Nekromanti Namn och generatorer (se annat forum)

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Nu vet jag inte riktig var jag ska posta det här inlägget, det passar ju in på så mycket...

Vår gosiga lilla spelgrupp har bland andra fel en oförmåga att skapa namn på rollpersoner. I Eons mundan och andra spelvärldar kan den oförmågan hjälpas bort, genom olika typer av namnlistor.

Men det är inte alltid så....
Jag håller nu på att skrapa ihop en stor hiskelig namngenerator. Jag upptäcker nämligen att det inte är alltid förnamn som kan vara svåra, det är titlar, det är orter, byar och städer. Platsnamn och allt möjligt annat. Så nu jagar jag namn, i alla upptänkliga former.

Svenska namn av idag har dock inte alltid likhet med fantasy eller SciFinamn. Så jag har insett att jag får dela upp namnen i olika kategorier. Nu efterlyser jag dock namn, namnsajter och edra mest uppfinningsrika förslag på hur man får fram namn. Vad som styr namn och namngivning. Det finns säkert en uppsjö med förslag därute och tips.

Jag menar, en gång i tiden fick folk i vårt land namn som Edvin den läspe... idag heter samme man Edvin Andersson... typ... Vi har soldatnamn som Frisk... Vi har ja... vad har vi. Hur är det med namngivning i andra länder. I Indien? I Turkiet? Och hur ser namngivningen ut i Babylon 5? Hur kommer sig det att Karby heter Karby... varför heter Edsbro Edsbro? Jo, det vet jag ... aesarnas bro... dvs åsfolkets bro! Smara kopplas till isländska och har att göra med klöveräng. Allt har en förklaring - Väderklint heter det i en viss översättning och det kanske inte stämmer med orginalet, men det har en trevlig klang.... =)

Ni har som sagt säkert en rad tokiga och roliga idéer, fatta gärna pennan och skriv... fort... för snart ser jag inte fram ur namnhögarna. =)

Lady Silver Wolf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu får du ge dig!

Även om du har svårt att hitta ett forum det här inlägget passar i (jag tycker att det här forumet - rollspelsmakande passar bra) så kan du inte posta det i tre forum samtidigt. Någon måtta får det vara!

Rising

Vila i frid
"Vi har ja... vad har vi. Hur är det med namngivning i andra länder. I Indien? I Turkiet? Och hur ser namngivningen ut i Babylon 5? Hur kommer sig det att Karby heter Karby... varför heter Edsbro Edsbro? Jo, det vet jag ... aesarnas bro... dvs åsfolkets bro! Smara kopplas till isländska och har att göra med klöveräng. Allt har en förklaring - Väderklint heter det i en viss översättning och det kanske inte stämmer med orginalet, men det har en trevlig klang.... =)
Ni har som sagt säkert en rad tokiga och roliga idéer, fatta gärna pennan och skriv... fort... för snart ser jag inte fram ur namnhögarna."

När det gäller namngeneratorer så brukar jag bygga dem så här:

Först får man välja vad för sorts namn man vill ha. "Standardfjantasy-värdshus", "alvflicka-namn", "barbarnamn", "space opera-rymdpiratnamn" osv. Man kan omöjligtvis skapa en namngenerator som fungerar i alla lägen i alla tänkbara sammanhang. Glöm det. Redan i början måste man på något vis tala om för datorn vilken sorts namn man eftersträvar.

Detta val kan däremot sedan rymma flera olika namngeneratorer. När det gäller barbarnamn (exempelvis) tycker jag både korthuggna egennamn såsom "Grotax" och "Borgulf" passar, precis som titlar i stil med "Bredbälte" och "Ulvbane".

Sedan delar man upp varenda en av generatorerna i prefix och suffix och ba slumpar järnet.
<pre>
Mozu | mba
Bwalo | ra
Pouke | nda
Chugu | rie
Walla-wa | ngha
Buwo | lo-keke
</pre>

Osv. Och man behöver typ tjugo alternativ i båda listor innan man har en tillfredsställande bredd på namnen. Rent praktiskt borde slumpgeneratorn ändå generera ett gäng olika namn för att man ska hitta något som passar. Hur bra man än bygger en namngenerator så får man ofrånkomligt ett par ruttna resultat då och då.

Principen är dock densamma oavsett vad namnen skall användas till. Man kan slumpa fram ortnamn genom att ha prefix såsom "Ed-" och "Röd-" och suffix såsom "-backa" och "-måra".

/Rising

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Den enkla grunden i slumpandet har jag ju klart för mig. Men jag har upptäckt två problem. Alla namn består inte av enkla uppdelningar a la anders - son...

Dels har vi ju de vansinniga kombinationerna. Asmodiun... nå det var ju inte det allra bästa förslaget men i alla fall. När det gäller orter upptäckte jag när jag var ute och åkte i svedala (roslagen närmare bestämt) att namnen kan vara mer än tvådelade typ udde-bo-ö (finns härute). Då blev det genast lite knepigare. Sedan har vi ju det där med titlar och tillnamn (tex Albert den halte Andersson, respektive Hertig Amirro av Hökenborg el dylikt) På något vis strular jag hela tiden till det.

Jag jobbar i excel, men överlåter programerandet till maken så den delen av det hela kan jag inte ta åt mig. Jag jobbar mera med det fundersamma kring hur namn kan vara uppbyggda, ovanstående problem är det enkla. Andra enkla varianter är feminima ändelser som i att tex -a är vanligare i slutet på svenska kvinnonamn än i mansnamn. Tekniskt sett tror jag att man kan kan göra ett kvinnonamn av ett mansnamn genom tillägget -a.... som tex. Tor och Tora... men det funkar inte på tex Anders och Andersa (av någon anledning känns det senare fortfarande maskulimt)

Som sagt så har vi ju fantasynamn... vanliga dagliga Jan, Bengt och Anna står tillbaka inför Jaella, Simunor och Conan.... då har vi ju genast ett annat sätt att bygga upp namnen - men som du säger det blir alltid några floppar, tänk om man kunde bugga en slumpare som inte trollar fram monster som Deskkormandie.... hm...
Enklast är nog att bygga namnen med färdiga för och efternamn... respektive titlar.
Jag har fått lite mer att grunna på.... tack Rising.

Rising

Vila i frid
"namnen kan vara mer än tvådelade typ udde-bo-ö (finns härute). Då blev det genast lite knepigare. Sedan har vi ju det där med titlar och tillnamn (tex Albert den halte Andersson, respektive Hertig Amirro av Hökenborg el dylikt) På något vis strular jag hela tiden till det."

En bra idé kan vara att först och främst slumpa fram en STRUKTUR för namnet, såsom:

"Den" + Adjektiv + Djur_bestämd + Namn_prefix + Namn_suffix + Material + Föremål.

...och att det sedan ger namn såsom "Den Haltande Järven Chilome Mässingsspänne" eller "Den Stolta Björnen Konrad Silverskölde". Men många olika strukturer så kan du få i stort sett vad som helst i slutändan.

Det löser titlar och sådant, i alla fall.

När det gäller namn annars, om du absolut inte vill arbeta med prefix och suffix, så tror jag att man skulle kunna ha någon sorts ljudpaket som alla skulle innehålla en massa stavelser av liknande karaktär.

Sedan skulle man ha olika kombinationer av ljudpaket som var melodiskt riktiga. Typ, namnen "Gargamel", "Baltasar", "Zansibar" osv har ju alla samma rytmik. Sätter man ihop deras stavelser i ny ordning så funkar ju namnet någorlunda fortfarande: "Zangasar", "Baltimel", "Gargabar". Typ. Det finns vissa vokalljud man alltid kan ersätta med varandra, och konsonanterna skulle man sedan behandla för sig, eftersom det oftast är de som knycklas ihop på outtalbara sätt om man slumpar det hela fritt. Man skulle nog behandla konsonantljuden som "bryggor", och avgöra mellan vilka vokalljud som varje enskild brygga är lämplig att använda eller inte. Men tja... Det låter skitkrångligt att bygga en sådan, så jag avstår gärna.

/Rising

ripperdoc

Myrmidon
Förslag på lösning?

Med inspiration av ett redan existerande program http://www.ruf.rice.edu/%7Epound/ skrev jag i Java mitt egna ordgenereringsprogram, och det fungerar över förväntan.

Det fungerar så att man laddar in en lista (behöver inte vara en lista iofs) med ord, eller egentligen bara en följd med tecken där vissa tecken räknas som ordavgränsare. Listan analyseras sedan med hjälp av en matematisk statistisk modell (Markov-kedjor) vilket gör att man sedan kan generera nya ord. Det finurliga med de nya orden är att de kommer i stort sett alla vara mycket lika de orden som stoppades in; men de kommer inte vara hopklipp av prefix och suffix, eller några andra ordelar heller (om inställningarna är de rätta).

För att ta ett exempel: jag laddade in en ordlista med slumpvist valda engelska ord. Sedan genererade jag nya ord från det. Resultatet är ord som inabinet, gur, moltent, scision, lator, pluggable och condustful . Inget av orden är så vitt jag vet korrekta engelska ord, men de känns i högsta grad engelska (och är rent matematiskt mer eller mindre engelska).

Jag har använt programmet till flera olika saker. Säg att man vill skapa namn till en ras som är en blandning av kelter, norrmän och italienare. Skapa då bara en lista med namn från de språken, i en passande viktad blandning, och stoppa in i programmet. Ut kommer en mängd namn som är en blandning av dessa tre språken. En annan användning är om du exempelvis vill skapa fler "Tolkienesqua" alvnamn än de som redan finns. Stoppa då bara in de redan existerande namnen, och generera fler som tycks komma från samma språk som de gamla.

Än så länge är programmet inte helt användarvänligt (halvtaskig dokumentation, commandoprompt, kräver Java Runtime Environment), men det fungerar alldeles utmärkt. Privatmessa eller maila om ni bestämt måste ha en kopia :gremlaugh:

/RipperDoc - det fungerar för övrigt ungefär som det Rising inte orkade göra mer "bryggor" :gremwink:

Rosen

Myrmidon
Hur är det med namngivning i andra länder. I Indien?

Här är ett gäng indiska förnamn.
Indier brukar ha ett officiellt förnamn och ett "caste name" - efternamn - som båda har en konkret betydelse ('singh' betyder ju "lejon", t.ex). I förekommande fall kan de också lägga till ett tredje "titelnamn" om de innehar vissa positioner, men det är rätt ovanligt.
Dock har de nästan alltid också ett "house name", ett smeknamn som är vad deras släktingar alltid använder när de tilltalar dem. De är oftast, men inte alltid, en nerkortad version av deras officiella förnamn (alltså precis som man bildar smeknamn i Sverige) och betyder ingenting särskilt i sig.

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
"Nu vet jag inte riktig var jag ska posta det här inlägget, det passar ju in på så mycket..."
Tja, du kunde ju ha skrivit "*cross-post*" eller gett länkar till det här inlägget i de andra inläggen.. *hrmpff*

Jagar du bara fantasynamn eller? Jag kan tipsa om att kolla namngeneratorerna som finns i Rollspels-FAQ:en.. Book of EBON (Everchanging Book of Names) som en finne har gjort slår allt när det gäller namngenerering.. Den andra EBON-generatorn är också väldigt bra.. Byakhee till CoC är också väldigt bra (och namnen finns som lista i en fil)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som en gång tänkte skriva och fråga om lov i om han fick crossposta ett inlägg

Rising

Vila i frid
Re: Förslag på lösning?

"det fungerar för övrigt ungefär som det Rising inte orkade göra mer "bryggor""

Jäpp, fast mycket bättre än vad jag kunde trott att det skulle göra. Det var mycket inspirerande och jag diggade det fett. Den här länken borde upp i någon FAQ.

/Rising
mycket glad

ripperdoc

Myrmidon
Re: Namn och generatorer Revisited

Äsch... jag har nu filat en aning mer på programmet för att generera namn (hänvisar till mitt inlägg alldeles här nedan )
Så jag bifogar programmet här, det är fritt att använda och sprida så länge det är i sin ursprungliga form. Hör av er till mig om det skulle vara några frågor.

/RipperDoc