Nekromanti Namn i Pathfinder

Storuggla

Champion
Jag tror du läser in lite väl mycket i det. Kaer tolkar jag som en annan stavning av Caer, vilket är fort på walesiska. Bildt är ju snarare tyskt i mina ögon.

Storuggla, der ei

slanfan

Hero
att du har hittat 2 exempel på städer vars namn liknar icke-engelska ord tyder väl snarare på att de är ovanligt duktiga?

:gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron
det är väl inget mot pinsamheten som är namnen i Warhammer, om vi säger så...

plus, liksom, väldigt många mer historical fantasyvärldar har ju massor av namn med mer eller mindre medvetna kopplingar till vår värld, ibland med fantastiska resultat (Hyboria). Det är mest i rollspelsfantasy det är ovanligt, really, därför att rollspelsfantasy ofta (misslyckat) försöker fjärma sig från paralleller till vår historia för att fokusera mer på alver, dvärgar, drakar och typ, vandöda dödfödda gudafoster som försöker ödelägga världen...

så Pathfinder är knappast värre än något annat rollspel in this regard (även om jag omotiverat avskyr världsnamnet 'Golarion') både Eon och DoD har liknande fattiga namn, och då betraktar jag likfullt Mundana som en av de bättre fantasyvärldarna någonsin. Man ska också komma ihåg att gränsen mellan 'homage' och 'internt skämt' och 'fattig, fantasilös rippoff' är väldigt vag. 'Wrnu' är tex ett tirakiskt (orchiskt) marknadstorg i Eon, känt för sina debatter som urartar i våldsamt handgemäng...

Liten sidenote: min egen metod när jag vill väcka direkta men lagom subtila associationer till verkliga koncept, kulturer etc är att använda -sekundära- namn på saker och ting, som inte är lika berömda. Så tex, när jag ville ha ett vagt pseudo-tibetanskt historiskt rike i Eon så döpte jag det till 'Amdo', som är en av de gamla kulturregionerna i Tibet. Att däremot döpa det till 'Lhasa' eller 'Potala' vore bara simpelt och dumt.

God45

#PrayersForBahakan
det är väl inget mot pinsamheten som är namnen i Warhammer, om vi säger så...
Araby är nog det värsta av alla de namnen :gremtongue:

Men ja, Golarion är fullt av en massa referenser till riktiga kulturer. Men det jag gillar med just den settingen är att där finns en twist på de flesta av dem. Den bästa är Cheliax som ju är England fast med djävulsdyrkan istället för kristendom :gremlaugh: