Nekromanti Nästa gång jag spelar Eon...

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Blödningstakt (OT)

Mekanurg said:
Artärblödningar i bålen eller halsen är svårare att hantera därför att det är bekymmersamt att lägga förbandet på ett effektivt men ändå oskadligt sätt. Jag har hört sägas att skottskador i buken många gånger kan leda till att en person sakta förblöder.
Buken är det jävligaste stället att få en seriös skada i. Förutom de svårbehandlade inre blödningarna (som kan bli riktigt obehagliga i mjälten eller levern -- det sistnämnda behöver vi inte se längre tillbaka på än Anna Lindh-mordet för att få exempel på) transporterar vi runt en hel mysig flora tarmbakterier som vi absolut inte vill ha i några öppna sår. Peritonit (bukhinneinflammation) innebär en långsam, plågsam dödsdom i en miljö utan utvecklad kirurgi och antibiotika.

En intressant sak är också att inre skador orsakade av krossande trauma (det vill säga sådana som inte nödvändigtvis syns utvändigt) inte är så lätta att upptäcka ens för den som drabbas av den. Våra nerver har flera smärtreferenter, vilket bland annat innebär att hjärnan kan lokalisera smärtupplevelsen någon helt annanstans. Det klassiska exemplet är smärta i vänsterarmen vid hjärtinfarkt, men det finns även andra återkommande upplevelser, till exempel att en mjälte på väg att spricka upplevs som en smärta i skulderbladet. Att diagnostisera den typen av skador bör nog kräva ett slag för Anatomi eller Läkekonst.

Ymir

Liten kantbaron
'word on the street' kanske stämde vad gäller Eon I-II, men iochmed EON III så blev blödning en tiondel så dödligt som innan. Detta har dock lämnat lite oklart exakt hur super alver är, eftersom de på den gamla goda tiden (då människor blödde som högtrycksslangar) återhämtade blödningstakt 10 ggr så snabbt som människor. Jag tar för givet att den nya alvboken ger svar på det.

- Ymir, påpekar

Detta har dock lämnat lite oklart exakt hur super alver är, eftersom de på den gamla goda tiden (då människor blödde som högtrycksslangar) återhämtade blödningstakt 10 ggr så snabbt som människor. Jag tar för givet att den nya alvboken ger svar på det.
I den nya boken minskar deras blödningstakt med ett per runda (-1/runda) istället för ett per minut (-1/minut).

Big Marco

Läskig
Arfert said:
annars är ju "the word on the street" att man alltid måste ha med en magiker i alla sällskap i Eon, om inte annat för att hindra folk att dö av minsta näsblod... :gremwink:
...eller en person som är tränad i cirefalisk kirurgi. Cirefalierna har koll på sterila instrument och har kunskaper inom anatomi och kirurgi motsvarande typ västerländskt 1950-tal. De saknar dock alla tekniska hjälpmedel som maskiner för övervakning etc.

En gång när vi spelade så lyckades en cirefalisk kirurgi akuttransplantera ett hjärta. Det var rätt maxxat. =)

Fahnen_UBBT

Veteran
Re: Om kartan

Jag tänkte ärligt talat skriva "Men Poseur vet säkert var länken är så fråga honom" eller något :gremsmile:

G

Guest

Guest
Yay, mitt favoritland går det bra för, synd bara att det inte gör det i den kampanj jagg och numera en till spelleder, men det är för att jag anser att det mörkret som ska vara med i min kampanj ska vara en gudomlig anarki...

/Zorbeltuss

Ceram

Hero
Jag tycker att du borde flytta tillbaka hit och dra igång den där kampanjen, eller en liknande, igen. Den var apkul.