Elmrig said:
Det här är givetvis en fråga om spelstil men tillför det där slaget verkligen någonting? Vad händer om de misslyckas? Tvingas de då rollspela biten som ett "straff" eller får de gå från platsen utan den information de sökte? Är scenen så oviktig att spelarna känner att de inte vill rollspela den skulle jag personligen hoppa över den och kort sammanfatta hur de får tag på vad de nu söker. Vill man inte göra det tror jag att man måste analysera lite djupare varför dina spelare inte vill rollspela vissa scener och hur man kan göra dem mer intressanta.
För att det är kl 02:00 på natten? Eller för att de inte riktigt "var på idag". Jag tänker inte kräva av någon att ständigt prestera på sitt bästa när man spelar rollspel (det är ju ingen tävling) och därför kräver jag inte att man ständigt rollspelar.
Men jag uppmuntrar rollspelande. För om spelarna rollspelar något bra kan de automatiskt lyckas med det de företar sig. I mina spel är det alltid större chans att lyckas om man rollspelar än om man abra vill slå.
Men om man slår och slaget misslyckas behöver spelarna inte misslyckas. Det går bara inte som det var tänkt. Handlingen måste föras framåt. Ett misslyckande är ju inte intressant i ett drama om det inte leder någonstans?