No Empires!
Jag tänkte börja i andra ändan och nämna vad jag finner mest orimligt i de flesta klassiska SF-scenarion. Teknikaliska felförutsägningar såsom atombilar och räknestickor hör IMHO genren till, men jag kan inte låta bli att undra varför galaktiska imperier och mäktiga kejsare är så vanligt i framtiden. Stiftelsen, Dune, Traveller-universat; alla kretsar de runt ett sammanhållet (eller sammanfallande) imperium. Ok, jag vet att SF-romaner ofta är allegoriska, men nu pratar vi om trovärdighet som framtidsbild.
Om man ska extrapolera dagens utveckling tycker jag att ett dylikt imperium har föga trovärdighet. Jag kan inte inse varför framtidens invånare skulle välja att organisera sig i någon slags homogen och rigid statsbildning, när nationalstater, gränser och omotiverad patriotism alltmer minskar i betydelse. Snarare tror jag att enskilda individers lust att förverkliga sig kommer att forma hur världen utvecklas. Det finns de som hävdar att företagen tar över staternas roll och att hängivenhet till varumärken är den nya patriotismen, men jag är inte lika övertygad. Det lär dröja innan någon frivilligt offrar livet i Nikes namn.
Jag tror att ett mer trovärdigt universum är ett som befolkas av mängder av motstridiga viljor, och där de stora pengarna finns hos företag eller stiftelser som bekostar expeditioner och forskning om udda företeelser i galaxen. Dessutom lär många excentriska miljardärer sponsra en och annan udda företeelse bara för att det är ballt. Vem skulle inte vilja bygga ett rymdhotell, om man bara fick chansen? Jag tror att det är mer sannolikt att vi i framtiden hittar RyanSpace, dokusåpan "månen" och rysk maffia än någon allsmäktig kejsare och hans idiotlojala dödstrupper. Riktigt intressant blir det förstås när vi slänger in ett par aliens: "take me to your leader!". Öh, va? Beroende på vem man frågar hamnar den stackaren hos Jan Stenbeck XXI, dagisfröken eller guru Bagwan. Det är när de uppenbara gränsdragningarna luckras upp som det börjar hända riktigt intressanta saker.
Kanske inte världens mest omvälvande framtidsvision, men jag tror ändå att frånvaron av imperier är det mest sannolika om vi ska spå vår framtid. Vår värld rör sig redan idag på de flesta håll mot frihandel, öppna gränser och allt större möjligheter för individen att följa sina egna vägar oberoende av vad makthavarna har bestämt. Jag ser inte varför man skulle vilja byta ut det mot något lamt och likriktat imperium där alla rör sig åt samma håll som en lobotomerad skock får.