Nekromanti Namn på varelser

antorax

Swordsman
Hej. Sitter och skriver på en värld, men har problem med namn. Settingen är en blandning utav sci-fi, hellboy, steampunk, iron kingdoms (serieboken som Burning Empires bygger på) med en western touch.

I denna värld så finns en ras som går under arbetsnamnet gnomer. De fungerar ungefär som en seriös variant utav gnomer i WoW, eller som Professor Flitwick ifrån harry potter, blandat med dvärgar. Alltså, smarta, korta, tillbakadragna varelser som ofta lever under jord, och människor stöter på dem som skickliga hantverkare eller professorer.
Sedan ras nummer två är gnomernas kusiner, är också korta och taniga, men är en förslavad ras. De har länge arbetat för människor, och de tycker om att tjäna, ungefär som betjänterna i Harry Potter.
Ras nummer tre har stor likhet med Ogiers ifrån Wheel of Time serien av robert jordan. De är stora och biffiga som troll, men mycket kloka och rätt så sävliga. Även en spirituell touch hos dem.

Så. Jag behöver vettiga namn på dessa raser. Namnkulturerna kommer att vara engelska, svenska, arabiska och lite latin. Någon som har bra namn? Vill inte ha lätta och inte för märkvärdiga namn, men ut med allt du kan komma på!

Tack på förhand

Rising

Vila i frid
Jag rekommenderar Vättar resp. Illvättar för de första två. Eventuellt Knytt och Oknytt, eller Vättar resp. Knytt.

De stora och biffiga varelserna är svårare. Men ordet "rese" är grymt underskattat och illa använt. Det brukar bara användas som ett mellanled mellan orcher och jättar, och de ges sällan några som helst egna särdrag. Du skulle kunna vara först med att sätta strålkastarskenet på resarna och göra en tolkning som gav dem och deras mytologiska arv rättvisa, vilket de minst sagt är i behov av.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Koloss är ett bra namn på de storvuxna; kommer av latinets colossus (colossi i plural).

rjonas

Hero
Det var ett svenskt rollspel som översatte ogre till odjur. Det tyckte jag var alldeles lysande. Jag tycker Shrek är ett odjur och inte ett träsktroll som det beskrivs i den svenska översättningen. Jag tror jag gillar det i betydelsen "you are an ogre"; -du är ett odjur, som till exempel en bättre hälft kan använda om sin gemål.

Jag håller med Rising om vättar och illvättar. Kanske vättar och svartalfer till och med.

antorax

Swordsman
Spinna vidare på Vättar

Jag tackar Rising för Rese, som jag ska suga lite på. Skulle i vilket fall kunna vara ett av namnen på samma ras. Odjur känns för mig lite - nedlåtande, ungefär som dvärgar. Typ det värsta namnet på en ras.

Men vättar är ett helt okej namn. Funderar bara på om det lätt ger bilden utav en goblin med grön hy. Svartalf gillar jag mer, eller, alf är schysst namn. Vad finns det för fler mytologiska namn på liknande varelser som kan passa? Och hur kan man twista dem?

Tack!

Fienden

Hero
Bara för att de lever i mörka utrymmen skulle ju småttingarna kunna vara... Gru. "You are likely to be eaten by a Grue."
Kanske kulle passa bättre på den förslavade delen, men w/e.

Svartalv/Alv är ju också bra, och dvärgalver är ju alltid en kul twist.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Spinna vidare på Vättar

Du kan ju kolla runt lite på http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Nordisk_folktro, hoppa över till den engelska versionen lite då och då och se vad som passar.

Troll är ett alternativ till rese, men jag föredrar klart rese i det här sammanhanget.

"Hobb" (fritt snott från engelskan: http://en.wikipedia.org/wiki/Hob_(folklore), inte från Tolkien) är det mest innovativa förslag jag kommer med; så kan du ju översätta "brownie" till "bruning", ifall du vill ha lite nedsättande smeknamn på dem.