Re: Ett djupt andetag för vissa inblandade!
Jag har figurativt räknat till tio (dvs. lagat och ätit pannbiff med lök - bra mat att bli däst och fundersam av efteråt...)
Jag ser ett växande problem som, ju mer jag tänker på det, är en del av en oroande utveckling över tiden. Jag tror det började i någon av debatterna om dålig stämning, men att det någonstans gled över till en implicit "problembeskrivning" och kanske känslan att "något måste göras".
Jag säger detta, inte som ett sätt att psykologisera meningsmotståndare, utan mer för att iaf. försöka säga att i så fall kan jag förstå engagemanget - men det är också farligt.
Bland annat Robert Jonsson har hänvisat till debatten om community. Jag följde den debatten med mindre än ett halvt öga. Likaså en del tidigare debatter om hur forumet är, ur stämningen är, debatterna fungerar (hur de "borde" fungera) osv.
Det var ett misstag. När jag gled in i den här tråden, så blev jag chockad över en del av argumenten här. (Och senare även på andra håll, som i småpraten.)
Jag reagerar starkt mot några saker:
- Hävdandet av absolut tolkningsföreträde. Oavsett om detta handlar om att stödja sig på (mycket tveksamma) anspråk på att företräda en majoritet. Eller om att utmåla andra personer som "problem" för att deras beteende är oönskat.
- Utmålandet av meningsmotståndare som elitister ("forum royals") eller andra ad hominem-argument ("egotrippade treåringar" sades det i småpraten). Det är inte begränsat till några få inlägg eller något som är skrivet i affekt. Det är ett genomgående beteende.
Det vore lätt att utmåla det som någon slags konspiration, en överenskommelse där "vissa" vill driva igenom några mörka syften. Så tror jag nu inte att det är. Jag tror det är individer som känner starkt för sin sak, liksom jag för min.
Men det de känner för - och det som de är beredda att slåss för, med sådana medel - är inget jag står ut med. Det representerar för mig konformism. Tvånget att passa in. Att det är för stort besvär att behöva stå ut med andras behov av att uttrycka sig genom en sån sak som namnbyte, därför ska det sättet att uttrycka sig stoppas.
Jag vill inte vara medlem på ett sånt forum. Och vad värre är, jag vill inte ens behöva slåss för att få behålla ett forum som inte är så.
Redan debatten, som den förs nu, tycker jag är jobbig. Här vill inte jag fortsätta. Det är inte kul längre, när det finns så starka viljor som vill dra i en annan riktning. Jag vill inte behöva känna att det kanske var ett misstag att inte läsa varenda tråd, delta i varenda debatt, för att försvara hur jag vill att forumet ska vara.
Jag tror inte det är en majoritetsuppfattning. Jag tror det är en minoritet, men driven av en stark åsikt och beredda att hävda den.
Även om inte trådarna är det som bestämmer, så har de redan förändrat hur jag ser på forumet. Då tar jag konsekvensen av det och lämnar forumet.