Nekromanti Namn förslag..

teddy

Warrior
Jag behöver lite förslag till namn på en hemsida som behandlar rollspel (dnd, dod, neotech, mutant, zhoria, shadowrun osv osv.) alltså inte bara fantasy eller bara scifi... det är blandat men men ... alltså jag har idetorka jag kommer inte på ett enda bra namn som inte massa andra personer redan har..... förslag?

Avidor

Veteran
Jag brukar göra på två sätt:
1. Man tar ett vanligt ord eller namn (vatten, Henrik etc) och kastar om bokstäverna lite. T.ex Envat, Kenirh. Du använder kanske inte ens alla bokstäver. Detta är bäst om namnet skall ha en betydelse. En vatten-elementarmagiker skulle ju kunna heta Envat t.ex.
2. Du sitter framför datorn och tittar på de olika bokstäverna. Väljer en begynnelsebokstav, väljer en till osv tills du har några stycken. Antingen bildar de redan något som kan bli ett namn, eller kan man kasta om bokstäverna som ovan.

I bägge dessa fall så är det viktigt att namnet känns rätt, ligger rätt i munnen så att säga. Stavningen är oftast sekundär och behövs det stavas ut, är det oftast enkelt.

Jag hade själv detta problem länge och de flesta namn man improviserade fram blev dåliga. Numera har jag en liten lista med namn som är "neutrala" och kan användas om spelare frågar oviktiga SLP vad de heter. Till varje möte försöker jag göra åtminstone fem nya namn eftersom vi spelar ganska improviserat och spelarna är extremt frågvisa.
Dessutom ökar känslan i spelet oerhört om SLP kan säga vad de heter direkt utan att du som SL måste komma på något.
Jag har skrivit mest om hur man skapar namn på karaktärer, men dessa principer är lätta att applicera även vid namngivning av byar, städer, länder etc.

Kormantaouk

Veteran
ok...

här e nåra...
karaktärernas mecka
roll hörnan
för en handfull tärningar
för några få tärningar mer
det gnisslande gisslet
vinande hugget

hoppas du fick lite inbspiration