Nekromanti Nämn fem OSR produkter

chrull

Stockholm Kartell
Wonders & Witchcraft glömde jag bort! Såklart den ska med! Bra kloptok!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det kanske är fult att promota sina egna grejer? :)

Jag tycker man ska kolla in Secret Santicore, för alla de år det har gått. Inte alltid nyskapande, inte alltid bra, men bara mängden och bredden på materialet är överväldigande. Det år jag var med (2012? 2013? Minns inte riktigt) blev resultatet tre skitsnygga och packade pdf:er med 100 sidor material styck. Crazy.

kloptok

Pensionerad astrolog
Tre solar;n120403 said:
I en liknande tråd på rpgnet blev det diskussion om vad av allt detta som egentligen är att betrakta som innovation. Själv är jag för en mer strikt tolkning och jag tycker de tre produkterna ovan kvalar in.

Hursomhelst, i tråden verkade konsensus landa kring att solospelet i scarlet heroes, rollpersons-skapandet i beyond the wall, och sandlåde-verktygen i stars without numbers var genuint nyskapande. Men jag är bara ytligt bekant med dem, så jag låter nån annan nominera dem.
"Innovation" för mig handlar i det här fallet om en produkt som går bortom vad tidigare produkter uppnått i termer av innehåll, form, användning eller något annat. Die drop tables är en innovation eftersom det ger möjligheter till snabb slumpgenerering, vilket är en central del av genren. För mig får Vornheim stå för den sortens innovation, den var kanske inte först men åtminstone en viktig produkt för att staka ut den riktningen, med mya intressanta spelhjälpmedel, inom scenen. Sedan är det alltid så att innovation kan ta oss utanför OSR. Dungeon World är ett innovativt koncept men jag tror de flesta av oss är ense om att det lämnat OSR bakom sig. Så för mig landar det i att innovation i det här fallet är ett sätt att hantera och utnyttja källmaterialet, dvs. gamm-D&D, på ett nyskapande sätt.

Med de tankegångarna tycker jag absolut att Beyond the Walls rollpersonsskapande passar in. Det frångår det klassiska sättet att slå fram en rollperson utan att gå för långt utanför ramarna. Sedan blev jag inte speciellt upphetsad över settingen som presenteras i Beyond the Wall, den kändes alldeles för gullig och standardfantasy. Och så spelar man barn! Inte förvånad över att det hyllas på RPG.net, det känns verkligen som ett typiskt RPG.net-spel.

chrull

Stockholm Kartell
Zoth-Ya;n120443 said:
Hur funkar Beyond the Walls rollspersonsskapande?

Det är AW.playbooks done OSR typ. Dvs du får ett papper för den klass du vill spela med en massa tabeller på som du slår fram din bakgrund och lite sånt på. Sen har du en rollperson med stats, historia och eventuellt en personlighet klar.

Problemet är väl att de var tvugna att skapa en massa klasser för att rollpersonerna ska kännas varierade och att de trots vissa tabeller är olika för de olika klasserna så är det flera som inte är det. Det resulterade i att vi hade 5/6 rollpersoner runt bordet som alla var "the thougest kid in town" när vi spelade det på GC.

(Det är alltså enbart innovativt om man helt har missat Apocalypse World och liknande spel)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
kloptok;n120440 said:
Sedan blev jag inte speciellt upphetsad över settingen som presenteras i Beyond the Wall, den kändes alldeles för gullig och standardfantasy. Och så spelar man barn!
Med tanke på att en av de stora inspirationskällorna är Lloyd Alexanders Prydain-berättelser är det inte så underligt.

kloptok

Pensionerad astrolog
Dante;n120455 said:
Med tanke på att en av de stora inspirationskällorna är Lloyd Alexanders Prydain-berättelser är det inte så underligt.
Okej, det visste jag inte och har inte själv någon relation till de berättelserna. Det var som sagt inget för mig - men gillar man den känslan verkar det som ett bra spel. Och så kan man ju ganska enkelt skapa egna playbooks med tabeller för sin egen favoritsetting.