Dimfrost
Special Circumstances
Nå, var inte så ledsen. Jag ska i alla fall se till att recensera det vad tiden lider.
Bah. Vad är kortlivade människors käbbel mot den obönhörliga, uråldriga vildmarken? Att göra mänskliga konflikter intressanta är gjort -- låt oss se ett spel där allt sådant bleknar inför naturens majestät!Dimfrost said:Och på något sätt känns det vettigt att lägga den allra största tyngden vid situationer när man har en aktiv, levande motpart.
Vi har väldigt olika sätt att se på rollspelsregler, märker jag. Speciellt i ett taktiskt ("speligt") spel, som det handlar om här, är jag helt övertygad om att man bör ha regler för allt som är viktigt i fiktionen. Och sociala utmaningar av olika slag lär kunna vara viktiga i de flesta sorters berättelser, även pseudo-dungeon crawls.Ang. sociala regler håller jag inte med: jag tror att det måste till en väldigt speciell vision för att det skall kännas rätt. Det finns ju inget naturligare än att spela ut sådana konflikter helt regellöst, så det funkar för mig bäst i spel som fokuserar på dialogen som konflikt, hence Cyrano de Bergerac, eller kanske Shakespearedialog..