Nekromanti Nästa översättningsfråga: sorcerers kontra wizards

Big Marco

Läskig
Bolongo;n141769 said:
Ja, men det beror bara på att när den översättningen först gjordes kunde ingen föreställa sig att benämna en man med ett ord i femininum.

Kan vi i våra upplysta tider tala om manliga sjuksköterskor klarar vi nog av manliga häxor också. :)

Jag håller med till 100% (för att förtydliga). Det var bara en FYI i sammanhanget, då det inte hade nämnts. :)

God45

#PrayersForBahakan
Well, jag använder alltid svengelska för alla möjliga översättningar här är töntiga. En wizard är en Trollkarl, en sorcerer är en Svartkonstnär, en Warlock är en Häxa/Häxmästare och en Necromancer är en Necromancer.

Bolongo

Herr Doktor
Eh, why not. Jag har slängt ihop förslag till alla klasser och subklasser...

Barbar (Stig: Bärsärkare, Totembärare)
Bard (Kollegium: Lärdom, Hjältemod)
Druid (Cirkel: Landet, Månen)
Häxa (Beskyddare: Fékungen, Hin Onde, Främlingen)
Krigare (Arketyp: Kämpe, Taktiker, Krigarmystiker)
Paladin (Ed: Fromhet, De Gamle, Hämnd)
Magiker (Skola: Avvärjande, Frammanande, Spådom, Förtrollning, Kanalisering, Illusion, Nekromantik, Förvandling)
Munk (Tradition: Den Öppna Handen, Skuggan, De Fyra Elementen)
Präst (Domän: Kunskapen, Livet, Ljuset, Naturen, Stormen, Bedragaren, Kriget)
Skurk (Arketyp: Tjuv, Lönnmördare, Trollbländare)
Stigfinnare (Arketyp: Jägare, Djurvän)
Trollkunnig (Källa: Drakblod, Kaos)

Jag är inte helt nöjd med alla, men vissa tycker jag faktiskt är lite fyndiga. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bolongo;n141907 said:
Rövare istället för Skurk, och sen Inbrottstjuv istället för bara Tjuv? Men jag gillar trollbländare.

Bolongo;n141907 said:
Stigfinnare (Arketyp: Jägare, Djurvän)
Vildmarksväktare, eller kanske bara Väktare istället för Stigfinnare?

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster;n141909 said:
Rövare istället för Skurk, och sen Inbrottstjuv istället för bara Tjuv? Men jag gillar trollbländare.

Vildmarksväktare, eller kanske bara Väktare istället för Stigfinnare?
Gillar inte Rövare eftersom det får mig att tänka på stråtrövare, vilket är för specifikt.

Vildmarksväktare är för klumpigt, och Väktare är inte tillräckligt specifikt. ;) Jag vidhåller att Stigfinnare sammanfattar de flesta av en Rangers faktiska förmågor (på s. 91-92), men jag skulle också kunna tänka mig Vandrare eller Sökare.

Låt mig förtydliga: Väktare är vad klassen är enligt fluffet, men jag tycker inte begreppet har särskilt starkt mekaniskt stöd.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bolongo;n141912 said:
Vildmarksväktare är för klumpigt, och Väktare är inte tillräckligt specifikt. ;) Jag vidhåller att Stigfinnare sammanfattar de flesta av en Rangers faktiska förmågor (på s. 91-92), men jag skulle också kunna tänka mig Vandrare eller Sökare.

Låt mig förtydliga: Väktare är vad klassen är enligt fluffet, men jag tycker inte begreppet har särskilt starkt mekaniskt stöd.
Egentligen ska det väl vara skogsvaktare =)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Bolongo;n141907 said:
Inte speciellt kul att vara utsedd till "skurk" i gänget. Redan när klassen hette "tjuv", var det flera av mina spelare som protesterade mot det stigmat.

God45

#PrayersForBahakan
Oldtimer;n141935 said:
Inte speciellt kul att vara utsedd till "skurk" i gänget. Redan när klassen hette "tjuv", var det flera av mina spelare som protesterade mot det stigmat.
Alltså, är någon en warlock eller necromancer och inte blir behandlad som en själ ätande fasa så brukar de bli lite ledsna har jag upptäckt. Liksom, man använder inte mörk magi för att inte skrämma skiten ur bönder :D

Bolongo

Herr Doktor
Oldtimer;n141935 said:
Mmmm. Skojare, kanske?

Och ja, jag vet din översättning. Inte så förtjust i den, tyvärr. :(

Det allra bästa vore nog Äventyrare, men det känns upptaget på något vis....

Bolongo

Herr Doktor
Alexanderhugget är förstås: spelarna får kalla sina klasser vad fanken de vill, så länge jag vet vad de menar.

Leon

Leo carcion
God45;n141874 said:
och en Necromancer är en Necromancer.
Eh, ja, det här är ju lite konstigt. Varför i hela friden använda en engelsk version av Nekromantiker?