Nekromanti Namn på färdigheter

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jag gillar breda färdigheter. Nu behöver jag hjälp med att hitta bra namn på färdigheter som är sammansmältningar av flera ”klassiska” färdigheter:


<ul style="list-style-type: disc">[*]Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning” (för att använda DoD6-beteckningen): Jag funderar på Oseddhet, men det täcker ju inte riktigt in Smyga. I Gondica används Omärklighet vilket jag tycker låter lite väl märkligt.[*]Köpslå/Värdera: Jag använder Köpmanskap för närvarande, men funderar även på Handel. Båda låter ganska bra.[*]Jaga/Spåra/Överlevnad: Jag snodde Vildmarksvana från M:UA, och det är jag nöjd med.[*]Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra etc: För närvarande använder jag Retorik, samma som i DoD6, men det känns ganska fel. Argumentera är också en möjlighet.[*]Hoppa/Klättra/Akrobatik/Springa etc: Jag funderar på Akrobatik eller Spänst (från Gondica). Jag är ganska tveksam till vilket som låter bäst. Kanske det finns något annat som är bättre?[*]Lyssna/Upptäcka saker etc: Vaksamhet, och det trivs jag ganska bra med. [*]Djurträning/Zoologi/Djurmedicin: Nu använder jag Djurkunskap, men det känns inte bra alls.
[/list]

Ja, det var nog allt. Alla alternativa idéer mottages tacksamt, samt fördömanden av mina förslag. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Smyga etc: Jag tänkte slå ihop smyga och gömma sig i mitt system och det nuvarande namnet är "Lönndom", vilket ialf jag tyckte passade rätt bra :gremsmile:

Retorik låter rätt stelt och akademiskt för något som Bluffa och Förföra... i WoD så är det ju "Manipulation" snarast, "Manipulera"... nja kanske inte låter så bra det...

Spänst är väl rätt bra, men låter aningen fånigt i mina öron :gremsmile:

Djurmojs: att kombinera zoologi och djurträning blir ju lite knepigt förstås... "Djurvana" skulle ju passa ihop med Vildmarksvana, fast det låter ju knappast som zoologi ingår där...

ja... kommer inte på något just nu :gremsmile:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning”

"Smyga dolt" använder jag

Köpslå/Värdera: Jag använder Köpmanskap för närvarande, men funderar även på Handel. Båda låter ganska bra.

Handel. Utan tvekan.

Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra etc: För närvarande använder jag Retorik, samma som i DoD6, men det känns ganska fel. Argumentera är också en möjlighet.

Retorik? Nääää. använd "Övertyga". Obs! Gör skillnad på övertyga, övertala och påverka.

Hoppa/Klättra/Akrobatik/Springa etc: Jag funderar på Akrobatik eller Spänst (från Gondica). Jag är ganska tveksam till vilket som låter bäst. Kanske det finns något annat som är bättre?

"Spänst" utan tvekan. Tycker dock inte detta skall vara en färdighet, utan åtminstone två: springa/hoppas och klättra/akrobatik

Lyssna/Upptäcka saker etc: Vaksamhet, och det trivs jag ganska bra med.

"Uppmärksamhet" tycker jag passar bättre, för den låter inte lika aktiv och snäv som vaksamhet.

Djurträning/Zoologi/Djurmedicin: Nu använder jag Djurkunskap, men det känns inte bra alls.

hmm... Djurskötare... men det är inte riktigt bra det heller.

//erik. väntar på förstärkning
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Smyga/Gömma sig/?Dold förflyttning? (för att använda DoD6-beteckningen): Jag funderar på Oseddhet, men det täcker ju inte riktigt in Smyga. I Gondica används Omärklighet vilket jag tycker låter lite väl märkligt.
Här hade engelskan varit mycket enklare...

Jag skulle nog gått på det uppenbara och kört på Smyga, med en kompletterande förklaring i beskrivningen.

Köpslå/Värdera: Jag använder Köpmanskap för närvarande, men funderar även på Handel. Båda låter ganska bra.
Handel är bra, och dessutom mer världsoberoende än köpslå eller pruta.

Jaga/Spåra/Överlevnad: Jag snodde Vildmarksvana från M:UA, och det är jag nöjd med.
Låter bra. Överlevnad är också tänkbart.

Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra etc: För närvarande använder jag Retorik, samma som i DoD6, men det känns ganska fel. Argumentera är också en möjlighet.
Vissa av oss behöver inte kombinera Förföra med Ljuga, Bluffa och Övertala...

Jag tycker den är för bred. Dela upp den, nu känns den mest som en allmän tillämpning av karisma.

Hoppa/Klättra/Akrobatik/Springa etc: Jag funderar på Akrobatik eller Spänst (från Gondica). Jag är ganska tveksam till vilket som låter bäst. Kanske det finns något annat som är bättre?
Den känns också lite väl bred. En bra klättrare behöver inte kunna springa alls osv. Akrobatik låter bäst, spänst låter som en grundegenskap.

Lyssna/Upptäcka saker etc: Vaksamhet, och det trivs jag ganska bra med.
Vaksamhet är bra, men låter också som en grundegenskap, inte som något man gör. Uppmärksamhet är ett annat alternativ, men har samma problem.

Djurträning/Zoologi/Djurmedicin: Nu använder jag Djurkunskap, men det känns inte bra alls.
Djurskötsel? Bara du undviker Tidelag så finns det alltid ett värre alternativ.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Breda färdigheter är vackert och pedagogiskt. Att namnge dem är däremot svårt ibland eftersom namnen lätt för tankarna till smalare färdigheter i andra spel.

Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning” (för att använda DoD6-beteckningen): Jag funderar på Oseddhet, men det täcker ju inte riktigt in Smyga. I Gondica används Omärklighet vilket jag tycker låter lite väl märkligt.
Det är synd att vi inte har något bra ord för "Stealth" på svenska. Jag använder Smyga och förklarar i beskrivningen att det rör alla former av osynliggörande. Det är svårt att komma på ett bra ord som både täcker smyga och gömma sig. Oseddhet funkar.

Köpslå/Värdera: Jag använder Köpmanskap för närvarande, men funderar även på Handel. Båda låter ganska bra.
Handel gillar jag.

Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra etc: För närvarande använder jag Retorik, samma som i DoD6, men det känns ganska fel. Argumentera är också en möjlighet.
Jag tycker att Övertala är bäst, det är ju faktiskt vad man försöker göra i alla situationerna. Kanske Talförhet, men det låter lite klumpigt.

Hoppa/Klättra/Akrobatik/Springa etc: Jag funderar på Akrobatik eller Spänst (från Gondica). Jag är ganska tveksam till vilket som låter bäst. Kanske det finns något annat som är bättre?
Gillar både Akrobatik och Spänst. Kan tänka mig Rörlighet. Själv använder jag Smidighet eftersom namnet är ledigt.

Lyssna/Upptäcka saker etc: Vaksamhet, och det trivs jag ganska bra med.
Vaksamhet är bra. Uppmärksamhet används i andra spel, eller Iakttagelseförmåga.

Djurträning/Zoologi/Djurmedicin: Nu använder jag Djurkunskap, men det känns inte bra alls.
Jag tycker inte att det är något fel på Djurkunskap. Generellt tycker jag att det är svårt att göra fel när man kallar en färdighet för Någontingkunskap. Det låter inte alltid bra, men man fattar vad det handlar om. Det borde till och med finnas den generella färdigheten Någontingkunskap i fler spel, där spelaren själv får bestämma vad "någonting" är när han köper färdigheten.

/tobias
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Djurkunskap till Djurlära?

Passar extra väl om du smäller på -lära på andra färdigheter, som Växtlära, Tekniklära, Språklära.. Och sådant.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Djurkunskap till Djurlära?

Passar extra väl om du smäller på -lära på andra färdigheter, som Växtlära, Tekniklära, Språklära.. Och sådant.
Bortsett från att man inte alltid bygger orden på det sättet. Tekniklära borde tex vara Teknologi.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Djurkunskap till Djurlära?

Jag tycker att "Tekniklära" passar bättre ifall teknik är något mystiskt och esoteriskt, men det är kanske bara jag.
Annars var det ju bara exempel, Språklära är ju något annat än att Tala Främmande Språk.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Vissa av oss behöver inte kombinera Förföra med Ljuga, Bluffa och Övertala...

Om du ger dig fan på att verkligen förföra någon (för att få denna i säng eller för att ganga egna (andra) syften) så tycker jag att den ska blandas in under de där färdigheterna. Om man inte anstränger sig märkbart och personen i fråga blir förtjust i en ändå har man ju typ, Charmat dem. Kanske Förföra kan vara en specialisering då, av Övertala eller vad han nu kommer att kalla färdigheten.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Man kan ju alltid diskutera hur breda färdigheterna bör vara. Jag föredrar riktigt breda färdigheter, som sedan används på olika sätt beroende på vilket attribut (alltså grundegenskap) man kombinerar med. Till exempel kan man använda Taktik tillsammans med Karisma för att leda trupper i strid, eller tillsammans med Intellekt för rent teoretiska strategiska resonemang. Naturligtvis behöver inte en bra klättrare vara kunnig i akrobatik, men någonstans måste man dra gränsen, annars får man en oändlig, GURPS-liknande mängd färdigheter. Äh, det är kanske det du vill ha? :gremsmile:

Sedan skriver du "låter som en grundegenskap". Jag anser att det är en smaksak om man vill ha grundegenskapen Perception eller färdigheten Vaksamhet: jag valde färdigheten, eftersom jag inte tror att det kommer användas särskilt ofta och för att det finns andra grundegenskaper som kan kombineras med denna färdighet på bra sätt, men det var inte något alldeles självklart val. För mig är gränsen mellan färdigheter och grundegenskaper ganska flytande. Man måste lära sig att se på saken med nya ögon utan att vara alltför fast i gamla tankebanor.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jag tycker inte att det är något fel på Djurkunskap. Generellt tycker jag att det är svårt att göra fel när man kallar en färdighet för Någontingkunskap. Det låter inte alltid bra, men man fattar vad det handlar om. Det borde till och med finnas den generella färdigheten Någontingkunskap i fler spel, där spelaren själv får bestämma vad "någonting" är när han köper färdigheten.
Jag har Akademiska färdigheter som en egen rubrik, där jag avser saker som Geografi, Historia, Teologi med flera rena kunskapsfärdigheter. Poängen med Djurkunskap är att det inte är en ren teoretisk färdighet, utan även innefattar djurträning och liknande. Om man vill skapa en helt teoretisk bestmästare (visst är det ett härligt ord? :gremwink:) går det bra att ta Zoologi som en akademisk färdighet också. Jag har gjort likadant med färdigheterna Taktik, Politik och annat som kan tyckas akademiskt men som även har en praktisk sida. Kunskapsfärdigheter är ju bra på så sätt att råttfångarna kan ha Underjordskunskap, utan att man för den delen behöver nämna färdigheten explicit i färdighetskapitlet.

Av den anledningen känns det då lite fel med Djurkunskap, eftersom man kan tro att det är en ren kunskapsfärdighet.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Jag ställdes inför ett liknande dilemma då jag skrev In the Dark, eftersom jag ville dra samman färdigheterna till vidare sådana.

Smyga/Gömma sig/”Dold förflyttning"
Blev Spaningsteknik (vilket även inkluderar saker som t.ex. brottsplatsundersökningar och skugga).

Köpslå/Värdera
Värdera inkluderade jag inte alls i ett nutidsrollspel, med köpslå drog jag in med övertala etc. (se nedan).

Annars tycker jag ditt förslag här låter bra.

Jaga/Spåra/Överlevnad
Blev Överlevnadskunskap

Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra
Blev Kommunicera

Hoppa/Klättra/Akrobatik/Springa
Här snodde jag ifrån "nya" Mutant, nämligen Rörliga Manvövrar :gremgrin:

Lyssna/Upptäcka saker
Blev Iakttagelse i In the Dark, även om Vaksamhet är okej. tycker kanske inte riktigt klockar in "upptäcka"-delen i det hela dock.

Djurträning/Zoologi/Djurmedicin
Använde mig av Animalisk Empati och det är ag rätt nöjd med :gremsmile: Animism skulle också kunna fungera...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Många har svarat.. Tänkte bara "förstärka" de andras åsikter med mina egna.. Jag skriver väl utefter vad jag har modifierat till DoD, där jag gjort mer generella färdigheter..

"Smyga/Gömma sig/'Dold förflyttning'"
När jag var liten så "smög" jag på folk.. Alltså skuggade och/eller försökte ta mig så nära någon som möjligt utan att bli upptäckt.. Därför använder jag Smyga till DoD som en färdighet som täcker Smyga, Gömma sig och Skugga.. Gömma sig går visserligen att göra med ett INT-slag.. Precis som Gurgeh så tyckte jag det räckte med att förklara i färdigheten vad namnet stod för.. Håller även med honom om att engelska "Stealth" hade varit bra..

"Köpslå/Värdera"
Handel funkar bra.. Själv gjorde jag som så att jag utvecklade Värdera till att handla om kunskap om just det området.. Är det slavar så kan köpmannen mycket om folkslagen i världen.. Är det kryddor så kan denna berätta om var alla kryddor befinner sig och vilka som är bra att använda till vad osv.. Värdera ingick också i hantverk.. Köpslå slängde jag in i en av de två kommunikationsfärdigheterna jag har..

"Jaga/Spåra/Överlevnad"
Jag slängde först ihop allt in i Överlevnad, men bytte sedan namn på färdigheten till Naturvana.. Tyckte det passade.. Ordet natur är visserligen ett rätt nytt ord.. Jag kommer inte ihåg när det kom in i svenskan, men jag är osäker på att de ens hade det på 1800-talet..

"Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra"
Retorik är mer argumentering/debattering/hålla tal.. Just färdigheter som innefattar tal tycker jag är dumt att bunta samman.. Till In the Dark funkar det, för då får man specialisera sig när man fått en hög nivå i färdigheten.. Jag tycker annars det känns lite dumt att historieberättaren är bra på att dra kvicka lögner eller förföra folk..

Jag delade upp kommunikationsfärdigheterna i Förhandla och Vältalighet där förhandla innebär köpslå/muta/övertala och Vältalighet som innefattar att ha en kvick tunga. Om du har nackdelar så kan jag tänka mig att du har jättegenerella färdigheter och sedan nackdelar som innebär minus om man använder ett visst område inom färdigheten..

"Hoppa/Klättra/Akrobatik/Springa"
Även här hade ett engelskt ord suttit bra.. Athletics.. Rörliga manövrar funkar väl, även om jag personligen ogillar när man måste ha två ord.. Själv använde jag Akrobatik till DoD, men det mest för att det fanns förut.. Rörlighet är väl ett förslag jag har annars..

"Lyssna/Upptäcka saker"
Vaksamhet låter bra..

"Djurträning/Zoologi/Djurmedicin"
Jag använder Djurvana och att man måste inrikta sig på en viss djurgrupp.. Hade först tänkt att skriva alla djurgrupper (jag har djurböcker med bilder att hämta info från) i färdigheteten för spelaren att välja, men det skulle bli alldelses för många och vissa skulle bli för smala. Fladdermöss till exempel.. Var ska de in?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vill ha en spiritus familarii-fladdermus
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Naturligtvis kan man använda Smyga och sedan förklara i färdighetsbeskrivningen vad det rör sig om, men det argumentet kan man ju använda för att rättfärdiga hur tokiga namn som helst. :gremsmile: Jag får fundera på saken.

Jag ogillar också två ord, därmed inget Rörliga manövrer (som jag ändå inte tycker är särskilt bra).

Ja, jag har nackdelar. Dessutom hade jag tänkt mig att man får välja en specialisering om man är tillräckligt bra på en färdighet (3-4 nivåer, där 6 är max). Slutligen slår man ett slag med 2T6+färdighet+attribut, och olika attribut kan användas till samma färdighet, så att färdigheterna kan användas på ganska olika sätt. Det är därför jag tycker det passar med så här breda färdigheter.


/Dimfrost
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Övertala

"Övertala/Bluffa/Ljuga/Förföra etc: För närvarande använder jag Retorik, samma som i DoD6, men det känns ganska fel. Argumentera är också en möjlighet."


Eon använder rätt och slätt namnet 'Övertala' för en ämlans massa saker. Nämligen ren övertygan, retorik, argumentation och bluffa. Förföra har de som seperat färdighet, men det behöver du inte bekommas av. Du kan faktiskt också kalla den för 'Övertala'.


/Naug, föreslår
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag funderar på Akrobatik eller Spänst (från Gondica). Jag är ganska tveksam till vilket som låter bäst.
Jag skulle föreslå Spänst, därför att Akrobatik för mig ofelbart för tanken till det man gör på cirkus, eller möjligtvis John Woo-piruetter i luften. Om det används för mer prosaiska saker känns Akrobatik som att... ja, det blir fel att min icke-akrobat har färdigheten.

Erik, gillar heller inte Omärklighet. (Mina 'lustiga' spelare hittade omedelbart på färdigheten Overklighet. Jag undrar i vilket spel man skulle kunna ha den...)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag tycker att man kan skippa färdigheten Gömma sig och rollspela den. För seriöst, hur ofta används den? Smyga används förmodligen oftare, och då ger den nästan alltid skeva resultat. Jag har ingen utbildning eller erfarenhet av att smyga, men liksom, antingen är man diskret och klarar sig på grund av yttre omständigheter eller så skulle inte ens Mästertjuven Allan klarat att vara stealthig.

Foggmock - som tycker att 'Hemlighet' skulle vara ett bra namn, men det förutsätter att alla är bekanta med ljudupptagningen av en synnerligen gnällig CS-spelare där han bland annat utropar 'Robert är hemlig!' och det har sedan morphat till ett universalverb/adjektiv i vår lilla krets. Om man gömmer eller undanhåller något för någon är man hemlig, om man gömmer sig eller smyger på någon är man hemlig, om man ser finurlig ut är man hemlig etc.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Sedan skriver du "låter som en grundegenskap". Jag anser att det är en smaksak om man vill ha grundegenskapen Perception eller färdigheten Vaksamhet: jag valde färdigheten, eftersom jag inte tror att det kommer användas särskilt ofta och för att det finns andra grundegenskaper som kan kombineras med denna färdighet på bra sätt, men det var inte något alldeles självklart val. För mig är gränsen mellan färdigheter och grundegenskaper ganska flytande. Man måste lära sig att se på saken med nya ögon utan att vara alltför fast i gamla tankebanor.
Du missförstår min kommentar. Jag bryr mig inte så mycket om ifall det är en färdighet eller en grundegenskap. Det jag försökte säga var att ordet LÅTER som en frundegenskap. Hur menar jag?

Jo, för mig är färdigheter saker man GÖR (och vet). Man spanar, man slåss, man gömmer sig, man kan historia, man förstår kemi osv. Grundegenskaper är saker man ÄR.

Vaksamhet låter mer som något man är än som något man gör, och ordet leder därför in hjärnan i att tänka på det som en grundegenskap.

Hänger du med i hur jag tänker?
 
Top