Nekromanti Na na na na na na na na mancave!

G

Guest

Guest
En av mina vänner beskrev min arbetslokal som min mancave, något som fick mig att kolla upp dess innebörd.
Vad är en mancave för er? Har ni en och skulle ni klara er utan den?

Ja, det ser ut som jag glodde på youtube-klipp när jag tog dessa foton.. Borde jag inte jobbat?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För mig är en mancave där jag har mina grejor som inte är av gemensamt intresse. Typ alla mina spel ... nästan i alla fall. Ninas femcave är fylld med alla hennes sybehör ... nästan i alla fall. Just nu står fyra provdockor och tittar på mig i vardagsrummet ... Så, en *cave är för mig ett rum där man har sina grejer som inte den andra personen i relationen har något som helst intresse av. Och ett ställe att dra sig tillbaks när man vill vara lite ifred. Till exempel när den andra tittar på tv.

G

Guest

Guest
Magnus Seter;n23319 said:
För mig är en mancave där jag har mina grejor som inte är av gemensamt intresse. Typ alla mina spel ... nästan i alla fall. Ninas femcave är fylld med alla hennes sybehör ... nästan i alla fall. Just nu står fyra provdockor och tittar på mig i vardagsrummet ... Så, en *cave är för mig ett rum där man har sina grejer som inte den andra personen i relationen har något som helst intresse av. Och ett ställe att dra sig tillbaks när man vill vara lite ifred. Till exempel när den andra tittar på tv.
Åh, så härligt med varsin cave, har ni plats med det i er bostad? Eller tja, jag förstår att det blir lite knökat ibland. Min flickvän arbetar med virkning och stickning med en utmaningslusta och tempo som får min penn-hand att darra av avundsjuka. Tror vi (läs: garderober och lådor) skulle mått bra av en större lägenhet med en alldeles egen femcave till hennes garn-nystan och ett rejält arbetsbord. Men vi är alla olika, kanske är soffan den bästa platsen för aftonstickningen.
Låter bra annars.
Magnus Seter said:
Jorå vi har plats, vi bor i villa och har inga barn. Så det blir större frihet för oss två att göra som vi vill då.
Gäst said:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min lägenhet är en enda stor mancave, tror jag. "Matrummet" upptas av brädspel och figurspel, sovrummet av böcker, serier och lego, vardagsrummet av film, tv-spel, dator, rollspel.

Men det kanske inte räknas, givet att jag saknar sambo?

För mig är nog en mancave ett utrymme som är fyllt med traditionellt manligt kodade prylar kopplade till någon form av icke-yrkesverksamhet (hobbies och intressen alltså) som inte är planerat eller byggt för att någon annan än en själv egentligen ska befinna sig där. Där skiter man i god smak och vad eventuella "normala" besökare anser; stället är inrett för nörderi och bekvämlighet för ägaren. Möjligen finns viss tanke på väldigt likasinnade besökare, men that's it.

G

Guest

Guest
krank;n23323 said:
Min lägenhet är en enda stor mancave, tror jag. "Matrummet" upptas av brädspel och figurspel, sovrummet av böcker, serier och lego, vardagsrummet av film, tv-spel, dator, rollspel.

Men det kanske inte räknas, givet att jag saknar sambo?

För mig är nog en mancave ett utrymme som är fyllt med traditionellt manligt kodade prylar kopplade till någon form av icke-yrkesverksamhet (hobbies och intressen alltså) som inte är planerat eller byggt för att någon annan än en själv egentligen ska befinna sig där. Där skiter man i god smak och vad eventuella "normala" besökare anser; stället är inrett för nörderi och bekvämlighet för ägaren. Möjligen finns viss tanke på väldigt likasinnade besökare, men that's it.

Låter gott.
Men om man ska vara petig så tror jag min mancave inte heller godkänns, då det egentligen är ett arbetsutrymme pga. platsbrist i vår enrummare hemma. Dessutom sätts inga bördor på mina axlar att bära ut saker från hemmet fröken inte är glad på. Men, min karaktär är sådan att jag uppskattar en plats att ha för mig själv av själviska själv-skäl och då antar jag att det blir något av en mancave.

På tal om god smak så köpte jag en sjysst penis i snidat trä nyligen som jag ställt på hedersplatsen bland mina penslar; där slog du huvudet (no pun(g) intended) på spiken.

Jag längtar till den dag jag kan inreda min egna mancave! I den ska det finnas fina affischer/tavlor på väggarna, mattor på golvet, en stor krukväx, ett skrivbord i ena hörnet och en läsfåtölj i andra hörnet. Vid läsfåtöljen ska det stå en sådan där jordglob i vilken man kan ha spritflaskor i. I mitten av rummet ska det stå ett stort bord i mörkt trä för brädspel och rollspel. Rummet ska också ha plats för många bokhyllor, i vilka alla mina böcker, som idag står i kartonger nere i källarförrådet, ska stå.

Suck...

Zorbeltuss

Hero
Känns ju att mancave konceptet är aldeles för normativt för att passa mig, men sedan också i mitt rum har jag lämnat ute all form av sensibility whatsoever så det skulle kunna räknas som en noones cave, skulle jag slänga in min egen sensibility skulle det nog bli lite bättre dock.

/Luna Lovegood who is neither cis nor trans, neither gay nor straight

chrull

Stockholm Kartell
Jag har flera små fickdimensioner av *caves utspridda i lägenheten. Den viktigaste är den bortre änden av köksbordet, där förvaras pågående projekt. Just nu innebär det kartritar-mappen, 5-10 äventyrsmoduler 2-5 grundregler och är den normala viloplatsen för min dator.

Nästa fickdemension är byrån vid den franska balkongen. den ska slängas. Det har vi sagt i 5 år nu. Just nu är den fylld av cykeldelar, cykelkläder, cykelverktyg och andra sjukt nödvändiga cykeltillbehör. Brevid den står det en eller två cyklar, antalet beror på hur många cyklar det står ute i hallen.

Sen kommer den där bokhyllan, som ska slängas. Det har vi sagt i 5 år nu. Den är fylld av spel.

Vi har pratat om att flytta till hus, då ska jag se till att få en ordentlig dungeon/grotta.

RasmusL

Champion
Under spelhelgen nu senast insåg jag att mitt inre källarrum (rummet innanför jordkällaren som i sin tur ligger innanför själva källarutrymmet) faktiskt är rätt ok som spelplats. Ett plus i kanten är att man lätt kan dölja ingången med en matkällarhylla...
Gäst said:
Det är ju hur cool som helst att kunna täcka över ingången med en matkällarhylla! Du måste skaffa gångjärn eller något typ av spår till hyllan! :)
RasmusL said:
Haha, det är iofs sant :)

G

Guest

Guest
Luna Lovegood;n23396 said:
Känns ju att mancave konceptet är aldeles för normativt för att passa mig, men sedan också i mitt rum har jag lämnat ute all form av sensibility whatsoever så det skulle kunna räknas som en noones cave, skulle jag slänga in min egen sensibility skulle det nog bli lite bättre dock.

/Luna Lovegood who is neither cis nor trans, neither gay nor straight
Är lite osäker på vad du menar, även om jag förstår första biten.
Konceptet behöver inte vara särskilt normativt även om just begreppet mancave handlar om mäns fristad i något av hemmets skrymslen.
Har du lust att utveckla lite hur du menade?
Luna Lovegood said:
Normativt som i att har man en sambo av samma kön, så blir den inte privat, men egentligen så borde jag haft mycket smileys I ocksåmenar inget seriöst med det egentligen. :)

/Luna Lovegood
Gäst said:
Men jag förstår inte riktigt varför ens mancave skulle bli mindre privat bara för att du har en sambo av samma kön som dig själv? Är det verkligen så? Eller menar du att du tycker att just mancave är fel ord för att beskriva din egna plats? :)

EDIT: Jag antar att du menar den maskulina fristaden från feminint inflytande och att konceptet mancave inte inkluderar allt annat i sin ursprungliga definition och det är iofs riktigt. (nu när jag tänkt lite mer på saken) Det är väl egentligen jag som komplicerar saken som talar om mancave men är mer intresserad av vad som innebär en alldeles egen plats för er. :)

owly

Veteran
Har hört termen "Diva Den" för den kvinnliga varianten. :-D