Nekromanti Namn i rollspel

antorax

Swordsman
Är det så även för er, att ni har svårt att komma på namn på olika saker i era rollspel? Alltifrån varelser, karaktärsnamn, namn på byar, länder, städer, hav, skogar, åar, ålar...

Jag är less på detta nu :gremmad: Så jag tänkte att jag kunde fråga er på forumet om detta. Hur får ni fram bra namn? Personligen så tycker jag om fornnordiska namn. Dock så i mitt rollspel så har jag ett Rom-inspirerat Imperium, frågan är om det blir för mycket om man har rommerska namn.. vad tycker ni? Annars är de andra länderna feodala riken som är ganska så norden-inspirerade. Vad kan funka där? Namn ifrån 1200 talets sverige? Och om det skulle passa, vart får man tag på sådana namn?

Och såklart, namn på länder? Städer? Jag är allmänt förtjust av "saknamn". Typ Kungälv, Göteborg, Solberga om man skall ta lite exempel ifrån vår värld :gremtongue: . Men vad för ändelser har man? -köping (handelspunkt va?), -landa (när används detta)... Skriv så mycket ni kan, tipsa om bra böcker, hemsidor och annat kul

tack på förhand

thark

Hero
Nu har det här diskuterats flera gånger redan (och nån som har länkarna på lager kommer säkert att servera upp dem), men...

Jag har kört med romerska namn i kampanjer / på platser där det känts rätt, kinesiska på andra, keltiska, grekiska, indiska, osv... och jag har inte sett det som ett problem. Vinsten i att ha namn som låter konsekventa och "riktiga" är i mitt tycke mycket större än "förlusten" i RL-associationerna.

Visst, kan du drömma upp ett fantasispråk, och sen klura ut ett femtiotal eller fler namn som passar ihop med det, och sen upprepa för eventuella andra signifikanta kulturer, så för all del är det nog att föredra. Det måste dock göras väl för att vara värt det, och man är ju ändå låst i tankebanorna av den inspiration man har och sådant man hört tidigare. Jag är egentligen ganska starkt lingvistiskt intresserad, men - framförallt är jag lat. :)

Man kan låta sig inspireras av ett existerande språk, men ändra på det lite smått; bygga nytt av det stavelseurval som man ser funkar, och så. Den lösningen brukar vara rätt produktiv.

Katemonk är din vän. Har nämnts många gånger förr, men väl värd att ta upp igen.

Zadrith

Hero
När det gäller namn på städer brukar jag hitta på egna ord för sådant som höjd, hamn, skog, flod, sjö och så vidare och sedan använder jag dem som ändelser för att få ortsnamnen att verka konsekventa.

MrG

Swashbuckler
Jag har ett häfte med olika tabeller för all världens namn (visserligen amerikank, så vill du ha nutida namn för USA hänvisar den till telefonkatalogen :gremlaugh:) som funkar till det mesta... hittade den på nått konvnet för några år sedan, kan kolla vilka som gjort den.

Arfert

Facit
knepigt det där...

jag brukar koppla namn till språken i världen och ett lands historia. Saga utspelar sig i ett slags parallellvärld till jorden ca år 1100. I Albion (i Saga) så har namnen kommit från 3 håll, dels från urbefolkningen (låssas-kelter), Pannonska Imperiet /Lingua Pannona - låssas latin) och influenser från kontinenten (med ungefär saxiskt, germanskt eller franskt stuk)

För att förenkla för oss och spelare har vi gjort namngeneratorer som finns på sajten. I boken finns dessutom ett hundratal personnamn som spelarna kan använda direkt.