Nekromanti Namnförslag sökes!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller på att färdigställa en spelledarskärm och en spelledarbok till Saga. Just nu heter boken (som innehåller konkreta råd om hur man spelleder, skrivna av Han här på forumet, och äventyr/kampanjmaterial till Saga) rätt och slätt "Spelledarens bok" vilket kanske inte är det roligaste... har funderat på andra namn (skulle ju kunna kalla den "Stigar" he he), men inget är klockrent. Så jag behöver ett bra namn, helt enkelt.

Så därför utlyser jag en NAMNTÄVLING, där den som skrivit det vinnande titeln till spelledarboken belönas av ett ex av den och screenen... kan även slänga in ett ex av Saga om vinnaren inte skulle ha boken.

Behöver ha ett namn klart senast nästa vecka, till den 18e maj...

/T

(Spelledarskärmen och boken kommer, som det ser ut nu, säljas som ett paket, men förmodligen även var för sig.. alla behöver kanske inte en skärm, och vice versa..)
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Första försöket

Fick i huvudet att spinna vidare på stigar... tyvärr är ju boktiteln
Maktens Vägar - vägen ut osv redan upptagna så... vi försöker med något annat.

"Hemlighetens Stig"
med lite antydan på att det ju trots allt är Spelledaren som ska ha hand om den... :gremfrown:
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Nu vet jag ju inte hur väl det passar för en spelledarbok för Saga, men om man tänker sig spelledaren som en slags ödesvävare kanske boken skulle kunna heta:

Ödet (vilket är koncist, precis som Saga, kompleteras kanske med en mer lämplig undertext)

eller

Ödesvävaren (om man vill ha en längre titel)

Om man tycker att det ger en känsla av för mycket makt hos spelledaren kan man ju alltid tänka sig att även den simplaste bonde kan sätta sig över sitt eget öde emellanåt. Om man nu vill ha mer spelarinflytande, behöver ju det inte krocka med titeln.
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Hmm, kom att tänka på att Öden kanske är bättre då det ju oftast rör sig om flera rollpersoner, så:

Öden - En spelledarbok till Saga (eller nått liknade)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mitt förslag får bli: Sagans Stigar

/ Johan K, som lutkatar lägerliv till förbannelse
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Använd det nuvarande namnet "Spelledarens bok". Blir enklare och trevligare så än att istället ha något krystat och annorlunda namn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Testing:

Översikt Saga
Insikt Saga
Sagans sanning

Herrens blick
Vandrarleden
Sagomästarens bok

ja, kommer kanske på mer... inte så bra direkt. men jag skall jobba på fler namnförslag.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Om du skall ha samma stuktur som "Saga" så tycker jag att "Källa" (alt "Källan" eller "Saga: Källan") är en mer passande namn till den lite mer "mysiga" fantasy som iaf jag associerar med Saga. På samma sätt fungerar "Saga: Äventyret". Annars skall inte to-the-point-frslag som "Spelledarens bok" underskattas heller.

Mina egna instinktiva mentala bildassociationer av förslagen i stil med Stigar och Öde, etc, var direkt till Riotminds/Trudvang, så må vara att de är bra namn, men jag tycker det slår fel i Sagas nisch..
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag vill bara berätta att "Källan" är namnet på Bonniers litteraturhistorielärobok för gymnasiet. Risken är att detta inte ger rätt associationer för en stor del av Sagas målgrupp :gremsmile:.

Hälsar

Christian
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
HAHA! =) Kul sammanträffande. Eller inte.

Nåja, fler förslag: "Trubadurens sånger" eller "Vishet & Vetskap i Saga".
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Mekanurgs femtioöring

Klockrent!
Den tar vi, sa tomasarfert, tycker jag. :gremgrin:... eller i alla fall liknande grejor tycker jag.

Prövar själv några till:
"I Skogens Djup"
"Vildmarkens sång"
"Sagans lagar"
"Vägvisaren"
"Stigfinnaren"
"Sagovandring"

Nå, tycker att Anders förslag är bäst hittills, det hade liksom den absolut rätta klangen för just Saga.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Får jag ge förslag för att få en bok (kan alltid ge bort den)? :gremsmile:

Myter
Ett supplement till Saga

/Han som funderade på "Sägner" för då blir det Saga och Sägner när man talar om böckerna
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tror något enkelt och rent, typ "Sagoberättarens bok" eller "Berättarens bok" skulle göra sig allra bäst för en spelledarbok till Saga. Det gör inget om ni använder begreppet "spelledare" istället för berättare inuti boken tycker jag, då ju alla i en mening är berättare och kanske också vissa spelare vill läsa.

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,855
Location
Ereb Altor
Sagas väsen?

Sagobrunnen?
Eller något som syftar till själ, hjärta innersta väsen eller liknande.

Varför inte Bakom kulisserna? Eller lite mer sagoinriktat, Det dolda? Fast jag har ju inte Saga, så jag vet inte hur pass framträdande systemet/SL´s roll är. Kanske är det lämpligare med något som Bardens sånger, Sånger från Saga) eller varför inte något som Sagor.

Sagans väsen? Nä, mitt förslag är Sagor kort och gott, för är det inte det vad det handlar om?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Tango?

Hehehe, ja varför inte? Men om man ska göra en kombo så tycker jag att

"Saga - Berättarens bok"

är allra bäst. Jag tror eventuellt det kan bli förvirrande att ha en titel med Saga och en annan med Sagor när nu grundspelet heter Saga, även om din poäng ovan är snygg.

Menar

Christian
 
Top