Nekromanti [Nanoapan] Leviathan: the Tempest

Dimfrost

Special Circumstances
Den senaste recensionen på Nanoapan är årets World of Darkness-spel, Leviathan: the Tempest. Det förhåller sig till Call of Cthulhu på samma sätt som Vampire förhåller sig till gamla tiders skräckspel: man spelar alltså de cthulhoida monstren, eller i alla fall deras genmanipulerade tjänarraser, ättlingar eller överstepräster.

Läs hela recensionen här >>

[ Den raljerande nanoapan är min blogg där jag recenserar spel som inte finns, i alla fall inte än och inte i den form jag recenserar. Allt som står där är alltså fiktivt i varierande grad.] [/quote]

terje

xenomorf mystiker
Kul idé! Jag har faktiskt länge varit sugen på att spela en variant av cthulhu (eller i vart fall HPL-inspirerat) där man tar rollen som monstret. Det finns ju också en del förlagor i källtexterna, t.ex. slutet på The shadow over Insmouth.

Jag skulle lägga fokus på gränsen mellan Människa och Monster och existentiella frågor kring människans värde i ett meningslöst universum. RP skulle börja som människor för att sedan mutera till någon annan slags varelse, antingen till följd av ickemänskligt arv eller genom experiment med kosmiska krafter. Alla skulle ha gott om mänskliga relationer som hotade att förstöras genom förändringarna, men samtidigt skulle de monstruösa formerna erbjuda nya möjligheter för rollpersonen.

Rollpersonerna borde ha någon slags egenskaper som talar om vad de värdesätter och vad de tycker är viktigt i världen - dessa skulle sedan utsättas för hårda prövningar under spel.

För att förstärka det existentiella temat med människan inför ett meningslöst universum skulle det inte finnas några riktiga gudar (möjligtvis en synnerligen idiotisk azathoth) - alla makter skulle vara utelämnade åt universums tomhet, ingen skulle vara stor nog att skänka varat någon stabil mening. Naturligtvis skulle mythoset vara diffust, mångtydigt och mystiskt a lá Trail of Cthulhu.

Något slags storskalig konflikt vore kanske också kul. Många olika entiteter/grupper försöker forma världen - vissa vill förstöra mänskligheten (kanske bara som en bieffekt av deras egentliga motiv), andra vill förslava den, åter andra vill förändra den till något annat och vissa vill bevara den som den är, vad vill rp?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vill påpeka att idén inte är min utan kommer från en jättelång tråd på rpg.net som jag lovar att leta fram lite senare. Återkommer.