Nekromanti Namn?

Mogger

Hipsteranka
"Finns det någon som har bra info om vilka namn som är lämpliga på folk i olika delar av Ereb (med närliggande områden)?"

Nej. Samma namnkultur härskar från Barbia i norr till Caddo i söder. Enda undantaget är (i vanlig ordning) Trakorien. Det krävs dock att man läser modulen och sätter sig in i landet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag spelar Svavelvinter just nu, så min SL håller hårt i Trakorien. Kan du ge några exempel på typiska namn?

Förresten, hade inte folk på Pandarealia (som är en dalkisk koloni) italienska namn?

Rickard

Urverk speldesign
Håller med...

...men däremot så kan man läsa lite om landet och bilda en egen uppfattning om hur kulturen är och därmed forma namn därefter.. Barbia är ju ett barbarland så kan kan tänka sig att det är kalla och hårda namn där (i betoning, inte betydelse).. Just namn tycker jag ska säga lite om hur personen är.. Är personen snäll kan denne få ett mjukt namn, är personen enkel ett kort namn..

Sedan förstår jag faktiskt inte varför man vill ha en namnkultur.. Ha förslag på namn som karakteriserar ett land utan någon förklaring varför det är just dem förslagen tycker jag är urbota dumt.. Det hjälper ju sällan mig.. *filar på signaturen och glömmer bort vad han tänkte skriva*

Öhmm.. Andra raser än människor kan dock ha namnkulturer för att skilja sig från människorna - Riotminds namn på hemsidan och Gondicas namnförslag suger eftersom förklaring saknas (iaf. på hemsidan)
Detta var stödmeningar.. Använd och tolka dem hur ni vill...

~SL kan använda namnkulturer men [color:448800]Han</font color=448800> skulle aldrig (smärra överdrift) som spelare bry sig om namnkulturen

Eksem

Champion
Re: Håller med...

"Just namn tycker jag ska säga lite om hur personen är.. Är personen snäll kan denne få ett mjukt namn, är personen enkel ett kort namn.."

Vadå, visste killens föräldrar redan vid födseln vilken typ av person han skulle växa upp till att bli 33 år senare? Om jag hette Hygglig skulle jag rent revolutionärt se till att INTE vara en hygglig kille, i ren tonårsprotest.

Feuflux

omjonasson.se

Vadå, visste killens föräldrar redan vid födseln vilken typ av person han skulle växa upp till att bli 33 år senare? Om jag hette Hygglig skulle jag rent revolutionärt se till att INTE vara en hygglig kille, i ren tonårsprotest.

Tänk vad illa det skulle vara om föräldrarna döpte sin son till Guruk den Fule. Då skulle ju han ha en enorm press på sig att få en fult ärr i pannan. /images/icons/smile.gif

Berserk

Warrior
Håller med om vissa saker...

Jovisst krävs förklaringar, men om dessa kan erbjudas tycker jag det är helt rimligt att använda namnkulturer och följa dessa -tänk bara på verkligheten! I Sverige har ju var och varannan person ett efternamn som slutar på -sson, Varför då? Jo, för att det stammar från den tiden när efternamnet sade vad ens faders förnamn var (jmf. Island i dag). I Finland är det lika med -nen, som de som är ens lite insatta i vårt(mitt) angenäma hemlands kultur borde känna till. Dock betyder inte -nen "son av" utan används dels som diminulativ, dels i betydelsen "gjord av" och även "person från".

Exempel: Vuorinen = litet berg, bergig(t), från berg(et)

Kan tänka mig att Tjeckiska -vic har någon liknande förklaring.

Detta gäller naturligtvis endast efternamn, men nog har ju olika länder också olika förnamn som ofta är återkommande. Eller hur många av er har påträffat en infödd fransman med namnet Vladimir?

/Berserk

Rickard

Urverk speldesign

"Vadå, visste killens föräldrar redan vid födseln vilken typ av person han skulle växa upp till att bli 33 år senare?"
Vaddå? Namnet formar ju människan, det vet vi ju alla.. /images/icons/wink.gif

Näe, men jag tycker det är ballare om namnet (oavsett till vad) säger någonting om det namnet tillhör.. Vare sig det är en stad, person eller sak..

~Försökte leta reda på vad [color:448800]Han</font color=448800>s namn betydde på nätet men det var ju stört omöjligt

Mogger

Hipsteranka
Trakoriska namn...

...är inte det lättaste. Min karaktär när vi spelade svavelvinterserien hette Erimon da Phanzia vilket i mina öron låter hyfsat paratornskt. Han var halvalv och gavs namnet Erimon av sin alviske far. Exempel ur Trakorien (Paratorna); Praanz da Kaelve, Astrumal DiFolt, Cymba, Kimbrog Bukflängare, Phantago. Det finns även exempel på mer nordiskt klingande namn som Arn och Baldyr. Arn är visserligen inte från Paratorna och säkert inte Baldyr heller.

"Förresten, hade inte folk på Pandarealia (som är en dalkisk koloni) italienska namn?"

Pandarelia? Känner jag inte till. Eller var det någon av öarna i Handelsfursten?

Mogger

Hipsteranka
Håller inte med...

"Sedan förstår jag faktiskt inte varför man vill ha en namnkultur.. Ha förslag på namn som karakteriserar ett land utan någon förklaring varför det är just dem förslagen tycker jag är urbota dumt.. Det hjälper ju sällan mig.. "

Det handlar inte om vill eller inte. Finns det ett land med gemensam kultur så finns det också en namnkultur vare sig du tycker det är dumt eller inte. Varför döpte dina föräldrar dig till vad de döpte dig till. Har du fått någon godtagbar förklaring till varför de valde just det namet?

I rollspel ger det dessutom världen lite mer realism och kan leda till lustigt rollspelande.

Se bara på Price of thieves
- What kind of name is Akeem? Cornish, wealish?
- Morish!

Rosen

Myrmidon

Sedan förstår jag faktiskt inte varför man vill ha en namnkultur.. Ha förslag på namn som karakteriserar ett land utan någon förklaring varför det är just dem förslagen tycker jag är urbota dumt..

Av egen erfarenhet kan jag säga att det är genialiskt i all sin enkelhet - i mitt eget favoritspel brydde sig konstruktörerna inte om det. Resultatet blev att människor från helt olika kulturer, härstammande från helt olika kontinenter och vars språk överhuvudtaget inte är besläktade, kan ha namn som låter precis likadant (och ibland är precis likadana). Ungefär lika realistiskt som att hitta en tysk, en arab och en kines som alla heter Steve Maxwell.

Riotminds namn på hemsidan och Gondicas namnförslag suger eftersom förklaring saknas

Gondicas personnamn (antar att du menar de termaliska) är oöversatt termali - i övriga avseenden representeras språket av svenska, men om man gjorde det med namnen skulle folk gå runt och heta saker som "Stig Björnsson af Björklund", och det ger ingen vidare fantasykänsla... (-:

--
Åke

Weatherman

Hero

"Gondicas personnamn (antar att du menar de termaliska) är oöversatt termali - i övriga avseenden representeras språket av svenska, men om man gjorde det med namnen skulle folk gå runt och heta saker som "Stig Björnsson af Björklund", och det ger ingen vidare fantasykänsla... (-:"

Med lite logik borde tem Vikrat alltså vara den termaliska motsvarigheten till svenskans Svensson? Iom. att Svensson är det "typiska" svenska efternamnet (om man inte räknar namnet Olaf Jokkmokk som är det genomsvenskaste namn man kan tänka sig) och varenda jäkel i Vidonia antingen heter Vikrat eller är bästis med nån som heter Vikrat /images/icons/wink.gif

När vi skulle spela Gemini satt vi och funderade över namntraditionen eftersom vi slog fast att alla bönder och krämare inte kunde ha namn som Lucero och Bombastus. Vi beslutade att vi skulle köra på Stig Björnsson-stilen dvs. att man bildade efternamnet av faderns namn (plus ibland ett gårdsnamn eller soldatnamn). Resultatet var inte lyckat när vi upptäckte att det blev mer allmogekänsla än dark fantasy /images/icons/wink.gif

/Mats skäms över att han en en gång diskuterar andra spel i otillbörligt forum. Förlåt.

Kormantaouk

Veteran
mina senaste namn på karakträrer i d&d är:
Intelligente Sune
Dum Tore

Smidige Stefan
Grinige Ture
och
Starke Göran

namnen spelar mindre roll när vi spelar...
därför väljer vi namn som skiljer sej från varandra

Feuflux

omjonasson.se
Pandareanska namn

Förresten, hade inte folk på Pandarealia (som är en dalkisk koloni) italienska namn?

Du tänker nog på Pandarea. Vet inte om det är en dalkisk koloni och orkar inte läsa mig till det nu. Dock har du helt rätt i de italiensk-klingande namnen.
Vi kör ett uttdrag från Handelsfursten:
[color:448800]Luciano Morte
Guillano DiMerco
Mario Machiavello</font color=448800>
Sen en liten mix av förnamn:
[color:448800]Hepatia
Lucretia
Nicolo
Classius</font color=448800>