Nekromanti Namn och språk i Skugglandet

Regmolar

Swashbuckler
Jag har under en ganska lång tid nu haft planer på att någon gång skicka in ett gäng RP i Skugglandet en längre tid (i ett tidigare äventyr gick de använda det som snabbresemetod, men då var karaktärerna ovetande om det och inget speciellt hände). Därför har jag två frågor som jag funderat lite över när jag planerat intressanta händelser som kan ske i skugglandet.

För det första undrar jag hur ni som har låtit äventyr eller delar av äventyr i skugglandet gjort med språket. Just nu lutar jag åt att alla som bor i skugglandet talar ett slags "common", som allt och alla i skugglandet kan tala och förstå oavsett vad de är och varifrån de kommer, och utöver det egna, rasspecifika vanliga språk. Alternativt funderade jag på ifall jag borde göra någon variant av att alla skugglandsvarelser talar ett språk som bara förstås av de som talaren vill ska förstå det (och förstås skugglandsvarelser med förmågan att kringå den begränsningen). Eventuellt kan jag ju köra en blandning av de båda. Någon som har några spontana kommentarer om idéerna?

Sedan undrar jag om ni har något bra förslag på vad för typ av namn man ska ge varelserna de möter för att ge rätt känsla. Jag har funderat på att göra det här med namn viktigare i Skugglandet rent metafysiskt genom det faktum att kännedom om en persons namn ger någon form av obestämd kontroll över personen, och därför har alla pseudonymer som de använder istället. Är det någon har några bra inspirationskällor till skugglandsklingande namn?

Om det är någon som har några övriga tips eller erfarenheter från äventyr i skugglanden får ni såklart gärna berätta om det också; alla tips och inspirationer är välkomna.

Boboliwsy

Warrior
Även jag har funderat lite kring detta.

I min kampanj är en av rollpersonerna halvblod, något han gick ovetande om tills för bara något år sedan (i spelets tideräkning). Denne rollperson har ju därför börjat forska lite kring skugglandet och dess invånare, även råkat bli indragen där av en figur som visade sig vara hans halvbror.
Det är helt klart mycket troligt att han hamnar i skugglandet igen, så kanske även resten av rollpersonerna.

Angående dina språkfunderingar så tyckte jag att din andra variant lät jäkligt najs. Att alla/ingen kan förstå en skugglandsvarelse, beroende på vad talaren känner för. Lite som drakarnas telepati... Kanske skugglandsvarelser också skulle ha samma begränsning isf? Att de inte kan ljuga när de använder sitt "telepati-språk"?

Namn på skuggvarelser har jag inte funderat så mycket kring, jag har egentligen bara namngett två skuggisar i min kampanj.
Det är halvblods-rollpersonens far, Hauktrion, någon form av mäktig varelse, troligen högt uppsatt i Månskenshovet (har inte riktigt bestämt alla detaljer kring honom).
Den andre är halvbrodern, Staryon, en mäktig krigare, också son av Hauktrion.

Jag kollade nog mest på namnen på olika sorters skugglandsvarelser i L&H när jag namngav dessa, Hauktrion låter ju ganska likt haukstarer till exempel.

Well, jag tror jag har tappat tråden lite (om jag ens hade nån från början) men jag hoppas några av mina ganska lösa tankar kan vara till hjälp åtminstone.
Hoppas även att fler skriver i den här tråden då jag också är i behov av skugglands-inspiration!

//Boboliwsy - hungrig, trött, förvirrad

Ymir

Liten kantbaron
Re: Namn och språk i Skugglandet [Spoiler]

Enligt beskrivningen av Skuggtrollen i Bestialiska Folk talar de 'ett eller flera skugglandsspråk'. Det är sannolikt allt som någonsin publicerats om den saken, dock, så nu till min version:

De allra flesta skuggvarelser i min kampanj har haft tydligt betydelsebärande namn, som översätts till det språk man talar på: Rimfrost (rimur), Frostmåne (rimur), Månört (dansare), Dimmornas Herre (drake) och Havsdjupens Moder (gudinna) är de mest framträdande. Skugglandshoven i mitt Mundana verkar följa samma mönster: Månskenshovet, Det Svarta Hovet, Pärlemorhovet, Marmorhovet.

Jag skulle såhär spontant misstänka, att dessa namn härrör från Skugglandets lingua franca, som i sin tur lär härröra från Antichton. Det kan ha varit uralviska en gång, eftersom alverna i mitt Mundana kommer från Antichton. (Därav att stagranerna och rimurerna är så alvlika). Men något håller inte här; för de allra flesta människor från Mundana som förirrar sig in i Skugglandet tenderar att kunna kommunicera med varelser där. Självfallet har jag en förklaring på detta, dock: Skugglandsspråket har läckt in i Mundanas drömrike via De Sovandes manipulationer av detta, och lett till att nästan alla drömmande varelser på Mundana undermedvetet är kunniga i detta språk. Undantaget vore varelser som på något sätt fjärmat sig från Drömriket, och därmed De Sovandes inflytande - jag kan tex tänka mig att en person som haft stora sömnproblem en längre tid, skulle ha svårare än andra att förstå Skugglandsspråket om hon plötsligt fann sig i Skugglandet.

De facto, innan den obligatoriska översättningen, låter Skugglandsspråket alltså som någon otroligt arkaisk variant av felya sanari.

Men somliga skuggvarelser har ännu märkligare namn. K'tenwe och L'wethme, till exempel. Dessa namn torde också härröra från något språk som en gång talades på Antichton, men ett mer obskyrt sådant, helt främmande för Mundana. Siklarna tycks bara förstå det här språket samt drakarna, och begrepp som har med Urskuggorna att göra klingar snarlikt, liksom Antichtons riktiga namn. Måhända är eller var det på något sätt ett fint, bildat språk på Antichton? Man kan nämnligen notera, att skuggvarelser med låg status nästan alltid har tydligt betydelsebärande namn, eller korta nonsensnamn - det är bara mäktiga, ädla skuggvarelser som någonsin har namn på det här språket.

Av Mundanas språk är fornzhaniska, radh-kamriska och ålderdomliga varianter av sakhra och tokon förekommande i Skugglandet, dit de på något sätt tycks ha spritt sig i en dimhöljd urtid. I Marmorhovet talas månne kynboreanska, om det var dit Kynborea försvann en gång. Proto-faliska kan också vara ett alternativ, givet att Marmorhovet är en spegling av den sjunkna kontinent som var cirefaliernas urhem. (Vilket förstås kan ha varit Kynborea; det ena utesluter inte det andra). Obskyra icke-mänskliga språk såsom Ventus, Rrhoff'ch, Kenka, Merman och Lemingo påträffas både i Mundana och Skugglandet; de varelser som talar dem har ofta band till båda världarna. Kamorfer i Skugglandet verkar av någon anledning ha pseudobabyloniska namn, snarare än de pseudoegyptiska de normalt brukar när de rör sig bland andra folk.

En variant jag kan tänka mig är samtliga Skugglandshov har ett 'officiellt språk' som alla förnäma vid hovet talar, medan det ordinarie skugglandsspråket alltjämt är vanligt längre ned på samhällsstegen. Isåfall skulle Hovens språk kunna vara:
Månskenshovet - Det ordinarie Skugglandsspråket, i.e., 'Uralviskan'
Det svarta hovet - 'Apostrofspråket' (K'tenwe/L'wethme), vilket dock rimmar lite illa med att -alla- Skuggvarelser, hög som låg, verkar referera till Det svarta hovets ledare som 'Dimmornas Herre' snarare än 'Abraxes', hans draknamn. Å andra sidan usurperade han Det svarta hovets tron från L'wethmes förfäder, så det kan mäjka sense.
Marmorhovet - Kynboreanska/Proto-faliska
Pärlemorhovet - Merman

Många skuggvarelser i Gränslanden och i Drömmarnas stad förstår nog något människospråk. Jargiska, ebhronitiska, mûhadinska och/eller aunuriska är kanske gångbart i Drömmarnas stad, tex; då de som vanligast förrirrar sig in där (och blir kvar), är människor från Mundanas större städer. Å andra sidan spelar det kanske ingen roll, om i princip alla mundana folk undermedvetet förstår skugglandsspråket.

Nåja, det var allt för mig. Jag får berätta mer om mitt Skuggland nån gång när jag inte måste plugga.

- Ymir, spånar lite