Nekromanti Nackdeltabellen gör bara en RP svårspelad

Sir Foilan

Hero
Re: Slumpad bakgrund, det sämsta från båda världar

"Jag har inte som spelledare mer användning av att veta att en spelares karaktär har "7 bröder och 34 systrar" än vad jag skulle ha av det som spelare"

Beskriver du inte dessa syskon närmare så är de som du säger helt meningslösa. Men har man ett par syskon och beskriver dessa och situationen RP-syskon, syskon-syskon etc så kan man få fram mkt roligt av det. Roliga inslag i äventyr, intriger och en bakgrund som jag tycker berikar spelandet.

/Sir Foilan - tycker dock att det har gått till överdrift när man skall sätta ner på papper vem som tvättar ens kläder...

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!

Vindhand

Myrmidon
Re: Slumpad bakgrund, det sämsta från båda världar

Beskriver du inte dessa syskon närmare så är de som du säger helt meningslösa. Men har man ett par syskon och beskriver dessa och situationen RP-syskon, syskon-syskon etc så kan man få fram mkt roligt av det. Roliga inslag i äventyr, intriger och en bakgrund som jag tycker berikar spelandet.

Jag håller med.

Det meningslösa uppträder när man "har två äldre syskon" (och denna text är den totala beskrivningen av dessa) bara för att en tabell sade det i början.

Thermight

Warrior
Jobbig tråd. Systemen i KULT och Adrenalin funkar

Fördelar/nackdelar i rollspel tycker jag nästan alltid är jobbiga om de handlar om att man måste köpa/sälja dem för poang. jag tycker sådant är tjafs.

Enda stället poängräknig skulle kunna vara berättigat är i ett system där alla karaktärers egenskaper bara handlade om att vara optimerad för typ strid som i D&D.

I Kult och Adrenalin (gratis-rollspel) finns att kolla in ifall nån är intreserad.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Jobbig tråd. Systemen i KULT och Adrenalin fun

Även om jag vet att det här kan låta småsint känns det ändå som om jag borde påpeka att tråden den här tråden dog ut för typ sex-sju år sedan, och att användaren inte tycks ha gjort särskilt många nya inlägg sedan dess. Därför är det nog bättre att starta en ny tråd i ämnet, för du lär behöva kontakta ZePpiD IRL för att han på något sätt ska få nys om ditt svar...