Namngenerator
Jag och min kusin (ja, min kusin mest, då) slängde ihop en namngenerator till spelet jag håller på med nu.
Det häftiga med den är att den är byggd på följande sätt:
* Först en någorlunda enkel funktion för att slumpa fram ett antal bokstäver i följd (även antalet bokstäver är framslumpat).
* Sedan appliceras ett regelsystem som sållar bort alla ord som inte egentligen är fungerande ord (till exempel tas ord som har tre eller mer av samma bokstav efter varandra bort, samt ord med mer än tre konsonanter efter varandra osv.).
* Efter det kommer den häftiga biten, som är ett regelsystem för vilka
sorts namn man vill ha (i mitt fall fornnordisk-liknande namn), som fungerar så att man specificerar ett visst antal prefix och suffix som man vill ha med (jag har något uppemot 20 av båda).
* Slutligen skickas alla kontrollerade namn in i en .txt-fil (något runt 100 namn i sekunden slumpas fram).
---
Med hjälp av
detta fiffiga lilla program skapat i språket C har jag nu en .txt-fil på datorn som är 1,3MB stor, enbart innehållandes namn (och då har jag även tagit bort alla eventuella dubbletter av framslumpade namn).
Om du vill (och har kunskaper i C) kan du ju ändra på reglerna för vilken sorts namn du vill ha, eller helt enkelt ta bort dem, för att få väldigt varierande namn.