Nekromanti Närstridsvapen...

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Vapen

Tjena ALLA i denna tråd

Jag har synat denna tråd ett X antal ggr pga att jag själv är något av en vapen fantast...Och jag måste medge att jag tycker om vad jag läser...Jag tog mig även friheten att snickra ihop vapnen som ni skrev om och jag hoppas att ni tycker om dem

H Desticado
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Vapen

Greetings, fellow weapons-maniac!

Underbart, förutom en liten sak...
Min dumma dator vill inte öppna din fil. :gremfrown:

Kan du bifoga den som .rtf, tro?

DragonLord - ska återgå till sina teckningar...kanske blir något trevligt av dem...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

Tja... det är nog ingen som vill bestrida effektiviteten i eldvapen kontra närstridsvapen. De är enklare att lära sig och mer effektiva än exempelvis svärd.

Men vissa individer är så stöpta i ärans form och ideal att de håller sig kvar vid traditon och sed, och detta är nog något man kan spinna vidare på, åtminstonde i fallet Japan. Vad jag gräver efter är den hedersamma striden mellan två individer, som bägge mäter sina krafter på lika villkor. Det är heder helt enkelt som kräver svärdets väg. Vilken buse som helst kan ju bemästra ett sådant enkelt vapen som en pistol eller ett automatgevär, men endast sanna krigare kan bemästra svärdet. Endast sanna krigare förtjänar den mätning som blott svärdet kan göra.

Så låt det vanliga "buset" (som inte har någon heder att tala om...) springa runt och skjuta, men spara den "hedervärde" fienden till svärdsduellen. Jag tror att det kan borga för vissa intressanta konfrontationer.

Om systemet fungerade så att det var ärelöst att inte möta en svärdsbeväpnad med svärd, så skulle den som besköt den svärdsbeväpnade genast tappa ansiktet. Det är fortfarande tillåtet att vara många mot en (fast kanske inte lika ärofullt), så antal kan fortfarande ge ett övertag. Då kan man ha ett antal "goons" som rusar mot spelarna med dragna svärd. Om de inte bemöts med svärd (eller andra närstridsvapen) betraktas spelarna som ärelösa och vice versa.

Sedan har vi ju duellen, där två mästare möts och där alla tidigare förseelser mot antagonisten utplånas från vinnarens historia. Där individen kan vara övermannad, men av huvudantagonisten utmanad och kan gå fri om huvudantagonisten besegras. Där ära ges åt de skickliga oavsett utgång...

Det skulle kunna vara ... vackert i sin dödliga ärlighet.


Dessutom känns det så Japan att klänga fast vid gamla förlegade koncept och traditioner.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Närstridsvapen och Interpol

Njae. Innan Interpol satte sin lagstiftning såg världen en alltmer uppluckrad nationell vapenlagstiftning. Det allt våldsammare samhället gjorde att vapenlagarna blev allt mindre restriktiva, och på många ställen försvann nog "knivlagarna" (även om de sedan många decennier redan varit mycket tandlösa lagar). När Interpol sedan skulle göra en lagstiftning som alla kunde acceptera valde de att lämna närstridsvapen därhän, eftersom de inte ansåg dem viktiga nog i ett globalt perspektiv att kontrollera. Således gav Interpol inte någon anledning till att skärpa vapenlagarna gällande närstridsvapen, precis som lagarna ofta skärptes (eller iaf följdes bättre) när det gällde handeldvapen. Användandet av närstridsvapen är sedan länge sett som såpass odramatiskt att det inte finns många som röstar för en lagstiftning. Det handlar alltså om en attitydfråga. Om nyheterna summerar 200 skottskadade och 2 knivskadade ser inte folk knivar som farligare än exempelvis en spade ("Spadlicens? Är du inte klok?!").

IMHO förstås :gremlaugh:

/RD
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Lyckades öppna dokumentet nu...

WordPro klarade konverteringen. Komiskt att WorpPad inte klarar konverteringen från ett annat Microsoftprogram. Jaja, jag vet ingenting om datorer...

För övrigt:
Gillar dina grejer! Detta kan definitivt byggas vidare på! :gremcool:

Jag återkommer när jag har några skisser att bifoga...

DragonLord - ska försöka slita sig från Animen en stund...
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Hitech närstrid[OT]

Hittade en intressant referens i en av mina svärdsböcker.

Kineserna använda en speciell sorts svärd som kallades shuangjian , eller "parsvärd". Dessa var medellånga och dubbeleggade och bars rygg mot rygg i samma skida. Det hela såg ut som ett vanligt svärd för den oerfarne betraktaren. När man drog ett fick man fram en effektiv "cross-section" av svärdet.
Snacka om att motståndaren lär blivit överaskad.

Låter väldigt likt "Twin Sword" och stödjer därmed din idé. :gremsmile:

Attans, kineserna var smarta... Rätt kul att se att vissa idéer faktiskt har släktingar i verkligheten...

DragonLord - svärdet/svärden kallades även yuanyang jian (engelsk översättning: "loving-couple swords"), utifall att någon var intresserad av kuriosa...

(Ändring: Det blev lite OT där, är jag rädd...)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

"Vad jag gräver efter är den hedersamma striden mellan två individer, som bägge mäter sina krafter på lika villkor."

Lika villkor? På vilket sätt skulle t.ex. en pistolduell inte vara lika rättvis?

Jag finner hur som helst scenariot hyfsat osannolikt. Först och främst skulle det kräva att samtliga av dessa (tydligen) hedersamma brottslingar tränar närstrid, helst då någon form av avancerad stridskonst och skulle de inte göra så skulle ju nämligen de få som ändå gör det ha enorma övertag i dessa dueller. Sådant tar tid och är ju faktiskt onödigt i och med att dess enda användning är vid dueller med andra brottslingar som faktiskt är med i "systemet". Vidare skulle det kräva att alla av brottslingarna är hederliga och är med på dessa seder, annars skulle andras dumhet bara utnyttjas av de insiktsfulla och till sist skulle alla inse att det bara är dumt att vara hederlig. Och hur skulle man kunna skydda sig från skrupelfria utlänningar som säkerligen fullständigt skulle strunta i dessa fjanterier?

En härlig scen som denna diskussion drar till minner är när Indiana Jones möter en sabelfäktare i någon av världens avkrokar. Sabelfäktaren gör en riktig uppvisning där han hotfullt hugger och snurrar sina vapen åt höger och vänster i ett avancerat rörelsemönster. Efteråt tar Jones helt enkelt fram sin pistol och skjuter honom. 20 års träning åt fanders.

"Men vissa individer är så stöpta i ärans form och ideal att de håller sig kvar vid traditon och sed, och detta är nog något man kan spinna vidare på, åtminstone i fallet Japan."

Individer som knappast lär bli särskilt långlivade. Därför skulle nog darwinismen se till att dessa blev extremt få till antalet, fast inte på ett arvsanlagsmässigt sätt utan på ett socialt-, informativt och erfarenhetsmässigt.

"Endast sanna krigare förtjänar den mätning som blott svärdet kan göra."

Sanna krigare som kan besegras av en tioåring som spelat för mycket TV-spel, beväpnad med en plastpistol (en sån där snorbillig sak med EAB 5). Sann krigare indeed.

"Så låt det vanliga "buset" (som inte har någon heder att tala om...) springa runt och skjuta, men spara den "hedervärde" fienden till svärdsduellen. Jag tror att det kan borga för vissa intressanta konfrontationer."
och
"Sedan har vi ju duellen, där två mästare möts och där alla tidigare förseelser mot antagonisten utplånas från vinnarens historia. Där individen kan vara övermannad, men av huvudantagonisten utmanad och kan gå fri om huvudantagonisten besegras. Där ära ges åt de skickliga oavsett utgång..."

Där håller jag med dig. När superskurken har fångat rollpersonerna kan han mycket väl ge dem en chans genom att slåss mot honom eller någon av hans hantlangare i en duell eller varför inte en mindre turnering? Men att alla skulle hålla på med sådant... nej. Folk är lömskare än så.

"Om systemet fungerade så att det var ärelöst att inte möta en svärdsbeväpnad med svärd, så skulle den som besköt den svärdsbeväpnade genast tappa ansiktet."

"Om systemet fungerade", ja. Men jag tror inte det gör det. Som sagt; folk är lömska och därför kommer de att utnyttja situationer där de kan få övertag med enkla medel. Särskilt när det gäller deras liv. Så när Sensei Mushanokoji, vida känd för sin extraordinära svärdskonst, utmanar den inte alls lika skicklige Bairei, som just skjutit en av Mushanokojis lakejer till döds, på en duell på liv och död så tar nog Bairei tillfället i akt och även skjuter Mushanokoji för att åtminstone ha en chans att överleva. Duellen skulle vara ett själmord. Och se; där gjorde Mushanokojis all träning ingenting och hedern fick honom att förlora sitt liv.

"Dessutom känns det så Japan att klänga fast vid gamla förlegade koncept och traditioner."

Men knappast till den extrema nivå att brottslingar väljer att slåss med närstridsvapen när det finns klart överlägsna alternativ. För övrigt så släpte de nog dessa krigstraditioner redan innan andra världskriget eftersom de faktiskt hade soldater beväpnade med gevär, bombflygplan, hangarfartyg o.s.v. och inte soldater utrustade med allsköns närstridsvapen.

Men det är ju klart. Spelar man icke-trovärdigt så är det säkert intressant att spela så. Jag föredrar dock mitt Neotech med rå, bittersöt "realism".
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

Lika villkor? På vilket sätt skulle t.ex. en pistolduell inte vara lika rättvis?

Har aldrig hävdat att pistolduell inte kan förekomma på lika villkor. Vissa individer med konstiga hedersbegrepp kanske tycker att den inte är lika hederssam som svärdsdueller.
Kulturella skillnader etc... du vet...


Jag finner hur som helst scenariot hyfsat osannolikt.

Well.... jag finner den värld som beskrivs i Neotech hyfsat osannolik...


Först och främst skulle det kräva att samtliga av dessa (tydligen) hedersamma brottslingar tränar närstrid, helst då någon form av avancerad stridskonst och skulle de inte göra så skulle ju nämligen de få som ändå gör det ha enorma övertag i dessa dueller. Sådant tar tid och är ju faktiskt onödigt i och med att dess enda användning är vid dueller med andra brottslingar som faktiskt är med i "systemet". Vidare skulle det kräva att alla av brottslingarna är hederliga och är med på dessa seder, annars skulle andras dumhet bara utnyttjas av de insiktsfulla och till sist skulle alla inse att det bara är dumt att vara hederlig.

Faktum är att ett liknande system har funnits i vår värld, och att ovanstående text ganska väl beskriver det. Fast du måste byta ut ordet "brottsling" mot "samuraj".
Visst är det osannolikt, men det har faktiskt funnits högkulter där så skeva begrepp som 'Heder' haft större betydelse än 'möjlighet-att-dräpa-så-effektivt-som-möjligt'.


Och hur skulle man kunna skydda sig från skrupelfria utlänningar som säkerligen fullständigt skulle strunta i dessa fjanterier?

Men det gör man inte (om du läser mitt förra inlägg). Gaijin och andra som inte når uppfyller regelverket behandlar man som de djur de är. De som inte accepterar systemet får naturligtvis inte vara med i systemet på samma villkor som de som accepterar systemet. Ganska logiskt ... om man tänker efter.


En härlig scen som denna diskussion drar till minner är när Indiana Jones möter en sabelfäktare i någon av världens avkrokar. Sabelfäktaren gör en riktig uppvisning där han hotfullt hugger och snurrar sina vapen åt höger och vänster i ett avancerat rörelsemönster. Efteråt tar Jones helt enkelt fram sin pistol och skjuter honom. 20 års träning åt fanders.

Jovisst, det klart att man kan ha med sådan scener i sin kampanj, om man gillar de mer komiska aspekterna som kan uppstå. Personligen så tyckte jag att närstridscenerna i exempelvis de fördömdas tempel, där Jones får använding av sin piska på de mest fantasifulla sätt (30 års träning till nytta) är bra mycket roligare att titta på.
Hur kul hade det varit om Jones gått runt med en kulspruta och kirurgiskt placerat en kula i pannan varje framrusande Khali-dyrkare?
Visst, djävligt effektivt, men roligt?


Individer som knappast lär bli särskilt långlivade. Därför skulle nog darwinismen se till att dessa blev extremt få till antalet, fast inte på ett arvsanlagsmässigt sätt utan på ett socialt-, informativt och erfarenhetsmässigt.

Att hålla fast vid traditioner innebär inte automatiskt stagnation. Religion är ett bra exempel på att institutioner kan överleva och förändras genom århundraden. Det innebär ju inte att alla religiösa människor är dumma i huvudet eller hur?


Sanna krigare som kan besegras av en tioåring som spelat för mycket TV-spel, beväpnad med en plastpistol (en sån där snorbillig sak med EAB 5). Sann krigare indeed.

Individer (däribland tioåringar) som tar till ett så lumpet vapen som pistolen betraktas som ärelösa. Ärelösa behandlas som djur. Djur skjuter man.
Ganska enkelt...


Där håller jag med dig. När superskurken har fångat rollpersonerna kan han mycket väl ge dem en chans genom att slåss mot honom eller någon av hans hantlangare i en duell eller varför inte en mindre turnering? Men att alla skulle hålla på med sådant... nej. Folk är lömskare än så.

Oh... du har helt missat min poäng. Alla innefattas inte av dessa "högre principer", endast ett urval. De allra flesta är ärelösa och använder eldvapen i tid och otid. Även på ett (enligt de med högre principer) "fegt" sätt. Dessa "ärelösa" behandlas av de med "högre principer" som djur och bemöts med eldvapen. Om någon däremot plockar upp ett svärd, så kan väl de med "högre principer" ge honom en chans, men utgången av den duellen är i dessa lägen nästan given av skäl du tidigare nämt.

Alltså... alla har eldvapen, vissa har svärd också. När man använder det ena eller det andra beror på situation och omständighet.
Det ena utesluter inte det andra.


"Om systemet fungerade", ja. Men jag tror inte det gör det. Som sagt; folk är lömska och därför kommer de att utnyttja situationer där de kan få övertag med enkla medel. Särskilt när det gäller deras liv...

Men... hundar är hundar, och hundar kan man inte resonera med... När de vänder sig mot de som är förmer så måste de skjutas. De förtjänar inte den är som det är att dö för svärdet, de förtjänar den usla döden... döden inför det oärofulla eldvapnet.


Så när Sensei Mushanokoji, vida känd för sin extraordinära svärdskonst, utmanar den inte alls lika skicklige Bairei, som just skjutit en av Mushanokojis lakejer till döds, på en duell på liv och död så tar nog Bairei tillfället i akt och även skjuter Mushanokoji för att åtminstone ha en chans att överleva. Duellen skulle vara ett själmord. Och se; där gjorde Mushanokojis all träning ingenting och hedern fick honom att förlora sitt liv.

Men återigen... Väljer Bairei eldvapnet så kommer Mushanokoji (eller möjligen i detta fall Mushanokojis livvakt) att välja eldvapnet. Bairei har redan valt inte avsluta det hela på ett snyggt och för de bägge antagonisterna ärofullt sätt.

Alla har eldvapen... vissa har svärd...

"Let the bullets fly!"


Men knappast till den extrema nivå att brottslingar väljer att slåss med närstridsvapen när det finns klart överlägsna alternativ.

De har gjort det historiskt, varför inte nu?


Men det är ju klart. Spelar man icke-trovärdigt så är det säkert intressant att spela så. Jag föredrar dock mitt Neotech med rå, bittersöt "realism".

Det klart att alla har rätt till sin åsikt. Jag delar inte din.
Det handlar ju om att bejaka sitt förflutna, något som Japanerna hittils inte haft något problem med. Att kombinera historia och nutid är något som de är experter på, varför inte så i framtiden? Är det inte roligare med ett Tokyo som inte är en kopia av Berlin med små skillnader?

Det klart att det inte kommer att bli 100% realism, men det är samtidigt inte helt orealistiskt att de sakta men säkert återgått till de gamla idealen. Om din status i den undre världen mäts efter din heder, och att mäktiga individer vill ha dig som vän just på grund av det. Om du vill komma någonstans inom den undre världen så måste du spela spelet.

Det känns som en frisk fläkt i en annars ganska sterotyp Neotechvärld tycker jag.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

"Har aldrig hävdat att pistolduell inte kan förekomma på lika villkor."

Jag uppfattade det så när du skrev: "Vad jag gräver efter är den hedersamma striden mellan två individer, som bägge mäter sina krafter på lika villkor." (min emfas)

I vilket fall går det säkert att tolka sammanhanget på ett annat sätt men det är oviktig nu. Jag blev bara lite förvirrad som jag tolkade det.

"Well.... jag finner den värld som beskrivs i Neotech hyfsat osannolik..."

Aha. Anledningn till att jag tycker att Neotech är jättebra, medan en hel del andra liknande framtidsspel inte riktigt är det, är att världen som beskrivs i den för mig verkar trovärdig. Det känns liksom att utveckligen mycket väl skulle kunna gå precis så.

"Faktum är att ett liknande system har funnits i vår värld, och att ovanstående text ganska väl beskriver det. Fast du måste byta ut ordet "brottsling" mot "samuraj"."

"funnits", ja. När man insåg vilken nackdel det innebar i en värld med ständig kommunikation med omvärlden, som inte följer detta system och som dessutom har skjutvapen, så försvann det. Och dessutom började japanerna själva att använda skjutvapen, så det fanns väldigt lite plats kvar för de katanaviftande samuraierna.

"Gaijin och andra som inte når uppfyller regelverket behandlar man som de djur de är. De som inte accepterar systemet får naturligtvis inte vara med i systemet på samma villkor som de som accepterar systemet."

Visst. Jag undrar vad som händer med personen som dödat ett gängs ledare i en sådan duell. Och vem ska hålla koll på vilka som accepterar systemet? Ska det finnas en gigantisk databas där folk kan skicka in "tusted swordswingers" som man senare kan använda som referens när man vill in i yakuzan eller what ever? Räcker det med att gå omkring med ett svärd?

"Personligen så tyckte jag att närstridscenerna i exempelvis de fördömdas tempel, där Jones får använding av sin piska på de mest fantasifulla sätt (30 års träning till nytta) är bra mycket roligare att titta på."

Jag har inte sett något mer Indiana Jones; jag råkades liksom bara se den scenen. Eller jo föresten, jag har sett en till liten scen från en annan av filmerna där han hoppar ut i en gummibåt från ett störtande flygplan, slår ner i backen och... överlever. Uuurk! Indina Jones måste vara riktigt usel äventyrsmatiné.

"Hur kul hade det varit om Jones gått runt med en kulspruta och kirurgiskt placerat en kula i pannan varje framrusande Khali-dyrkare?
Visst, djävligt effektivt, men roligt?"


Det hade varit allt bra skoj om alla hade gått efter hur kul saker/metoder/o.s.v. var istället för hur effektiva de var. Om stora företag bara anställer barnarbetare eller folk från tredje världen som arbetar för slavlöner om de älskade att arbeta hårt i kassa förhållanden 12 timmar per dag, Amerikanerna (och alla andra länder också för den delen) bara invaderar och bombar länder där man tycker att det sådant är roligt, Microsoft endast vill förslava datoranvändare som vill bli förslavade och rasister och nazister bara misshandlar machosistiska invandrare hade världen varit riktigt harmonisk och fin. Men det kommer aldrig att inträffa.

Det är trovärdigheten som åtminstone jag diskuterar och vill åt. Jag vill som sagt ha mitt Neotech med "rå, bittersöt "realism"". Omöjliga actionstunts och svärdssvingande får jag nog av från andra spel.

"Att hålla fast vid traditioner innebär inte automatiskt stagnation."

Givetvis inte. Det är bara det att jag tycker att denna tradition har rätt många hål som är lätta för icke-invigda eller lömska personer att utnyttja.

"Religion är ett bra exempel på att institutioner kan överleva och förändras genom århundraden."

...och få riken att stanna kvar på stenåldern.

Se bara på Kristendomen: Man brände upp eller beslag tog böcker för att innehållet ansågs sågs vara farligt. Man brände eller fängslade människor för att deras åsikter och teorier ansågs vara farliga. Man brände upp ungefär 800 år av våran historia (taget från något jag såg på Discovery eller History channel) bara eftersom folk insett att traditionen (Kristendomen) inte var hela sanningen.

Ta också en titt på Islam: På sexhundra-talet brände man på begäran av kalifen Umar samtliga 500 000 böcker som fanns i Alexandrias biblioteket. Umar förklarade varför med dessa ord: "If these writing of the Greeks agree with the book of God, they are useless and need not be preserved; if they disagree, they are pernicious and ought to be destroyed" Det var det senare alternativen som gällde, eftersom böckerna inte stämde överens med Koranen (källa). Liknande konservativa tendeser genomsyrar muslimska länder även idag, trist nog.

"Det innebär ju inte att alla religiösa människor är dumma i huvudet eller hur?"

Det är värt att diskuteras. Gemene man är kanske inte dum, men åtminstone förd bakom ljuset. De som däremot använder religionen som ett maktredskap, som jag anser att religioner egentligen är, är dock riktigt smarta. De lovar sina "får" guld och gröna skogar efter de dör, något som kommer att vara mycket svårt om inte omöjligt att motbevisa. Med dessa lovord kan de få folket att göra nästan vad som helst, allt från att likt slavar följa regler som gör dem till duktiga arbetande medborgare som vet sin plats i samhället till att gå med i korståg och resa land och rike runt för att dräpa personer utan att man ibland ens vet varför ("De är onda! Döda dem" skulle inte räcka för mig i alla fall).

"De allra flesta är ärelösa och använder eldvapen i tid och otid. Även på ett (enligt de med högre principer) "fegt" sätt. Dessa "ärelösa" behandlas av de med "högre principer" som djur och bemöts med eldvapen."

Hmm... särskiöt tydligt tyckte jag inte det var att du menade så, särskilt då det verkade som att du byggde vidare på DragonLords version av japan som gick ut på att folk inte hade tilltgång till skjutvapen över huvudet taget.

Nåja. Jag tycker inte att det är särskilt logiskt eller trovärdigt att en sådan tradition skulle växa fram från idag och bli så pass etablerad som du talar om. Det skulle finnas för många oärliga hederslösa hundar i vägen för att ens ge tradítionen en chans att utvecklas och etableras.

Hmm... ja, det hela känns lite för tillgjort, lite för konstruerat för min smak. Det känns inte som en logisk utveckling av en tradition.

Att enstaka enskiljda individer däremot har liknande tankar är dock helt möjligt. Jag har haft sådana tankar själv, faktiskt.

"Men återigen... Väljer Bairei eldvapnet så kommer Mushanokoji (eller möjligen i detta fall Mushanokojis livvakt) att välja eldvapnet. Bairei har redan valt inte avsluta det hela på ett snyggt och för de bägge antagonisterna ärofullt sätt."

Ja, men vem skulle över huvudet taget välja att slåss mot Mushanokoji? Det skulle ju vara lika med döden. Detta faktum, att skicklighet med svärd skulle innebära att ingen vill ta den onödiga risken och slåss mot en, skulle nog inte direkt främja etableringen av traditionen. Det finns liksom inget trovärdigt sätt för något sådant att utvecklas. Det finns ett frö kanske, men ingen plats att gro på.

"De har gjort det historiskt, varför inte nu?"

För att det finns effektivare redskap, liksom.

Polackernas stolta kavalleri försökte ju rida ner tyskarnas pansarvagnar när Polen invarderades under andra världskriget. Det är väl ett ganska bra bevis för hur det går om man använder utdaterade vapen mot moderna?

"Det handlar ju om att bejaka sitt förflutna, något som Japanerna hittils inte haft något problem med. Att kombinera historia och nutid är något som de är experter på, varför inte så i framtiden?"

Jag är ingen expert på dylika "nygamla" japanska traditioner så du får gärna ge mig några exempel.

"Är det inte roligare med ett Tokyo som inte är en kopia av Berlin med små skillnader?"

Absolut. Tur att stora skillnader redan finns.

"Om din status i den undre världen mäts efter din heder, och att mäktiga individer vill ha dig som vän just på grund av det. Om du vill komma någonstans inom den undre världen så måste du spela spelet."

Någonting säger mig att den japanska undrevärlden skulle sakna ganska många viktiga personer (och sakna personer över huvudet taget) men däremot ha ett rejält överskott på svärdssvingande galningar. Det skulle ganska effektivt filtrera bort möjliga medlemmar på ett sätt som jag inte tror är särskilt nyttigt för deras organisation.

"Det känns som en frisk fläkt i en annars ganska sterotyp Neotechvärld tycker jag."

Friska vindar är malplacerad i Neotechs värld tycker jag. De ska osa av föroreningar så att lungorna svider och ögonen rinner.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

Visst. Jag undrar vad som händer med personen som dödat ett gängs ledare i en sådan duell. Och vem ska hålla koll på vilka som accepterar systemet? Ska det finnas en gigantisk databas där folk kan skicka in "tusted swordswingers" som man senare kan använda som referens när man vill in i yakuzan eller what ever? Räcker det med att gå omkring med ett svärd?

Ja, vem håller koll på vem inom Yakuzan i Neotechs värld som den ser ut? Hur går man med i Yakuzan? Har dom en "gigantisk databas" med "trusted gunfighters"? Räcker det med att gå omkring med en pistol för att veta att en person är med i Yakuzan?

Det funkar ju inte riktigt på det viset, utan individer har en viss status beroende på vad de har gjort, för vem och på vilket sätt. Hur denna status uppnås är ju redan idag uppsatt av regler inom Yakuzan, där en individs handlingar mäts och medför höjning alternativt sänkning av den personens status bland alla medlemmar i Yakuzan.

Dvs om du gillar att slåss med svärd, så kommer folk att veta det, eftersom du gjort det vid tidigare tillfällen. Är du grön och oprövad kommer folk inte att lita på dig...
Ze usual stuff...

Och vad händer egentligen med en person som dödar ett annat gängs ledare i en duell? Och är det någon skillnad om gängledaren dödas med svärd eller eldvapen?


Uuurk! Indina Jones måste vara riktigt usel äventyrsmatiné.

Det verkar ju inte hindra dig från att använda just Indiana Jones som hävstång i din argumentation för realism. Det handlar ju mer om eskapism än simulation. Syftet med filmerna är inte att dokumentera en viss händelse utan att skänka betraktaren en stunds verklighetsflykt. Lite som rollspel.


Det hade varit allt bra skoj om alla hade gått efter hur kul saker/metoder/o.s.v. var istället för hur effektiva de var. ...

Alltså... roligt i den bemärkelsen roligt att betrakta/uppleva/rollspela. Att ständigt sätta blyärtor i pannbenet på fi (a'la Robocop) kan bli lite långrandigt. Både på vita duken och vid rollspelssessionen.
Trovärdighet harr ju sin plats i alla rollspel, men när den börjar sätta käppar i hjulet för att ha roligt under spelmötet så är det inte bra (i.m.h.o). Att ha kul går före allt annat.


Givetvis inte. Det är bara det att jag tycker att denna tradition har rätt många hål som är lätta för icke-invigda eller lömska personer att utnyttja.

Det kan ju tyckas så, men samtidigt så borde ju det finnas motmedel att använda. Om man likt den traditionella maffian gör skillnad på medlemmar och icke-medlemmar och har ett regelverk för hur medlemmar skall uppträda så har man ju ökat sina möjligheter att hindra lömska personer.
Och den "medlem" som bryter mot regelverket blir det synd om, och dennes familj, och vänner etc...


Ang den religiösa debatten
Personligen är jag inte och har aldrig varit särskilt intresserad av religion. Dessutom tycker jag att den är ett stickspår som inte har med den övriga diskusiontråden att göra, så jag tycker att vi lämnar den...

Min personliga åsikt är att makthavare sällan använt religion till något annat än en ursäkt för att utöka sin egen personliga makt och rikedom. Under korstågen var nog en hel del deltagare mer intresserade av guld och landrikedomar än att befria Jerusalem.
Whatever...


Ja, men vem skulle över huvudet taget välja att slåss mot Mushanokoji? Det skulle ju vara lika med döden.

Men vem vågar då dra sitt eldvapen mot Kashanokoji (Mushanokojis kusin, inom Yakuzan känd som "tusen-kulor"), den ökände experten med två automatpistoler? Det skulle ju vara lika med döden.

Jag ser inte den distinkta skillnaden mellan eldvapen och svärd.


Detta faktum, att skicklighet med svärd skulle innebära att ingen vill ta den onödiga risken och slåss mot en, skulle nog inte direkt främja etableringen av traditionen.

Aha! Men hur bra är egentligen Mushanokoji? Det var länge sedan han bevisade sin skicklighet och jag känner mig i form... Man kanske skulle skicka den gode Mushanokoji en förolämpning han inte kan ignorera och sedan syna hans hand när han kommer och knackar på. Den gamle geten... :gremwink:

Visst, det är alltid en risk, men det kan ju vara ett bra sätt att bli av med någon utan att starta ett fullskaligt krig. Dessutom kan man ju "maskera formen" och överraska då man blir utmanad.


För att det finns effektivare redskap, liksom.

Polackernas stolta kavalleri försökte ju rida ner tyskarnas pansarvagnar när Polen invarderades under andra världskriget. Det är väl ett ganska bra bevis för hur det går om man använder utdaterade vapen mot moderna?


Jag har ju aldrig hävdat att ett svärd är mer effektivt än ett eldvapen, jag har till och med hävdat motsatsen. Men det handlar ju inte om effektivitet i det här fallet, utan om andra mer svårbegripliga begrepp som "ära" och "heder" och "status".

Grejen är att det som är "mest effektivt" inte alltid används, för om så vore så kunde man ju begränsa vapenlistan i Neotech till ett vapen av varje typ... det mest effektiva. Men det är ju inte roligt, och ibland så spelar andra värden in i val av vapen än just effektivitet. Kanske därför det finns sån mångfald eh?


Någonting säger mig att den japanska undrevärlden skulle sakna ganska många viktiga personer (och sakna personer över huvudet taget) men däremot ha ett rejält överskott på svärdssvingande galningar. Det skulle ganska effektivt filtrera bort möjliga medlemmar på ett sätt som jag inte tror är särskilt nyttigt för deras organisation.

Jaså?
Kunskap i svärdsfäktning utesluter inte kunskap i och om eldvapen.



Det verkar uppenbart att vi står såpass långt ifrån varandra i den här diskussionen att vidare debatt i ämnet inte skulle vara särskilt fruktsamt. Vi har helt enkelt olika inställning till hur världen skulle kunna se ut för att kunna föra en meningsfull diskussion.
Därmed lämnar jag tråden.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Några förhållandevis korta svar

"Räcker det med att gå omkring med en pistol för att veta att en person är med i Yakuzan?"

Snarare att man har kompetens inom ett område som yakuzan är intresserade av. Och att man har ett rykte för att ha gjort bra saker. Huruvida man kan slåss med svärd eller inte är ointressant så länge som det inte är just det området yakuzan av någon anledning är intresserad av.

"Och är det någon skillnad om gängledaren dödas med svärd eller eldvapen?"

Jag uppfattade det som att svärdsduellen skulle vara en duell, d.v.s. under ordnade former. Knappast som kaoset i en eldstrid. Efter svärdsduellen skulle man alltså vara tvungen att låta vinnare gå, men i eldsriden finns inga regler. De som står upp efter eldstriden kan gå.

"Det verkar ju inte hindra dig från att använda just Indiana Jones som hävstång i din argumentation för realism."

Spela roll. Den scenen jag var trovärdig och passade sammanhagnet utmärkt.

"Att ständigt sätta blyärtor i pannbenet på fi (a'la Robocop) kan bli lite långrandigt."

Att penetrera kroppar med svärd (a'la samtliga fantasyrollspel) blir också trist som fanken efter ett tag. För övrigt så är jag ingen stridsfantast utan klarar mig rätt bra utan dem, vare sig de är icke-trovärdiga, färgsprakande och spektakulära eller trovärdiga, gråa och dras med "bullet in the head - you're dead".

"Trovärdighet harr ju sin plats i alla rollspel, men när den börjar sätta käppar i hjulet för att ha roligt under spelmötet så är det inte bra (i.m.h.o). Att ha kul går före allt annat."

Absolut. Den råa, bittersöta "realismen" tillför en känsla som jag skulle ha betydligt tråkigare utan i Neotech.

"Jag ser inte den distinkta skillnaden mellan eldvapen och svärd."

Det förstår jag, för skillnaden ligger nämligen mellan eldstrid och svärdsduell, som jag talade om tidigare i detta inlägg.

"Jag har ju aldrig hävdat att ett svärd är mer effektivt än ett eldvapen, jag har till och med hävdat motsatsen."

Då jag svarade där trodde jag fortfarande att du menade att man helt och hållet skulle använda närstridsvapen. Jag blev nämligen inte varse om det förens efter jag skrivet ungefär hälften av inlägget. Gomen nasai!

"Grejen är att det som är "mest effektivt" inte alltid används, för om så vore så kunde man ju begränsa vapenlistan i Neotech till ett vapen av varje typ... det mest effektiva."

Det är svårt för en person att kolla på två pistoler och avgöra vilken av dem som är effektivast eller bara är tillräckliga för ett ändamål - därför finns det en massa olika pistoler IRL. Däremot borde de ha väldigt enkelt för att jämföra ett svärd med en pistol och avgöra i vilka situationer respektive är effektivast - därför finns det inte så mycket svärd att köpa i vapenbutikerna längre.

"Kunskap i svärdsfäktning utesluter inte kunskap i och om eldvapen."

Nej, men det utesluter i övrigt kompetenta män/kvinnor som dock inte kan slåss med svärd.

"Därmed lämnar jag tråden."

Trist. Då får jag vråla ensam då.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Tja, det är väl något sådant som krävs. 9mm gör om jag inte minns helt fel Ob3t6 i skada? Det vill säga att det finns en rätt stor chans (50%) att kulan studsar (Glider längs sidan av huvudet?) på ditt pannben.

"Känner mig trött och muppig sedan 40 årsfesten till min mosters ära"
 
Top