Nekromanti Namn på kraft, take II

Ram

Skev
Jag ställde en fråga här här rörande namn på den världsgenomsyrande kraft som jag vill få till.

Nu har jag bestämt mig för att det är ett nytt ord, ett "nonsensord" som gäller. Inga av de verkliga orden träffar nära nog för mitt känsliga sinne.

Därför vill jag nu utlysa en tävling. Det jag är ute efter är ett ord som:
* Skall kunna asocieras med kraft, flöde eller liknande.
* Skall kunna tolkas både som rörligt och statiskt. En rörlig och en statisk del kan till exempel vara en lösning.
* Om det är kort och snärtigt är ett plus men inte en nödvändighet.

Jag är enväldig dommare. Vinnaren får mottaga (eller slippa...) ett exemplar av spelet NeoViking i ett skick som jag jag får veta så fort som krank skickat över det...

Så, några förslag?

rjonas

Hero
Mana? Hade funkat innan Magic i alla fall.
Ambrosia? Ursprungligen (Grek-) gudarnas mat.
Tiberium? Funkar i Command and Conquer.

Genesis

Ni dés ni maître
Har du några påhittade namn i settingen redan, som det bör passa med? Om allt annat heter saker som Vrokk och Xtraahl så blir det ju inge bra om man klämmer till med "Aelou" eller nå't.

Ram

Skev
Genesis said:
Har du några påhittade namn i settingen redan, som det bör passa med? Om allt annat heter saker som Vrokk och Xtraahl så blir det ju inge bra om man klämmer till med "Aelou" eller nå't.
Mycket lite och inget som det behöver undvika att konflika med.

Andy

Vila i frid
Mitt förslag är Nimbus, som betyder strålglans (vad nu strålglans är, låter som någon kraft i alla fall).

Eller också Strålglans, som betyder nimbus (vad nu nimbus är, låter som någon kraft i alla fall).

SMILE

Feuflux

omjonasson.se
Flux! Okej, det fanns som förslag i din länktråd redan...

Potens, vigör, sting, pondus, emfas... eller nån annan synonym till kraft.

Ram

Skev
Jag har kollat/testat/smakat på alla dessa och hittar inget med bra smak. Det är därför som jag har valt att leta efter ett icke-existerande ord i stället. Flux var f.ö. ett av de som kom närmast att kvala in, men i slutändan så var det inte ens nära...

Icke existerande ord alltså, tack. :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Icke existerande ord alltså, tack.

Check. Det sa du ju typ i första inlägget. Jag är dum.

Vi tar en ny taktik. Här kommer namnet på diverse urgamla dataspel.

Acuario
Amado
Antix
Canton
Liero
Satori
Tyrian
Xargon
Xixit

Så. Om du tyckte det här var mer lovande så finns det andra siter med listor över gamla dataspel att ögna igenom. (Det här är ju existerande ord såtillvida att det är namn på saker, men vad jag vet så betyder de ingenting och "finns" därmed inte). Om nån annan kommit på mumbojumbo så är det enklare att sno det än att komma på eget mumbojumbo var tanken med det här inlägget.

Ram

Skev
Ok, herrskapet, den här tävlingen tog aldrig riktigt fart. Jag skulle nog inte ha hotat med att pådyvla vinnaren neoviking...

Men vi gör ett omtag. Nytt förstapris är en Brass Golem till D&D miniatures.

Ge mig några schyrre förslag nu!

(Feuflux förslag är fortfarande med i tävlingen. Faktum är att just nu så är han i överlägsen ledning... =) )

Ram

Skev
Det blev inte möe av den här tävlingen... Den är nu officiellt inställd. :gremfrown: