man kan också göra ytterspalterna lite extra breda i PDF-versionen (som är A4) och låta den tryckta versionen vara lite smalare, som 195 x 297 mm... även det är ett snyggare format för ögat... närmare ett gyllene snitt förhållande.
Håller definitivt med. Att ha för små marginaler ger också ett kluttrat och blilligt intryck, och ger ett intryck av svårlästhet.Det är mycket luft på sidorna, jag vet; men jag tycker inte att du ska gå upp på en högre teckengrad och bredda spalterna. Då föredrar jag hellre att gå ner en teckengrad och istället ha en jättebred yttermarginal att använda för att skriva smågrejer i.
Jag brukar göra så här (rätta mig om jag har fel):Huvud och Fot är nog de minst viktigaste måtten, men typ... Lite närmre satsytan än papperskanten, tycker jag. Teckensnitt? Samma linjär som i Fontkapitelnamn. Skriv allt i VERSALSKRIFT och spärra gärna texten djärvt; hellre det än att välja en stor storlek. Jag ser gärna sidhuvudet och sidfoten i samma storlek som brödtexten.
Den nivån är för sådant som namn på skills/ads/disads i beskrivningarna, så jag vill nog ha den på en egen rad. I så fall så blir det nog två raders höjd, med en storlek en punkt större än brödtexten.Rubrik 4: Bör inte ens stå på egen rad, utan bara vara som ett par:
Fetmarkerade ord som direkt följs av löptext på samma rad.
Oroa dig inte. Den ska vara ljusare än på exempelbilderna, det var bara snabbt hopkluttat med standard 16-färgerspaletten. Det ska bara vara lite mörkare än en vattenstämpel. Dessutom tänker jag ha dem väldigt stiliserade, utan fippliga detaljer som kan ställa till det. Stora, rena ytor med okomplicerade linjer.Så Troberg, om du vill ha en siluett av olika figurer som bakgrund till texten, se till att figurerna och bakgrundsfärgen ligger väldigt nära varandra och att det för båda är ordentlig kontrast till färgen på texten.
Det finns få "regler" för sidhuvuden och sidfötter (som jag känner till); särskilt i produkter som rollspel. Så om man vill trixa så är dessa delar rätt tillåtande.Sidhuvud i samma font som löptexten, men kursiv (för att skilja den från löptexten).
Sidfot i samma font som löptexten, fast kursiv. Ibland gör jag den 1 punkt större, eftersom sidnumret dels är ganska viktigt, dels bara två eller tre siffror, så det är ganska lite text och behöver lite extra tryck.
Bryt i så fall mot alla mina rubriknivåer, snarare än bara den där sista. Min Rubrik 3 blir nämligen för lik din Rubrik 4 annars.Den nivån är för sådant som namn på skills/ads/disads i beskrivningarna, så jag vill nog ha den på en egen rad. I så fall så blir det nog två raders höjd, med en storlek en punkt större än brödtexten.
Eller så låter jag Rubrik 4 ha en rad, utan extra utrymme runt sig. Den är ofta ganska kort, så det syns tydligt som en rubrik ändå.Bryt i så fall mot alla mina rubriknivåer, snarare än bara den där sista. Min Rubrik 3 blir nämligen för lik din Rubrik 4 annars.
En sak jag funderat på för huvudet är att använda typsnittet från Generica-loggan, åtminstone för texten "Generica". Ett sätt att visa vilken bok man tittar i, så att säga.Huvud och Fot (snip) Teckensnitt? Samma linjär som i Fontkapitelnamn.
Det kan funka jättebra. Vissa loggor funkar inte i så bra i små storlekar, men några andra problem brukar det inte finnas. Kör på det, du.En sak jag funderat på för huvudet är att använda typsnittet från Generica-loggan, åtminstone för texten "Generica". Ett sätt att visa vilken bok man tittar i, så att säga.