Jag har länge haft en fundering som jag undrar om jag inte råkat snappa upp under en diskussion runt erfarenhetspoäng här på forumet. Om så är fallet och DU känner att du skrivit något liknande förut, säg till.
I många filmer med en lite mer äventyrlig handling råkar hjälten ut för ett antal negativa händelser, men lär sig samtidigt nya saker. Detta borde kunna simuleras på ett utmärkt sätt i nästan vilket rollspel som helst som har ett system med Fördelar och Nackdelar och någon form av enhetlig poängkostnad för att skapa en rollperson.
Låt oss ta ett exempel:
I filmen "Jagad" blir Harrison Fords karaktär, Dr. Richard Kimble, oskyldigt anklagad för att ha mördat sin fru, trots att mordet egentligen har utförts av den obligatoriske enarmade mannen. Han lyckas dock fly ur sin fångenskap och börjar jaga den riktiga mördaren, samtidigt som han själv jagas av polisen och FBI. Vi tänker oss nu att Dr. Kimble är en spelares rollperson.
Dr. Kimble har dragit på sig två typiska Nackdelar som förekommer i de flesta rollspel som har sådana, nämligen Efterlyst och Hämnd. Han är alltså jagad av ordningsmakten, vilket naturligtvis inte är bra och han har dessutom hämnd att utkräva på den man som mördade frugan. Borde han då inte få någon form av kompensation för dessa Nackdelar, precis som han skulle fått om han tagit dem under rollpersonsskapandet i form av extra Erfarenhetspoäng?
I filmen kan man nästan få för sig att han faktiskt fått det. Han visar nämligen upp en massa kunskaper som han antagligen inte har tagit till sig under sin läkarkarriär. Han dyker från dammar, maskerar sig, slåss och håller på. Kan det vara så att detta är nya Färdigheter som han köpt för de nya Erfarenhetspoäng han fick av sina Nackdelar? Skulle man kunna sätta detta i system?
Vad jag tänkt mig är att när en rollperson får en ny Nackdel får han omedelbart ett antal Erfarenhetspoäng, som han sedan får använda för att förbättra Färdigheter som direkt (eller eventuellt indirekt) kan relateras till Nackdelen. Denna ökning kan ske under spelets gång och kan förklaras med något i stil med: "Rollpersonen har egentligen alltid kunnat det här, men det är först nu i den här pressade situationen som han tvingats till det yttersta av sin förmåga."
Naturligtvis får spelledaren se till att det inte missbrukas. Det ska vara en riktig Nackdel, som är svår att bli av med, som föranleder en utdelning av Erfarenhetspoäng, inte bara att man blir jagad av polisen för att man välte en ko.
Bör man förresten tvinga rollpersonen att sänka Färdigheter om han blir av med en Nackdel, eller kan man säga att han lärt sig för livet av sin erfarenhet?
Åsikter?
/tobias
I många filmer med en lite mer äventyrlig handling råkar hjälten ut för ett antal negativa händelser, men lär sig samtidigt nya saker. Detta borde kunna simuleras på ett utmärkt sätt i nästan vilket rollspel som helst som har ett system med Fördelar och Nackdelar och någon form av enhetlig poängkostnad för att skapa en rollperson.
Låt oss ta ett exempel:
I filmen "Jagad" blir Harrison Fords karaktär, Dr. Richard Kimble, oskyldigt anklagad för att ha mördat sin fru, trots att mordet egentligen har utförts av den obligatoriske enarmade mannen. Han lyckas dock fly ur sin fångenskap och börjar jaga den riktiga mördaren, samtidigt som han själv jagas av polisen och FBI. Vi tänker oss nu att Dr. Kimble är en spelares rollperson.
Dr. Kimble har dragit på sig två typiska Nackdelar som förekommer i de flesta rollspel som har sådana, nämligen Efterlyst och Hämnd. Han är alltså jagad av ordningsmakten, vilket naturligtvis inte är bra och han har dessutom hämnd att utkräva på den man som mördade frugan. Borde han då inte få någon form av kompensation för dessa Nackdelar, precis som han skulle fått om han tagit dem under rollpersonsskapandet i form av extra Erfarenhetspoäng?
I filmen kan man nästan få för sig att han faktiskt fått det. Han visar nämligen upp en massa kunskaper som han antagligen inte har tagit till sig under sin läkarkarriär. Han dyker från dammar, maskerar sig, slåss och håller på. Kan det vara så att detta är nya Färdigheter som han köpt för de nya Erfarenhetspoäng han fick av sina Nackdelar? Skulle man kunna sätta detta i system?
Vad jag tänkt mig är att när en rollperson får en ny Nackdel får han omedelbart ett antal Erfarenhetspoäng, som han sedan får använda för att förbättra Färdigheter som direkt (eller eventuellt indirekt) kan relateras till Nackdelen. Denna ökning kan ske under spelets gång och kan förklaras med något i stil med: "Rollpersonen har egentligen alltid kunnat det här, men det är först nu i den här pressade situationen som han tvingats till det yttersta av sin förmåga."
Naturligtvis får spelledaren se till att det inte missbrukas. Det ska vara en riktig Nackdel, som är svår att bli av med, som föranleder en utdelning av Erfarenhetspoäng, inte bara att man blir jagad av polisen för att man välte en ko.
Bör man förresten tvinga rollpersonen att sänka Färdigheter om han blir av med en Nackdel, eller kan man säga att han lärt sig för livet av sin erfarenhet?
Åsikter?
/tobias