Nekromanti N2 Strid

cihset

Veteran
Re: Intressant fråga

1. Det totalan antalet tärningar som man rullar på bordet är skyhögt, om än inte lika högt som i EON... nackdelen med att införa slumpad TO gör det ju ännu slöare. Krille vidrörde ämnet med Ob-omslagen och jag är rädd att jag håller med. Väntevärdet på omslag är mer än hälften av alla Ob3t6-slag.
Vi har löst detta genom att köra två t20 istället med ett ob i varje riktning, totalt 1/10 ger alltså Ob och de kan då även gå både uppåt och neråt (istället för bara uppåt). Detta ger enorm hastighetsökning.
Jag samtycker i att det blir skyhöga mängder med tärningsslag i Neotech(2) och det är ett tidsödande problem. Jag tycker att de två T20 som du pratar om låter som en mycket intressant idé, men jag förstår inte riktigt hur de går att göra kompatibla med Neotechs system?
Du har inte månntro möjlighet och vilja att förklara det närmare?
Och i samma veva måhända då också förklara hur den differens som erhålles avgör träffområde på ett mer detaljerat sätt. (då med skjutvapen i åtanke)

Vore ytterst tacksam för svar - cihset

Rickard

Urverk speldesign
Re: Turbo med extra lustgas!

"Obslag går att komma runt, iallafall för spelledaren, om inte annat kan man slå de vanligaste slagen i förväg göra små lotto lappar med resultaten och ha en skå per obslag t.ex dra en lapp ur ob2t6 skålen."
Jättesmart förslag.. Det ska jag komma ihåg (inte för att jag spelar Neogames spel, men ändå).. Kanske kan det ta lite tid för att veckla ut lapparna? Jag skulle använda mig av mynt istället.. Det går att köpa enkronorsbehållare med 50 enkronor på Coop eller liknande butiker.. Dessa kan du sedan skriva ett resultat på (25- eller 50-öringar är kanske bättre?).. 100-150 kronor kan man väl lägga ut på detta? Liksom, hur stora kostnader har man inte annars på tärningar? :gremsmile:

Andra förslag kan vara...

...slå 20 slag i förväg, radda upp det på i en tabell och sedan slå 1T20..

...använda laptop och en tärningsgenerator..

...friforma.. :gremgrin:

...ändra tillvägagångssättet för OB till att man inte slår om två tärningar utan endast slår en extra tärning och lägger till fem på resultatet.. Slå om du slår OB1T6, får 6 så slår du om tärningen och lägger till fem..

...slå tärningar av samma färg och sedan två extratärningar av en annan färg.. Extratärningarna räknas in om någon tärning visar 6..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skarpt ogillar OB-tärningarna just för deras seghet

G

Guest

Guest

Jag gillar dem skarpt, dock men att det går för segt ibland märks ju rätt rejält, jag hade något tips någon gång om att skriva en lista från random.org kommer dock inte ihåg specifika delar med det och nej jag vet inte hur man länkar vettigt.

MovinGalt

Warrior
Jag skulle gärna se någon form av kort exempel, gärna en regelteknisk jämte en rent stilistisk som beskrev striden. Alltså en där det står "Olle gör två handlingar, slag och skallning, slår sina slag, bla bla" och en där det visuella beskrevs.
Bara för att få en ökad förståelse över striden, perspektivet, lite hur det är tänkt och hur anfall/söka skydd osv kan se ut.

TO-systemet känns kanske lite malplacerat som många påstått, men jag har inte stå stora problem med det.
Reglerna om greppning som updaterades i och med Eon III tycker jag var ett stort kliv frammåt. Att man tar bort träfftabellen, och höftar fram sånt.

I vår spelgrupp har vi sällan reda på EAB, antal kulor skjutna, rikochetter, vart missade kulor tar vägen, Rekylförändringar när man håller vapen i en hand, utmattning, dålig sikt, kroppsställning osv. Sånt är ju redan frivilliga regler (det mesta?) men det kan skalas bort.
Jag är redan väldigt nöjd med de stora delarna av stridssystemet, det är väl just Närstrid som kräver en liten updatering. Lycka till!

/MovinGalt - responshandling "Resa sig"

Big Marco

Läskig
Det finns mycket tankvärt i tråden, som jag har antecknat. TO lär vara kvar, men jag undrar om inte mycket av det frivilliga materialet helt enkelt kommer att kapas i min nästa version. Dubbelskott och automateld får sig en översyn också. TO i närstrid lika så. För TO som det fungerar idag gillar jag själv (dock överväger jag en slumpfaktor inför varje strid (ej runda), så visar hur "med" man är). Hur skulle ni vilja se att närstrid fungerade, med bibehållet TO i ryggen?

En annan sak jag reflekterade över; responshandling "Resa sig"
, vad är det? =)

Men

Big Marco

Läskig

som skarpt ogillar OB-tärningarna just för deras seghet

Hade jag skapat ett regelsystem idag skulle jag inte använda Ob av samma anledning. Däremot hade jag behållt det vid skadeslag, då den osäkerheten gör strid mycket mer spännande IMO, jämfört med fast max/min-värde.

Mitt personliga favvo-system för färdigheter är nog Lancelots 2T10+FV över Svårighet. Med förfining av dess KG-system är det snabbt och dynamiskt. Och kurvan för 2T10 är mycket snyggare än 1T20, där det känns som om ens FV/Skill level/etc spelar mindre roll.

Big Marco

Läskig
Re: Intressant fråga

Många bra förslag.

Jag tycker man kan ta bort svårighetsökningen för högt-lågt siktande.

? Det får man inte. Däremot pillar jag på ett system som gör att man på kort håll får välja träffområde utan svårighetsökning, vid enkelskottsskytte. Vi får se hur farligt det blir dock. ,-)

Bastardo

Swordsman
En slumpfaktor inför varje strid låter bra, det skulle kompromissa bra med både snabbhet i spelet och eventuell realism...

När kan vi räkna med att få se dessa eventuella regler publicerade? Blir det i den reviderade "n3" eller som "beta-stadie" i gratis form via .pdf från Neogames hemsida eller?

MovinGalt

Warrior
En annan sak jag reflekterade över; responshandling "Resa sig"
, vad är det? =)
I Eon III finns Försvarshandlingen "Resa sig upp" vilket jag tycker är en väldigt bra försvarshandling. Jag skulle vilja ha någon form av Kroppsställningsbytes-handling från Responssidan, förutom "söka skydd".

Skillnaden som jag tycker är utmärkande mellan Eon och N2 är väl att i Eon känns det som om båda agerar samtidigt på ett annat sätt, det med anfallare och försvarare. I n2 har man lite av sin egen turordning över sig, alla agerar inte samtidigt. Jag föredrar n2s före Eons som man ska jämföra dem, men det är ju också inriktade på olika saker (närstrid/avstånd). Man kunde kanske låna lite av Eon angående närstridsreglerna?

Sen tycker jag att man vid överraskning inte borde få TO/10 första rundan, utan inte agera alls. För även om man har TO 22 så kan man reagera på den första handlingen, vilket gör att ändå den sämsta person får überreflexer. Och så undrar jag lite över varför TO halveras om man sitter/ligger :gremcrazy:. Men jaja, det är bara petitesser =)

Angående automateld tycker jag att blind eldgivning skall ses över lite. Bara det att man står bakom en gardin gör att man blir 6 gånger så svår att träffa känns strange, om man jämför med Enkelskottsreglerna (där man slår ett till slag mot Pistol). Om det inte hade gått så segt hade man kunnat slå på Tur eller liknande...

Släppa Grepp borde vara gratis, för att öka möjligheter och flödet i striden.
Och det viktigaste av allt! Värdet (STY+TÅL/2)(som används vid Ur balans, Tappa Grepp, Tappa föremål osv osv) borde genast få ett namn . Vi har ju såklart ett eget, men ett formellt namn, som går att referera till borde inte vara så svårt. Folk blir så förvirrade när man ber dem slå mot Bärförmåga för att inte tappa balansen :gremgrin:

Ett Stridsformulär skulle inte sitta fel heller, bara en A4 drygt där man kunde fylla i allt om granater, vapen, skydd, TO, RÖR, STY, Stridskonster osv osv.
Trevlig resa!

/MovinGalt - Responshandling "Snyta sig"

Aeon

Warrior
Enkelskott!

Ni som varit i lumpen vet att man kan använda en bössa på flera sätt.

Man kan skjuta ett skott

Man kan skjuta enkelskott, upprepat

Man kan skjuta dubbelskott, upprepat

Man kan skjuta inställda salvor

Man kan spreja med automateld

Man kan skjuta salvor med automateld, med hög precision :gremsmirk:

Man kan skjuta det man ser utan att minska sin precision dramatiskt.

I N2 tycker jag att det grundläggande felet är just enkelskott. Man kan alltså bara skjuta 1-2 skott mot ett mål, på fyra sekunder, om man skjuter 2-4 så träffar dom i princip inte.

N2 behöver bättre regler emellan att skjuta ett skott och spreja ner hela kvarteret utan att träffa en jäkel.

Handlingar för att använda eldhandvapen borde vara nåt i stil med:

Enkelskott [N2]
Eldgivning (Upprepade enkelskott)
Dubbelskott [N2] (Går också att använda som eldgivning)

Upprepad eldgivning

Salvor [N2 som treskottssalvor]
Automatsalvor

Automateld [N2]
Riktad Automateld
Nedhållande Eld [N2]
Automateld Salvor

Slängskott och försvarshandlingar är bra, behåll dom, det är bara det att man har för lite kontroll som anfallare.

Martin

Big Marco

Läskig
Re: Enkelskott!

Du vet att man kan utföra flera aktiva handlingar för att simulera det du eftersöker? Tex är två dubbelskottshandlingar bra för din "2-4" skott.

Jag tror inte att N2-systemet blir bättre av att ha ännu fler sätt att skjuta på medtaget. Öht vill jag få bort brädspelskänslan som gärna uppkommer när detaljismen blir för överskuggande.

Magnus L

Hero
Inställda salvor?

Man kan skjuta inställda salvor

Med vilket vapen sköt du inställda salvor?

Det var väl svensk värnplikt du gjorde? :gremwink:

Aeon

Warrior
Re: Inställda salvor?

Nääää, jag har inte gjort det, men dom gjorde det på film, ok finns inget sådant vapen i svenska armén vad jag vet, men det går med ett sådant vapen i alla fall.

MArtin

sanarialven

Veteran
personligen tycker jag att reglerna för utomatvapen är väldigt dåliga, tänk att du lyckas med ett slag och får iväg en salva på 11 skott, och du träffar tre, är det rimligt? och så säger vi att personen som du skjuter på står inom 45 meters räckhåll

Big Marco

Läskig
Eftersom svaret på din fråga är både "ja" och "nej" baserat på icke-beskrivina förutsättningar så frågra jag iställer vad du anser vara rimligt utifrån ditt exempel?

G

Guest

Guest
Ja! Det är rimligt...! Speciellt om man gillar lite mer fettösmedveslös stil... Sen kan man dividera om det är realistiskt eller ej, men det är en annan femma :)

MVH
Lexx - På Spellistan: Depeche Mode - World in My Eyes [Mode to Joy mix]

Big Marco

Läskig
Re: Enkelskott!

Använder åtta aktiva handlingar och fumlar allt man företar sig.

En poäng i sammanhanget - det är strid vi snackar om, när folk skjuter tillbaka mot dig. Inte skjutbaneomständigheter. Jag skulle klassa det du frågar om som två handlingar - båda är slängskott.