Nekromanti Nackdelar med värnplikten

Johan K

Gammal & dryg
Jag vet just inte om man hade några sådana problem efter lumpen. Jag vill minnas att det bara för för jävla skönt att slipa skiten & göra något vettigt av sitt liv istället.
Så några direkta nackdelar hade jag inte när jag muckade.

Cohen

Swordsman
Re: Gilla läget!

Ordspråket lyder: "Det som inte tål att skämtas med förtjänar inte att tas på allvar."

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Nackdelar utan värnplikten

Well, jag gjorde den aldrig, så jag har fortfarande usel kondition, massiva fördomar om lumpare och militärer, och min överaktiva fantasi ställer då och då till skum "men tänk om"-ångest om de anerysmer i hjärtats blodkärl som jag använde som ursäkt för att hamna i utbildningsreserven...
1. Jag ådrog mig en svår allergi mot fysisk träning i lumpen.
2. Du hade bara fått dina fördomar bekräftade.

Dewil, anhängare av telefonsvararförslaget

entomophobiac

Low Prep High Play
Livet förändras egentligen inte av lumpen. Man får bara med sig en bunt värderingar och minnen som sedan bleknar med åren. Det är inte länge sedan jag gjorde lumpen, bara tre-fyra år eller nåt sånt, men idag kan jag ju verkligen inte säga att den färgar mitt liv.

Anledningen till att den gör det när man faktiskt gör lumpen är nog inte att man GÖR lumpen utan att man LEVER den under en rätt lång tid.

Sedan spelar det ingen roll alls.

G

Guest

Guest
Jag fick inte göra lumpen, inte för att det spelar mig någon större roll, men då jag inte hanterar stress överhuvudtaget kanske det var bättre för mina eventuella lumparkompisar.

Exterus

Veteran
Du får ta och skapa en svensk "Born on the Fourth of July" där du understryker anpassningsproblemen som unga män (och kvinnor, antar jag) som kommer tillbaka från deras tid i Farbror Svens (svenska Uncle Sam) tjänst.
Se bara till att fixa några känslofyllda scener där du vaknar mitt i natten gråtfärdig efter att ha drömt en traumatisk mardröm om försvarets leverpastej på burk. Denna ursinnigt samhällskritiska film kan avslutas med en illustration hur många andra här i vårt avlånga land tar skada av att staten tvingar unga män till värnplikt. Typ något i stil med hur du i din medelålder sitter full bak i en buss med några av dina gamla lumparkompisar och högljutt delar med er av anekdoter från er lumpartid. Zooma in på en närsittande busspassagerare som sitter och gnisslar tänder och lider igenom denna mentala tortyr.

Jag tror vi har en ny svensk hit på gång. Ring Modysson eller Nutley.

Saxifrage

Hero
Re: Främsta nackdelen med att inte ha gjort...

Du har alldeles rätt [möjligen med undantag för de lyckostar som får någon användbar färdighet - och den morse jag lärt mig räknar jag inte dit].

För att tala ett språk vi förstår: den eventuella lärdomsaspekten av lumpen är för de flesta ungefär som att tvingas spendera 90% av sina Bakgrundspoäng på de där blöjiga färdigheterna som kostar 1 poäng per två nivåer FV, och står med i boken bara för att fylla ut. För face it, det mesta man lär sig i lumpen är ju ungefär lika användbart som "Manövrera Flygödla" eller "Tala insektoid-språk"...

Själv muckade jag med tämligen höga FV i "Tala med Läkare". Tyvärr visade sig den kunskapen helt värdelös eftersom jag saknade FV i den nödvändiga komplementfärdigheten "Ragga på söt medicinstuderande"...

Krille

Super Moderator
"Efter många tvåtimmarspass mitt i natten i vaktkuren där man blir väckt fem minuter innan man ska sitta fullt påklädd i själva lokalen har jag utvecklat en fantastisk förmåga att vakna."

Å andra sidan så har jag också utvecklat en fantastisk förmåga att somna, inte så mycket på kommando som att jag vet att jag har en lucka där ingenting kommer att hända. Så när jag sitter på bussen till Karlstad för att hälsa på storpäronet (farmor, alltså) så tar det i allmänhet bort till Sandtorget innan ögonen stänger av sig och hjärnan går å lägger sig. Ungefär vid Karlstad Universitet brukar hjärnan gå igång igen.

Den här förmågan är kanske inte så där användbar eller till nackdel för mig, men den är lätt irriterande för omgivningen till exempel på konventsbussar. Det har hänt mer än en gång att spelledare har knatat igenom bussen för att leta efter mig för att fråga om vissa specifika saker i äventyret bara för att hitta mig sovande som ett spädbarn.

...iofs, när jag tänker efter, det är nog en fördel i alla fall. Det är i det närmaste omöjligt att prata äventyr på en skumpande konventsbuss och jag kommer få de där frågorna sex gånger till ändå, så det är lika bra att sova förbi det och ta alla sådana frågor på spelledarsamlingen.

---

En definitiv fördel av lumpen är att man lär sig överleva idiotisk skvalmusik.

Olle Linge

Snigel
En annan poäng

Jag ska inte säga att jag håller med eller inte håller med det som har skrivits hittlls, eftersom jag själv försökte slippa lumpen och lyckades med det. Däremot tycker jag att man måste ta i beaktning vad man gör istället för att göra lumpen. Även om lumpen ger en viktiga kunskaper eller självkännedom måste man fundera på vad man hade gjort istället under det där året.

Jag jobbade heltid för första gången i mitt liv (under mer än någon månads tid då) och det gav mig otroligt mycket i form av självkännedom. Jag hade också tid att spendera på mina fritidsintressen, vilket jag är mycket glad för (man har mindre tid när man pluggar). Dessutom tjänade jag pengar, vilket man inte gör i lumpen (inte i jämförelse i alla fall). Förhoppningsvis leder det till att jag klara mig undan studielån åtminstone de tre första åren.

Men spelar ett år så stor roll då? Jag menar, det gör väl inget om man "skjuter upp" allt annat i ett år? Nej, jag tycker egentligen inte att det gör det. En del passar utmärkt i lumpen och gör saker de verkligen växer med. För andra är det det värsta som kan hända. Det är det sista jag tycker är den verkliga nackdelen med lumpen: Att människor som verkligen inte hör hemma där ändå kan tvingas att vara där.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Färdigheter jag skaffade mig i lumpen

Jag skaffade mig höga FV i följande färdigheter:

- Sova
- Maska
- Dricka kaffe
- Läsa dagstidningar
- Måla
- Se sysselsatt ut
- Trakassera föredetta
- Värdelöst vetande om örlogsfartyg
- Sjösjuka
- Avsky yrkesofficerare
- Stå och vänta
- Knacka rost

Om vi antar att man får i snitt 1 erf per dygn med sömnperiod så, borträknat permishelger och sommarlov... hmm, jag kan inte få det till mer än 40 erf att spendera på dessa färdigheter. OK, de flesta har man baschans i men det hjälper ändå inte så långt.

Ah! Nu har jag det. De flesta av färdigheterna ovan har en kostnad av 1/4 eller 1/2 poäng.

Allt detta kallas på politikerspråk för "civila meritvärden" och anses motsvara ett antal högskolepoäng.

Dewil, man ska inte ge sig längre ut på sjön än att man obehindrat kan simma tillbaka

Arfert

Facit
Det där var det BÄSTA med lumpen, eller bland det bästa.. att man lärde sig att sova i princip varsomhelst... i ett lerigt dike, på en granatlåda på ett skumpande lastbilsflak osv osv...

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: och ett par exempel

"Att människor som verkligen inte hör hemma där ändå kan tvingas att vara där."

Sen har vi dem som ser fram mot att göra lumpen, fast när de får sin tjänst så blir de jättemissnöjda med vad de får göra och går och lider i det där året som de tvingas vara kvar. Som min bror tillexempel.

Men jag har även en kompis som verkligen stormtrivs i lumpen. Han har verkligen hamnat rätt och har växt så otroligt mycket som person.

Själv så fick jag frisedel, vilket jag är glad över. Det gav mig ett år att komma till lite självinsikt. Visserligen så var det svårt för mig att få jobb. Så jag gick arbetslös i fyra månader och vikarierade endast på grundskolor när det behövdes. Men under den tiden kände jag att jag växte som person och att livet verkligen börjar nu. Fast i november så fick jag en praktikplats på ett gymnasium, där jag fortfarande är. Jag tjänar inte mycket pengar och kommer få dras med studieskulder och liknande senare i livet. Men däremot så har jag fått en stor j-a bunt med erfarenhet som jag är glad över att ha fått.

- Jocke, förtäljer lite livshistoria.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Färdigheter jag skaffade mig i lumpen

Jag skaffade mig höga FV i följande färdigheter:

× Vika kläder (haft nytta av hemma).
× Polera skor (haft nytta av när jag fettat in fotbollskorna).
× Bokstaveringsalfabet på svenska och engelska (haft nytta av flera gånger).
× VHF-kommunikation (haft nytta av i rollspel, militära scenarion).
× Sova. (lärt mig att sova mycket är långtråkigt)
× Styrketräning. (lärt mig hur tråkigt det är)
× Tevespel, främst Techen 3 och Soul Caliber. (haft nytta av hos vänner)
× Kolla på porr (gjorde jag inte innan lumpen - haft nytta av för att det är allmänbildande).
× Skjuta k-pist (haft nytta av i paint ball).
× Lumparhistorier (haft nytta av flera gånger)

Sedan fick jag väl en hel del diverse stridsfärdigheter under GSU:n.

/Han som vet att han glömt det mesta långtråkiga under lumpentiden