För att rubba jämvikten...
vill jag meddela att jag tillhörde de som uppskattade Nanür.
Jag kan hålla med om en del saker som sagts nedan, men jag vill fortfarande påstå att humor i (åtminstone stora delar av) Nanür inte går att bortse ifrån. Jag har heller aldrig stött på en så
a) levande
b) omfångsrik
c) genomarbetad
konventstidning. Iofs är jag något av en newbie på konventshållet, men ändå. Viljan att rubba världen var uppenbar och fräsch, tycker jag. Att det sedan gick till personangrepp, kunde enkelt ha förhindrats. Visserligen stod det ständigt negativa saker om ledningen i tidningen (jfr. Letterman/Moonves, Monty Python/BBC1), och ett mått ödmjukhet i läsarkontakten hade inte varit helt fel, men det är faktiskt ledninges fel att det blev en så stor grej som det blev. Artikeln som förorsakade Nanürs förtidiga bortgång skulle snabbt ha passerat som en obetydlig detalj i mängden, om man inte valt att sparka ut redaktionen, riva bort sidan och starta en hatkampanj. Det är bara att dystert konstatera att vi vanliga dödliga, 170 av de 180 besökarna, aldrig hade förstått vem det handlade om om inte detta hade hänt.
Nu blev det lite som att säga "Någon i denna lokal är dålig spelledare", varpå denna reser sig upp och skriker "det är jag inte alls det." För oss som läsare hade Nanür i detta fall inte gått till personangrepp, det var personen själv som gjorde det till ett sådant.
// olav