Öppet svars/debattinlägg.
Krille (
inlägget) :
"Rollspel är ett flytande begrepp. Jag finner det naturligt att sätta en
slags mittpunkt på skalan mitt emellan roll- och berättarelementet å ena sidan, och
spel- och tävlingsmomentet å andra sidan. En del spelare och spel drar sig sedan ut
åt något håll till extremerna, till det rena författandet/berättandet å ena sidan
eller till sällskapsspelet å andra sidan."
- I mina ögon bland det vettigaste som sagts. Rollspel är inget fast begrepp, och
kan varieras till förbannelse - precis som de flesta andra företeelser (film,
teater, musik, diskussion)
och (min poäng) fortfarande
kallas just
rollspel. Inget vidare värst konstigt med det kan tyckas, men jag tycker
fortfarande att alltförmycket debattutrymme går åt till att diskutera petimeter
kring vad som kan och inte kan kallas ditten och datten (skräckrollspel, rollspel,
ROLLspel, rollSPEL, ROLLSPEL, friform, regelrytteri, etc.). Det är oftast inte det
intressanta, utan ett otyg som tenderar att ramla in så fort ett ämne blir;
1, Kontroversiellt
2, Hett
3, Deltagarna får slut på vettiga argument/idéer
"Precis som du har svårt att se att Witch Trial och Junta skulle vara
rollspel så har jag svårt att se att de mest konstiga friformsexperimenten som jag
har råkat ut för (eller någon annan - till exempel alkohol-ståryn som du drog fram
från Nissenytt) skulle vara rollspel. "Rollexperiment" kanske, eller "lätt
interaktivt historieberättande", men inte "rollspel"."
- Fascinerande att det hamnar i samma inlägg. Visst, jag sympatiserar med att
begreppet "rollspel" kan antas vara någonstans kring "medel" i den flytande skalan,
men att (återigen) börja tjafsa/nysta i vad som "är" och "inte är" rollspel är (i
alla fall nu) ganska tråkigt. Labelling är något jag i regel har svårt för, vilket
är taskigt, eftersom de flesta i dag tycks ha någon slags labellingtrend för sig;
man är ditten, datten och dutten, med tillhörande diskussioner om ditten verkligen
inte närmar sig datten - i mina ögon något som hör hemma i sandlådan, alternativt
på fyllefester med fjortisar.
Speciellt är det ju med rollspel, eftersom en sån otrolig del av upplevelsen ligger
i de individuella spelgruppernas presteranden. Även om ett skräckrollspel har hur
bra potential som helst att bli skrämmande, är det likförbannat ett
tråkighetsgissel i fel händer.
Så diskussioner om "skräck är skräck är skräck, utom om det är Vampire" är kassa,
fräst för att genretillhörigheten (facket) inte säger ett piss om hurvida det kan
vara skrämmande. Återigen sympatiserar jag med åsikten att man kan utgå ifrån
spelets
potential, eller
grundkoncept för skräck. Men, medan Vampires
grundkoncept kan tyckas vara mer likt "ångesttrams", "maktspel" eller "valfri
eftermiddagssåpa", så är dess
potential för skräck ändå klart befintlig och
då kan det väl - snälla - kallas för skräck. De debatterna kan vi väl skita i.
Det intressanta, i det fall någon känner för att debattera med "Vampire" och
"skräck" i samma inlägg, är väl främst hur man GÖR DET SKRÄMMANDE. Samma sak om
någon vill diskutera Eon på skräckforumet (eller snarast,
i
skräcksammanhang); då må vi väl för helsike göra det till en innehållsrik
debatt, då. Skräck, som mål för ett enskilt äventyr, är genomförbart oavsett om
själva spelets grundkoncept eller potential är det. Att några av oss uppenbarligen
föredrar att spela i skräcktermer gör det ju bara oss till bättre resurser
för de som kanske inte är lika "insatta" i skräcktermer.
Att prata om "rollexperiment" tycker jag också är rätt dåligt. Det förutsätter att
normen för Det-som-må-kallas-Rollspel är fastställd till något, vilket den inte är
- "medelpunkten" är väl inte så fix att det är definierbar, hurvida man väljer att
acceptera den som en norm eller inte. Det mesta kan således anses vara "vanligt"
rollspel likväl som "rollexperiment". För mig är det "vanligt" med musik i
rollspel, för andra räknas det som "rollexperiment". För min SL är det "vanligt"
med lite fysiskt rollgestaltande, medan andra skulle kalla det "rollexperiment",
eller kanske ännu hellre: "lajv/bordrollspelscrossovernågontingblaha".
Skiter väl jag fullständigt i.
Är det intressant? Kan man ha kul? Hur gör jag det och hur gör jag det bättre?
Jaja, jag kanske bara pratar för vinden med ett drucket resonemang över
intetsägande ämnen. Vad tycker ni andra; är det intressant/givande med diskussioner
om "labeling"?
Krille (
inlägget) :
"1+1=3; det är syntesen av roll och spel som gör rollspel till en så unik
och fängslande upplevelse, IMNSHO."
- Vad hände med den flytande skalan? Och var exakt sätter du mittpunkten; alltså,
hur ska man egentligen fördela mängd roll och spel, vilka är komponenterna i de
olika delarna och hur får man en 50/50-blandning, som tydligen är den optimala?
Nej, förresten svara inte. Istället kan du väl ge lite mer konkreta tips på hur man
kan utveckla sin rollspelssession, på "ditt" sätt. Grundtankar, tips, konkreta råd
och vilka effekter det är tänkt att få.
"Om äventyrsskräck eller bombastisk skräck eller för den delen introvert
ångestskräck är uttjatat, skräms på något annat sätt. Men glömde man bort att
skrämmas, då är det inget skräckrollspel längre, oavsett hur nyskapande och
experimentellt det är. Så enkelt är det."
- Hmm... Är det inte en fråga om kontrasten mellan förutsättningar och teknik när
vi (ni/du/oss) pratar om skräck?
Förutsättningarna ligger i spelet och är -
IMHO - helt enkelt inkörsportar till de "genretyper" man känner för att spela. De
flesta (bra) spel har jävligt många sådana, de skiljer sig bara i områden, vartpå
vi får diskussioner om var vad hör in.
Tekniken är ju en helt annan femma,
och det essentiella i "gott rollspel", vilket
inte kan förpackas i spelet
(annat än som tips och råd, vilka oftast är rätt tafatta, och som i vilket fall som
helst skulle göra sig bäst i en renodlad - generell - "rollspelshandbok") och som
bestämmer vad som blir bra/dåligt och vad för "slags" speltyp det till slut blir.
Inte alls komplicerat, vilket innebär att
Risings strävan efter lite
nyskapande (skräck)rollspel är helt "ok". Vi kan gott blåsa lite liv i
förutsättningarna och försöka öppna nya inkörsportar för spelande och spelstilar,
utan att "kräva" att tekniken resulterar i det vi, som konstruktörer, har tänkt
oss. Alltså blir
TLUK nydanande i det att det försöker överge gamla
inkörsportar och hitta nya. På sätt och vis tycker jag att konstruktörerna till
Nobilis har kommit en bit på väg; de uttrycker just att själva
"genreklassificerandet" för spelet får göras hos någon annan - de är ute efter att
hitta ett bra ramverk till DITT äventyr som utspelas i DIN genre.
Toppengrejt, and break out the popcorn!
Och därför kommer jag antagligen att diskutera just
Nobilis jävligt mycket i
skräcksammanhang, varesig ni vill eller inte!
Nåja, synpunkter (från er alla, tack); har jag en poäng (så vi kan börja snacka annat nu),
eller snackar jag bara en massa skit?
{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m } som tycker det får räcka nu (!).
Behold a Pale Horse