Nekromanti Namn på rollspel, tips?

.113

Swashbuckler
Försöker komma på ett namn... Kom så klart på ett bra namn, Shattered Gods, men det är självklart upptaget.. (av ett rollspel dessutom, även om mitt är mycket bättre :p)

Tänkte, lite allmänt sådär, kanske någon kan komma på lite tips på saker att tänka på när man ska klura ut ett namn. Så får jag, och andra, kanske inspiration. Tänker vidare nu! ;)

slanfan

Hero
Utan att ha något stöd för det alls föreslår jag: Knife Fighter. Eller: Shocktroops and Hardcore Noir Situations in the System of Sol in the Future*.

Tipset är alltså: Ett enkelt och slagkraftigt namn som beskriver spelet. Eller ett skitkrångligt och dumt namn som beskriver spelet.

Namn som inte betyder något innan man läser spelet är säkert också bra, men enligt mig definitivt mindre bra.

*det heter mitt spel, men ditt är förmodligen bättre.

.113

Swashbuckler
Hehe, jo kanske det, men vet inte om det är så fantasy inspirerande? Eftersom det är ett fantasy spel typ

Men stilrent är det väl

.113

Swashbuckler
Ska se om jag hinner komma med en bra pitch senare ikväll kanske ;) I grova drag fantasy, eget system, mer åt oldschool hållet (i benämningen lite svårare alltså) och världen är... lite åt det mörkare hållet antar jag, men ja, jag ska försöka komma på en bra beskrivning

.113

Swashbuckler
Problemet är väl lite så här att jag mest sysslat med själva systemet eftersom det är ett eget system, världen är väl lite diffus just nu, inte helt klart vad som kommer vara med men tanken är väl att det är en någorlunda mörk värld, med olika fokus beroende på vart i världen man är. Det är ganska tungt med religion också tror jag nog bestämt ;)

Monster kommer vara inspirerat mycket av våran egen värld, på det sättet att jag kollat upp väldigt mycket olika myter och väsen i olika delar av världen, vilket för övrigt är rätt coolt :) finns fina grejer utan att man behöver slänga in en blarogrghrguh i monster manual :p

Men, ja, någon ordentlig pitch har jag nog inte ännu eftersom det är lite för diffust än. Tanken var eventuellt långt senare att fixa en kickstarter eller liknande, men det är ju ett år bort säkert eftersom man vill vara ganska klar. Har illustratör klar, och lite annat så.. Det ska nog gå, men man behöver ju ett namn också. Shattered Gods var något som bara poppade upp, och kändes väldigt passande men nu var ju det upptaget så... Måste leta vidare.

Edit: Det känns alltså lite dumt försöka pitcha när man inte är tillräckligt klar heller, för en dålig pitch nu känns ju som en dålig start ;)

Arazand

Veteran
Man kan ju även döpa spelet efter ett element i sitt system. Men för att få ett riktigt bra namn bör man väl bara sitta ner och spåna på själva settingen. Gillar dock vad Konrad gjorde, det är en riktigt tuff logga. Men vi snabb anblick helt omöjlig att uttala.

När du skriver Shattered Gods låter det lite som det är fokus på religöst krig. Så kanske du kan använda andra religiösa ord så som Templar, Crusade osv. Kombinerat med något av det mörkret du har med också. Så T.ex Lost Templar, Forlorn Crusade m.m.

Lycka till i jakten. Fantasi ord funkar ju också rätt bra. :) Symbaroum är inget ord jag känner till, kanske är det latin eller något liknande? Så varför inte använda ett tufft ord på latin som hade passat t.ex Tenebris som betyder mörker.

.113

Swashbuckler
Jag tänkte nog att det skulle uttalas som 'Ell' och jo blev som en bra logga ;) går ju ha som "märke" iaf.
Det är inte riktigt heliga krig som fokus i spelet, men helt klart är religion en viktig del. Det är mer en bakgrundsgrej, om än en viktig del som så klart kan influera spel men inte måste bli fokus.

Anledningen att just det namnet passade så bra var pga en myt jag använt i en tidigare kampanj och att det skulle förklara en hel del som hänt :)

Det kan hända att något annat namn pluppar fram sådär magiskt lite senare, vi får väl se :)

Konrad Konvalj

Myrmidon
.113;n111617 said:
Jag tänkte nog att det skulle uttalas som 'Ell' och jo blev som en bra logga ;) går ju ha som "märke" iaf.
Det är inte riktigt heliga krig som fokus i spelet, men helt klart är religion en viktig del. Det är mer en bakgrundsgrej, om än en viktig del som så klart kan influera spel men inte måste bli fokus.

Anledningen att just det namnet passade så bra var pga en myt jag använt i en tidigare kampanj och att det skulle förklara en hel del som hänt :)

Det kan hända att något annat namn pluppar fram sådär magiskt lite senare, vi får väl se :)
Observera att jag inte kan skriva spegelvänt så jag fick tillverka ´Din logga till Ditt spel på frihand i PS och kommer debitera dig en kostnad på 2 folknäsor och en dosa Ettan mullbänk vid tillfälle.

Genesis

Ni dés ni maître
Om spelet är så pass diffust att du inte kan skriva en koncis sammanfattning av vad det handlar om, så kan du gott vänta med namnet. Kalla det "Shattered Gods" som arbetsnamn och jobba vidare på det. När du har en bättre bild av spelet kan du starta en ny tråd.