Nekromanti Namn

The_Gorger

Hero
Jag och en polare skriver ett gondicascenario till GothCon, som främst handlar om fauner. Ett problem vi stött på är namn. Fauner har ju termaliska namn, och några passade vi på att 'sno' från namnförslagslistan, för de passade så bra, men när vi skulle hitta på egna blev det problem. Om man tittar på namnförslagslistan är det ju inte direkt bara slumpvisa ihopslängningar av bokstäver, utan jag anar ett tema. Det som är svårt för mig är att namnen inte påminner om någon jordisk kultur jag känner till. När jag bara slänger ihop bokstäver får jag inte riktigt till det.

Några tips om hur jag skall tänka?

/Gorger

PS Bamdur, hur bra passar inte det på en dum-snäll biff? DS

Rosen

Myrmidon
Om man tittar på namnförslagslistan är det ju inte direkt bara slumpvisa ihopslängningar av bokstäver, utan jag anar ett tema. Det som är svårt för mig är att namnen inte påminner om någon jordisk kultur jag känner till. När jag bara slänger ihop bokstäver får jag inte riktigt till det.

Låter som om någon borde sätta ihop en termalisk namngenerator av sedvanligt snitt - tabeller med första, andra och ev tredje stavelse. (-:

Oöversatt termali åsido, temat är väl - inte bara i Gondica utan generellt - just det, vilka stavelser och språkljud som förekommer i namnen. (Gäller fö inte bara i spel; japanska namn känns för mig ofta som resultat från en slumpgenerator som man börjar kunna vid det här laget.)
Vi vet ju inte vad det betyder att t.ex så många mansnamn slutar på "-krat" (Vikrat, Niskrat, Dokrat), men det är uppenbarligen lika betydelsebärande som när vikinganamn slutar på "-björn" (Torbjörn, Styrbjörn, Asbjörn) -- och därmed lika karakteristiskt för namn från den kulturen.
Sen hänger rätt mycket på den rena ljudbilden i språket också, men den är nog nåt som man bara får öva in.

PS Bamdur, hur bra passar inte det på en dum-snäll biff?

Ett bra exempel. Notera att Durbam inte alls känns lika termaliskt, fast det hade nog passat väl i många andra spelvärldar.

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Själv ogillar jag namnlistor (i alla fall förut), då de inte är särskilt inspirerande.. Jag ser hellre en lista (som i DoD:s Alver) där man delat in namnen i två delar, prefix och suffix, och sedan slår man fram namnen.. Jag ser också hellre beskrivningar utav hur namnen bör uttalas eller vad de bör bringa för stämning..

En gång i tiden så drog Troberg en länk till en generator som fuskdelar in namn i prefix (ordbörjan) och suffix (ordslut) och slumpade fram namn.. Jag sågade det programmet lite, men det duger till ändamål som det här.. Länken i det länkade inlägget funkar inte, men jag har lagt upp programmet på mitt skolkonto och när jag testade att skapa en lista så slumpade jag fram följande 50 termaliska mansnamn:

rogrit
sikrat
sikrit
sabrat
vadrat
nerutrat
rotggri
ibrand
antri
sabrit
rogrit
gurbrit
agrit
nerkarik
rotggrit
sabran
kasgri
agretran
forbakri
barit
ibrit
vikri
sutrat
forbrat
pokvad
rotggrit
antrit
nerutrat
rotggri
kasgran
lalran
addkar
berut
ibrit
vadran
rograt
sikran
ugran
nerkar
rogri
bamdus
vadrat
ibrit
kistran
sabran
hartes
sikrit
addkart
rotggret
retrik
rotggret
agrantar
retrit
harit
bamdus

Om du vill göra lite namn själv så dela in de termaliska namnen prefix och suffix och dra till med några namn.. Ad-rat, Veddi-kar och Forb-rik kan bli Adkar, Veddirik och Forbrat.. För ett tydligt exempel kan man glo lite på min smått oseriösa konservgenerator..

Där har jag delat in namnen i följande:<pre><font class="small">code:</font><hr>prefix[0] = "Fisk"; suffix[0] = "bullar";
prefix[1] = "Ravioli"; suffix[1] = "kuddar";
prefix[2] = "Vita "; suffix[2] = "sparrisar";</pre><hr>
Så länge "Vettiga maträtter" är ikryssade så blir resultaten Fiskbullar, Raviolikuddar eller Vita sparrisar, men om det inte är förkryssat så kan det bli Fiskkuddar, Raviolisparrisar, Vita bullar eller något annat konstigt.. Svårare än så är det inte..

/Han som är långrandig

Nightowl

Champion
Calling Mekanurg

I motsats till Han gillar jag namnlistor, eftersom jag är skadad av amerikanska rollspel där man satt ihop namn till riktiga språk med en slumpgenerator... :gremgrin:

www.rollspel.com finns ju en del godbitar, bland dem en lista på termaliska kvinnonamn, gjord av Leif Eurén. Den är ett utdrag ur en mycket mycket längre termalisk namnlista, men min fil är fast i en gammal sametop* och jag hittar inte den namnlistan på nätet.

Så, är det någon som har den tillgängligt? Mekanurg? Anyone? Bueller?

Erik

*Dvs en norrländsk laptop. Det heter inte lapp, det heter same!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mekanurg here

Jag är stressat upptagen på det riktiga jobbet just nu, så jag hinner inte rota bland gamla dokument förrän tidigast på fredag. Några tips: -rat, -ik och -it är vanliga slutstavelser på mansnamn, medan kvinnonamn gärna slutar på -a. De flesta namn är tvåstaviga.

The_Gorger

Hero
Minotauriska bynamn

Jag klipper från ett mejl. Informationen är lätthittad, men om någon likt mig är lat, så finns det att ta av här.

"Då minotaurernas språk Dalad liknar/representeras av grekiska, så rippade jag lite grekiska geografiska namn (städer, regioner, berg, sjöar m.m.) som man kan använda för att namnge minotauriska byar eller annat. Håll till godo:

Kopais
Eurotas
Pamisos
Alfeios
Aspropotamo
Pelion
Otrhys
Oite
Parnassos
Helikon
Kithairon
Parnes