Nekromanti Nanür

Gandalf

Veteran
Jag är ledsen att jag inte svarde tidigare, glömde bort att jag skickat messet om Nanür.
Jo, jag läste eran ursäkt i Sverok (tror jag det var) mycket vackert formulerat, men summar sumarum så tycker jag ändå att ni betedde er ytterst omoget... Hur behöver vi nog inte gå igenom här det är ointressant för den stora massan, det enda jag mena var att så ni betedde er där kanske är bäst att inte upprepa, sen om ni var bra som löken eller inte det vet jag inget om.

just do it

Veteran
Känns lite som arkeologi det här... vi snackar om något som hände för flera år sedan.

/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.

Kitzune

Swashbuckler
> så varför inte?

Jag har kommit till två ståndpunkter angående den debatten
vi förde tidigare (Runan vs. Rollspel.nu) och dessa är:

1. För man har egentligen inget med den att göra, så
tillvida man inte är personligt involverad i det hela.

2. För att det är tråkigt i längden att föra över ett
forum. Sådana bör man förpassa till e-mail och sedan
kanske presentera i en artikel.

/Alexander Gyhlesten

This is my die. There are like it, but this one´s mine.

Julle

Veteran
Detta skedde som sagt för länge sen och det beteendet har väl knappast upprepats (inte heller de olyckliga omständigheterna runtekring). Det är mycket möjligt att folk även anser den humor vi använt i de senare konventstidningar vi gjort vara omogen. Men vi har inte, enligt mig, betett oss illa mot någon i dem.

/Joel Bellander, Runan

Azagthoth

Myrmidon
Vilken tur att vi har lärt oss någonting, utveckling kan vara bra ibland. Men om punkt ett gäller, varför var du så involverad i debatten nedan för?

/Azagthoth

Kitzune

Swashbuckler
<I>
"Vilken tur att vi har lärt oss någonting"</I>

Du lärde ut, jag tog emot :)
<I>
"var du så involverad i debatten nedan för?"</I>

Som jag förklarat förut (men antagligen till andra än till
dig) så ansåg jag att det handlade om demokrati - från min
sida sett - som disskuterades angående rollspel.nu´s
relationer med Runan där. Jag har fått reda på att det
handlar om helt andra saker och har backat ur den debatten
(som jag klargjort i och med inlägget som går under
namnet "Upprörda känslor"). DET har du garanterat läst.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"

SvenFu

Warrior
_Vad_ gjorde vi som var "ytterst omoget"?

Har du läst Nanür? Var du på StocKon i fråga? Vet du vad som hände? Tycker du att artikeln som medförde att vi blev utslängda motiverade StocKon-generalernas handlande?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Svenne on 2001-03-14 14:19.</EM></FONT></P>

SvenFu

Warrior
Men den fick vi ju inte föra? Är det inte personangrepp att kalla oss omogna? Värre än att påstå att ngns bilder är fula i vilket fall som helst. Missförstå mig dock inte - jag förespråkar som bekant EJ censur även om jag tycker att rollspel.nu skall vara konsekventa och objektiva.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

just do it

Veteran
Kan hålla med om att Nanür sög rätt hårt. ;)

Det är iofs fler kockar inblandade i soppan än bara redaktionen... och det finns bara skriftliga bevis på ena partens beteende, dvs Nanür och vad redaktionen uttryckte i den.

Således handlar debatten föga om rätt eller fel, snarare vad man anser om personerna bakom Nanür - det är i alla fall den slutsats jag kan dra av det här.

/Niklas

SvenFu

Warrior
Frågan var ju inte direkt riktad till dig. Men om oxå du vill diskuttera detta så kan jag ju börja med att fråga vad som är problemet?

Artikeln kritierade en anonym SL i något onödigt hårda ordalag. Men varför skall rollspelare alltid vara så sockersöta? Får man inte säga att man tycker att ett äventyr man spelade på ett konvent var dåligt?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Krille

Super Moderator
"Frågan var ju inte direkt riktad till dig."

Det här är ett forum. Forum och debatter därpå är öppna för allmänheten. Om du vill skriva ett privat meddelande så använd elbrev.

"Men om oxå du vill diskuttera detta så kan jag ju börja med att fråga vad som är problemet?"

Attityden, kanske? Nanür var respektlös på ett negativt sätt och redaktionen verkade inte ha någon som helst tanke på att folk blev förbannade. Tvärtom verkade det som att det var målet med Nanür.

"Får man inte säga att man tycker att ett äventyr man spelade på ett konvent var dåligt?"

Jovisst får man det, men måste man använda "onödigt hårda ordalag" för det? Räcker det inte med vanlig hederlig artig svenska beskrivande fakta?

Att vara artig och korrekt behöver inte nödvändigtvis vara sockersött, men det är i alla fall bra mycket trevligare för alla inblandade.. Känslor kokar inte över på samma sätt, och förhoppningsvis går kritiken fram till målet för den på ett sådant sätt att han/hon tar den till sig. Det finns en kommunikation. Vill man säga något till målet är det detta språkbruk som man bör använda sig av.

Använder man onödigt hårda ordalag blir folk sura, det blir en känslodebatt, fakta försvinner och får en underordnad roll, och målet för kritiken avfärdar kritiken som osaklig. Det vill säga, kommunikationen bryter samman. Vill man göra folk arga så är ett sådant språkbruk ypperligt.

Jag håller helt och fullt med om att StockCon inte var världens bäst arrangerade konvent (tvärtom ett tämligen dåligt sådant), men det är fortfarande ingen ursäkt för den attityd som Nanür visade där. Och artikeln om äventyret var inte det enda feltrampet - jag blev särskilt irriterad över artikeln "Intervju med en tegelsten".

Kort sagt, jag anser att Nanür var bortom gränsen för vad som är acceptabelt. "Så uppför man sig bara inte" är en gammal klyscha som i högsta grad passar in.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

just do it

Veteran
... "Intervju med en tegelsten". ...

och vad var det som irriterade dig??? Jag skrev spalten som en fortsättning på "intervju med en fossil" och den var a) totalt oseriös b) totalt meningslös och c) absolut harmlös. Så vad var det som irriterade dig???

Om du anser att platsen kunde användas till bättre artiklar kan jag synnerligen förstå dig. Du var ju en konventsdeltagare likväl som alla andra där och kunde således själv påverka innehållet.

/Niklas

Krille

Super Moderator
"och vad var det som irriterade dig??? Jag skrev spalten som en fortsättning på "intervju med en fossil" och den var a) totalt oseriös b) totalt meningslös och c) absolut harmlös."

Jag håller inte med, i alla fall inte på punkt c. Det var ett personangrepp och sådana är inte harmlösa. Punkt. Visst, det var inte riktat mot mig, men likförbannat var det ett personangrepp.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Gandalf

Veteran
Nu har i och för sig redan krille svarat det jag tänkt säga, men ja, jag var på Stockon, ja jag läste nanür, annars vore väl kritiken helt onödig från min sida, hurvida konventsgeneralerna gjorde rätt eller ej kan jag inte ta ställning till eftersom jag inte läste just den artikeln, hade slutat läsa nanür då.
Med omoget menade jag t.ex. artiklar som "intervju med en tegelsten", nanür högljudda snack i kaffeterian, erat uttalanden om skinnbögar (om jag inte minns fel, jag har inte kvar nanür) som var på invigningen osv.
/g

SvenFu

Warrior
Jag håller inte med.

Artikeln _var_ väldigt konstruktiv (om du ids kolla på den igen) men beskrivningar av problemen, förslag till lösningar etc. Det enda som var lite onödigt var slutklämmen, att äventyret borde slängas i papperskorgen, kanske tillsammans med SL. Men om du slår upp vilken dagstidning som helst (förslagsvis en kulturdel) så hittar du snarlika formuleringar.

Nanür i övrigt var på sina ställen lite okonstruktiv, det håller jag med om. Men det var trots allt en konventstidning och vi utgav oss aldrig för att vara allvarliga eller djupgrävande. Och intervjun med en tegelsten var faktiskt humoristisk, hur konstigt det än må låta ;-)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

SvenFu

Warrior
Skinnbögsskämten var skrivna av en homosexuell rollspelare.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan