Nekromanti Namn på grundvärde för övernaturlig koppling?

Mundo

Myrmidon
RasmusL;n229267 said:
Pregnans. Betyder typ rätt grej, ovanligt nog att ges en egen betydelse i spel.
Engelskans inflytande på mitt språk får mig att flina.

Mana, Själakraft/Själ, Mana funkar alla bra tycker jag.

da_bohz

Swordsman
ceruleanfive said:
Potens och pregnans är egentligen precis det jag är ute efter, men de konnoterar lite väl mycket fysisk fortplantning.
?Behöver det ena utesluta det andra? :p
?
Men om man tänker Energi återigen (som du ju verkar föredra), finns det inget annat du kan ersätta Erfarenhetspoäng med, typ Äventyrspoäng? (ja, ibland kan det gå att lösa ett problem genom att skapa ett annat problem - så länge man kan skymta en lösning på det nya problemet)

... Eller att "poängen" som är knutna till attributet heter något annat? *host* MANA *host*?

2097

deleta mitt konto tack
Men, det här med att en förkortning överlappar med dod kan vara ok. Vi har en dod-spelare i var grupp och han har aldrig missförstått när jag har givit dom ep trots att i dod är det erfarenhetspoäng och i det riktiga rollspelet är det electrum pieces. Samma när det gäller AC/DC, han lägger sig inte på golvet med en svartlackad humbuckergitarr utan förstår att det rör sig om försvarsvärde och svårighetsgrad.

ceruleanfive

Bläckfisk
Helt klart bra poänger och vettiga lösningar! Det kanske låter som att jag sågar allt, men ni kommer verkligen med tänkvärda saker som hjälper mig mycket.

Problemet med att döpa om de övernaturliga poängen till något helt annat blir att det blir ännu en term att lära sig och att associationen blir svagare.

Och nej, förkortningsöverlappningar med andra system kanske inte är hela världen. Har dock på senare tid blivit lite sugen på att ändra om Hälsopoäng till Kamppoäng, men det kräver ju också att grundvärdet Kraft byter namn.

Att döpa om Erfarenhetspoängen är ju som sagt också ett alternativ. Äventyrspoäng blir dock lite missvisande och pedanten inom mig har svårt för att förkorta ErfarenhetsPoäng till XP, även om det är lite kutym.

Det här med Äventyrspoäng har dock fått mig att tänka till lite. I systemet får man poängen för att spela sin karaktär särskilt väl, göra något snillrikt, säga en klockren replik, utföra en cinematisk handling, lära känna gruppkamraterna bättre eller klara av ett uppdrag. Det har ju kanske inte så mycket med erfarenhet att göra, egentligen? Man kanske rentav borde döpa om det till Meritpoäng? Det skulle ju i sådant fall öppna upp för Energi som övernaturligt grundvärde och EP som manapool.

2097

deleta mitt konto tack
Kamppoäng... eller stridsspoäng? Inte så lyckat med ...mp-p... sammansättingar ur ett fonotaktiskt perspektiv ?

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n229456 said:
Kamppoäng... eller stridsspoäng? Inte så lyckat med ...mp-p... sammansättingar ur ett fonotaktiskt perspektiv ?
Det har du rätt i! Jag drar mig lite för stridspoäng, eftersom det blir så... stridiskt. Man bör även kunna förlora poängen genom att trilla ned från hög höjd, bli förgiftad eller genom utmattning. Det påverkar ju i sin tur hur länge man kan kämpa på. Men det är nog någon form av semantisk tankevurpa jag gör där – det är ju ingen större skillnad på strid och kamp.

Bolongo

Herr Doktor
XP står ju för eXtraPoäng. Eller kanske eXtremPoäng. Eller varför inte eXkursionsPoäng?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
ceruleanfive;n229460 said:
Det har du rätt i! Jag drar mig lite för stridspoäng, eftersom det blir så... stridiskt. Man bör även kunna förlora poängen genom att trilla ned från hög höjd, bli förgiftad eller genom utmattning. Det påverkar ju i sin tur hur länge man kan kämpa på. Men det är nog någon form av semantisk tankevurpa jag gör där – det är ju ingen större skillnad på strid och kamp.
Tålighetspoäng.

2097

deleta mitt konto tack
Håller med om konnotationerna... om man uttalar det kampoäng (obs ska fortf stavas "kamppoäng") kanske det kan funka... men låter lite konstigt. Men att säga "kamp.poäng" med en glottal stop mitt i är bökigt

da_bohz

Swordsman
?Hälsopoäng? HP är ju nästan alltid förknippat med hälsa, så den kopplingen hjälper ju i detta fall.

2097

deleta mitt konto tack
Jag tycker tålighet och hälsa är för fysiska.

ceruleanfive

Bläckfisk
da_bohz;n229498 said:
Hälsopoäng? HP är ju nästan alltid förknippat med hälsa, så den kopplingen hjälper ju i detta fall.
ceruleanfive;n229302 said:
Har dock på senare tid blivit lite sugen på att ändra om Hälsopoäng till Kamppoäng, men det kräver ju också att grundvärdet Kraft byter namn.
;)

RasmusL;n229556 said:
"-poäng" är ju en rätt trist grej över lag...
Hmm, du har en poäng där...