Nekromanti Namn på äventyr

När jag spelleder och skriver äventyr har jag börjat ta för vana att sätta namn på varje äventyr, och sedan avslöja för spelarna vad äventyret heter innan vi spelar det.

Finns det någon mer som prövat detta?
Vad gör det med spelupplevelsen (tror du)?
Är det oförenligt med vissa spelledarstilar?

Fienden

Hero
Jag hade faktiskt tänkt börja med det med min nya kampanj! Jag gjorde det ett tag i början med D&D 3.5 (då jag till och med hade organiserade plastmappar för varje äventyr! Paxos Labyrint är nog fan min favorit ändå <3), men efter ett tag slutade jag. Men nu jävlar, nu ska mina spelare få köra Fetisch.

En idé jag har är att lägga in någon sorts hint i äventyrets namn, men inte tillräckligt för att spoila en massa och locka till metagaming.

tull

Hero
Kraetyz said:
J Men nu jävlar, nu ska mina spelare få köra Fetisch.

En idé jag har är att lägga in någon sorts hint i äventyrets namn, men inte tillräckligt för att spoila en massa och locka till metagaming.
i'd metagame that

Krille

Super Moderator
Mannen i skogen said:
Jupp. För en tid sedan inledde jag Star Wars-minikampanjen/jätteäventyret Might of the Empire. Det blir tre delar, som heter Pride, Duty och Honor.

Mannen i skogen said:
En bra titel sätter stämning och förväntan. Det kan till viss del vara en fara, om förväntan från titel inte överensstämmer med den faktiska upplevelsen.

Mannen i skogen said:
Jag skulle kunna tänka mig att det är för mycket meta för djupimmersionism och eventuellt spoiler-farligt för deckaräventyr. Det kan också ställa till problem med en handlingsbaserad titel i reaktiva spelledarstilar, typ Apocalypse World, eftersom handlingen faktiskt inte kommer fram förrän efter man har tvingat spelarna att göra saker så att det kommer fram en handling. Där funkar dock platsbaserade eller stämningsbaserade titlar.

Fienden

Hero
Pärsson said:
Kraetyz said:
J Men nu jävlar, nu ska mina spelare få köra Fetisch.

i'd metagame that
Ser dig inte på flera evigheter, men när du väl postar... Nåja. Jag borde inte vara förvånad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mannen i skogen said:
När jag spelleder och skriver äventyr har jag börjat ta för vana att sätta namn på varje äventyr, och sedan avslöja för spelarna vad äventyret heter innan vi spelar det.

Jag gör så nästan hela tiden. Mina äventyr har alltid namn; i nio fall av tio kommer namnet från en låttext eller låttitel. Det händer att jag börjar med namnet, rentav, som inspiration.

Ibland spelar jag låten i början av spelmötet =) Funkar bra just nu då jag kör en kampanj som utspelar sig 1987 och alla äventyr har namn från låtar som släpptes det året...

Jag tror att det liksom bakgrundsmusik etc kan sätta en stämning. Det finns ju en namntradition i vissa genrer som kan kan utnyttja, t.ex. om man ska köra cheesy superhjältestuk från Solden/Silver Age så kan man döpa äventyren till saker som låter som cheesy superhjältestorys från den tiden.

Jag gissar att jag skulle ha svårt att använda ett sånt tänk om jag spelledde fantasy, men det gör jag ju aldrig. Så jag kan inte veta säkert.

Kanske skulle det också funka sämre om jag inte förberedde äventyr, utan körde mer a' Apocalypse World och bara improviserade utifrån vad som händer kring bordet. Jag vet inte.

God45

#PrayersForBahakan
Jag brukar sätta namn på Dungeons och liknande in-game. Vad då? Varför väntade ni er goblins? Bara för att stället heter Goblinpalatset betyder det inte att det inte är fullt med vampyrer! Ni borde seriöst tagit med er lite kors och pålar :gremwink:

Fienden

Hero
God45 said:
Jag brukar sätta namn på Dungeons och liknande in-game. Vad då? Varför väntade ni er goblins? Bara för att stället heter Goblinpalatset betyder det inte att det inte är fullt med vampyrer! Ni borde seriöst tagit med er lite kors och pålar :gremwink:
Om jag någonsin släpper ett datorspel ska jag kalla det för "Vampire Hunter 2100". Det ska vara ett spel som handlar om handel och politik i gamla Rom.

Dick. :heart:

Cissi

Up to no good.
God45 said:
Det ska jag komma ihåg! :gremwink:

-------

Jag tycker det kan vara trevligt med namn på äventyr. Det blir lite paralleller till böcker och bidrar till samberättandet. Men det blir bara larvigt om namnet inte anknyter någonting till äventyret.
Man kan inte döpa ett äventyr till "svarta havets djup" om man inte någon gång i hela spelet berör ett vatten större än en pöl. Eller kan och kan, men jag tycker att hela namngivandet faller då. I så fall kan man lika gärna vara utan.

Bassejr

Hero
Jag sätter stämningafulla namn och titlar på allt jag gör, från kampanjer till äventyr, NPC'er, events,tabeller etc. det är så jag jobbar

Hattifnatten

Warrior
Här tycker jag att Robert Jonssons namn på konventscenariot Blod och Pussel Är ett bra exempel, då den avger lite information om saker som kommer att dyka upp samt hända under scenariots gång, men avger även lite stämning.

Så enligt mig, så är det ett +1 om ett äventyr har följande i sitt namn:
- Någonting som avger en känsla exempel: Mansions Of Madness

- Någon form av förhandsinformation om vad man kommer att stöta på under äventyrets gång exempel: masks of nyarlanthotep

// Hastur! Hastur! Hastur!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker om namn på äventyr och kampanjer. Spelledde själv en 3.x-kampanj med odöda rollpersoner som jag döpte till "Unlife less ordinary".

LordTengel

Swordsman
Jag har nästan alltid titlar till äventyr jag spelleder, och försöker att komma ihåg att nämna vad äventyret heter innan vi börjar. Jag vet inte om spelarna egentligen brukar minnas vad titeln var, men för mig underlättar det när jag ska försöka komma ihåg kronologin i en kampanj.

Titlarna tenderar väl att vara någon sorts lustighet, en underlig referens, eller ibland seriöst menade försök att slå an stämningen. Två av tre, idealt?

Några exempel från min hittills längsta kampanj (Star Wars):
Fade To Black
Attack of the Sith
Revenge of the Clones
Treason And Plot
The Good Night

Zorbeltuss

Hero
Aldrig gjort ett namn till äventyr eller kampanjer men nu när jag läste detta kom ett namn upp i mitt huvud för min Eon-kampanj, inte för att jag inte tänker på det, jag har spenderat timtal med med att försöka komma på namn, det är ungefär som stämningsmusik för mig, jag kan ha något stämningsfullt men inte något som passar tillräkligt bra för att faktiskt vara titel eller så.

/Zorbeltuss som nu lyckats efter alla dessa år namnsätta en kampanj så det passar henoms vision

Jag har döpt äventyr, eller kampanjer, men oftast var de inte alltför kreativt döpta och det var helt för min egen skull: spelarna fick aldrig veta namnet på det de spelade i.

Kampanjtrilogin "Den Galna Prinsen", "Kristalltornet" och "Skiftande Sand" är nog det enda jag minns att jag döpt.

Jag har velat göra det för World of Darkness, men räds att mina spelare på något vis skulle metagame:a det.

Det är särskilt svårt att komma på häftiga namn på svenska, tycker jag. Jag hade tänkt döpa min Changeling: The Lost-kampanj till "The Two Crowns" men då jag inte är enormt förtjust i att blanda språk hade det blivit "De Två Kronorna". Det skulle inte fungera för min grupp då det hade blivit referenser till mynt och hockeylag tills alla blev blåa i ansiktet! Jag har dock funderat på att köra på "De Två Tronerna" och hoppas på att ingen nämner toalettstolar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I alla sammanhang där man spelar äventyr som är förberedda/färdigskrivna så blir de bättre av att ha en cool titel, helt klart. Det är jag så övertygad om att jag skapade en tråd i början av året för att vaska fram coola namn på äventyr som inte fanns än. Tror inte något av dem finns nu heller tyvärr, men jag klämde ur mig synopsis till ett par av mina favorittitlar på Nor Bannog för en månad sedan.

Jag tycker på samma sätt att namn på spel är viktiga grejer och har kört en titelutmaning både två och tre gånger.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag inleder alltid författandet med en titel, ett soundtrack samt ett oerhört tidskrävande val av font. Det är såna där små detaljer som underlättar för mig i skrivandet. I wouldn't have it any other way.

Får man till en bra titel kan det såklart ge plus om det väcker rätt associationer hos din spelargrupp, fast det kan stjälpa om det väcker fel associationer.

Vad gäller mig själv kan jag minnas följande namn:

- Incidenten i Dak Binh
- Bortom Sömnen
- Alligator Blues

Alla var de regellösa friformsäventyr.

jakobius

Veteran
Kommer ihåg ett gyllene tillfälle - det bör ha varit omkring 1988 - när min bror skulle SL:a Sagan om ringen och höll på att skriva ett äventyr ombord på ett tåg.
En i spelargruppen satt hela tiden och försökte smygkika på vad han skrev och för att driva med honom skrev min bror "Balrogens hämnd" som titel.
Spelaren tog det på allvar och började yra om varför balrogen skulle vilja hämnas, och snart hade min bror upplägget till ett extremt dödligt äventyr i Morias gruvor.