag är inte nörd.
Eller...jo, jag är nörd. Jag gillar att fundera ut vilka två domäner i D&D som genererar den läskigaste dödsprästen.
Det är nördigt. Det är nördigt att försöka bygga boosts/builds. Det gör jag gärna,
den här posten är jag rätt stolt över tex. Men absolut inte på samma sätt som det är idiotnördigt att:
-Stå på SFbokhandeln och skratta alldeles för högt åt att "min polare valde att spela en Cleric/Wizard! Liksom, kan du inte vara sorcerer också när du ändå är igång...HAHAHAHMUHAHAHAHA!"
Jag fattar fortfarande inte vad som var så roligt med det. Eller varför det skulle vara mer korkat att vilja vara en Cleric/Wizard än något annat. 'Hey, kompis, du står i Sveriges rollspelsmecka och du älskar hobbyn- försök inte ens att framstå som en
cool person, bara för att du har märkliga idéer om vilka klasser som är häftiga ihop'. Tänk om jag hade vågat säga det till den flabbande killen... Ååååhhh....
Och skämdes gjorde jag, å hans vägnar, trots att jag inte var inblandad i diskussionen på något sätt. Han var så...pinsam.
-Skryta på tunnelbanan HÖGT så alla hör hur många ROLLSPELSBÖCKER man har.
-Skryta om att man har "det enda riktiga alvsvärdet som den enda riktiga svärdssmeden från bortre Tyskland har tillverkat med signatur!" högt så alla hör. På bussen.
Osv.
Äsch, jag menar inte att racka ned på alla andra nördar. Jag vill bara bekräfta, precis som Dante är inne på, att jag är en lite mer FIN nörd än de andra nördarna.
Jag använder 'jazzen' som alibi. Vilket är så nöööördigt att man storknar...
Fy fan vad jag avskyr nördiga jazzmusiker. Jag bara kräks på dem...
Samtidigt som jag avundsjukt blänger på dem under lugg och hoppas att jag kunde spela bättre än dem...
Andy är ingen nörd, för han är cool på riktigt. Han är snygg, har självdistans, är rolig, generös och glad. Man kan liksom aldrig bli arg på honom. När han skriver om rollspel så blir det aldrig nördigt. Kanske visionärt, men aldrig nördigt.
Min första Nörd-röst går till Herr Nils. Ojojoj! Se där, en riktig nörd! Men han är också en av de allra trevligaste nördar man kan tänka sig och den första jag vill träffa när jag behöver bättra på mina skrala rollspelsnörderikunskaper...
Han har väldigt kloka saker att säga om icke-nörderier också, faktiskt. Han är helt enkelt väldigt bra, den där Nils.
Heja Herr Nils!
/Basenanji, missunsamt bitter nörd med en liten glimt i ögat och sponsrad av Svenska Smörfabrikernas Intresseorganisation