Nekromanti Nanoapans återkomst

Dimfrost

Special Circumstances
Det är dags att dra igång Den raljerande nanoapan igen. Jag har skrivit en bunt recensioner, så jag har en buffert och kan hålla en uppdateringstakt på en gång varannan vecka (vilket känns ganska rimligt) i alla fall ett par månader, även om jag skulle få för mycket annat att göra. Men det finns ett problem: jag vill ha läsare. Och det är jag inte säker på att jag får genom bloggen, i alla fall inte i tillräcklig mängd. Så vad finns det för alternativ?

Jag är lite sugen på att lägga arkivet på en icke-bloggersida, för blogger är ju inte direkt optimalt när datumen är av mindre vikt. Det skulle kunna göras mycket snyggare. Enklast är antagligen att köra typ Wordpress som grund, men jag skulle kunna tänka mig ett enkelt html-arkiv också. Det är hur som helst inte det centrala.

Om artikelsystemet hade fungerat här på Rollspel.nu, och det funnes intresse från redaktionen, skulle jag ha kunnat köra Nanoapan som en kolumn eller krönika här. Den typen av material är sådant som åtminstone skulle locka mig att besöka mer än forumet (vilket är föga förvånande, men men).

Man skulle kunna tänka sig att jag faktiskt la upp recensionerna som foruminlägg. Då skulle de väl i alla fall bli lästa, och tröskeln att kommentera och diskutera skulle bli mindre. Och det vore väl inte direkt off topic på makarforumet.

En möjlighet är att flytta bloggen till kaleidoskop.se , men frågan är om det skulle ge några fler läsare. Å andra sidan, både Nanoapan och Kaleidoskop skulle må bra av all trafikökning som är möjlig att få.

Vad låter vettigt? Finns det några alternativ jag har missat? Viktigast för mig är att jag har fullständig kontroll över materialet samt att många har möjlighet att läsa det.

terje

xenomorf mystiker
:gremooo: :gremgrin: Åh vad glad jag blir! Så sent som i förrgår var jag in på sidan igen och läste om artikeln om bestiariet vilket gav mig idéer till en solar system kampanj.

Tyvärr har jag inget vettigt att säga om hur du bör publicera dig. Men jag ser fram mot att läsa nya recensioner!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dimfrost said:
Vad låter vettigt? Finns det några alternativ jag har missat? Viktigast för mig är att jag har fullständig kontroll över materialet samt att många har möjlighet att läsa det.
Jag skulle nog ha använt en wiki, mer exakt min favvomotor för små projekt Dokuwiki. En smula pilligt att sätta upp, men det går att fixa så att bara du och de du vill ska ha rättigheter att skriva får skriva grejer, och det man skriver sparas som vanliga textfiler snarare i nån databas. Om saker och ting krashar eller så kommer du med andra ord fortfarande att kunna komma åt dina texter utan att gröta ner dig i databastjafs.

Jag vet inte om det är idealiskt vad gäller att ge många möjlighet att läsa, men du får sannerligen full kontroll över materialet...

Simon

Swashbuckler
Kul med mer nanoapa!

Om den dyker upp nån annanstans än här så är tröskelen för att jag ska komma att läsa den mycket högre, så rent personligen hade jag gärna sett den här, på ett eller annat vis.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Simon said:
Kul med mer nanoapa!

Om den dyker upp nån annanstans än här så är tröskelen för att jag ska komma att läsa den mycket högre, så rent personligen hade jag gärna sett den här, på ett eller annat vis.
Tja, möjligheten för användare att blogga har önskats tidigare, och jag tror att det är tekniskt möjligt. Det är väl mest Gardeners tid som fattas egentligen, som jag förstått saken.

Dimfrost

Special Circumstances
Det var fantastiskt kul att höra! Du måste berätta mer om den kampanjen. Vad ska den handla om?

Dimfrost

Special Circumstances
Javisst, en wiki vore ett alternativ till typ en wordpress-baserad sida. Det största problemet är dock att få läsare. Jag kan stå ut med Blogger ett tag annars.

Dimfrost

Special Circumstances
Så, säg att jag rent hypotetiskt skulle vilja lägga artiklarna som foruminlägg här, med länkar till ett arkiv på bloggen eller helt externt: skulle moderatorerna tycka om det? Om jag markerade dem med [Nanoapa] i titeln och gav tydliga länkar till förklaringar av vad det handlade av?

terje

xenomorf mystiker
kampanjidé [OT]

Min kampanjidé (som naturligtvis kommer att modifieras av spelarna om den blir av) är baserad på tankar som föddes när jag läste din text om bestiariet, kombinerat med idéer från en MERP-kampanjbok som en kompis berättat om.

Idén ser ut så här i all korthet: Jag och spelarna hittar på fem eller fler vidunder som en gång lagt spelvärldens kultur i ruiner men som nu sover i sina gömda hålor. Vi hittar på legender och myter om de här varelserna, lärda mäns spekulationer om deras motiv och relationer, osv (det är alltså den biten jag tagit från bestiarietexten). Sedan bestämmer jag som spelledare hur det egentligen ligger till, vad respektive vidunder är för något, deras relationer och individuella målsättningar. När kampanjen börjar har vidundren just börjat vakna till liv igen och kommer snart att utgöra spelvärldens dominerande maktfaktorer. Vart och ett av dem är så mäktigt att kampanjen inte kommer att handla om att jaga ned och döda dem utan snarare att intrigera och spela ut dem mot varandra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, av egoistiska skäl så skulle jag vilja se dem på Kaleidoskop-sajten. Men om du vill ha läsare, kommentarer, feedback och så vidare så tror jag att forumet är ett bättre alternativ. Du kan ju pröva med några recensioner och se. Nackdelen är förstås att du inte har samma möjlighet att påverka layout, form och utseende utan är bunden till forumets form.

Dimfrost

Special Circumstances
Eftersom moderatorerna inte tycker det passar att lägga recensionerna som foruminlägg här, vilket annars hade varit ett alternativ, kommer jag antagligen att fortsätta med Blogger. Jag ser inget annat alternativ som ger avsevärt högre trafik, och jag vill för närvarande inte lägga ned en massa tid på att sätta upp en separat sida (med till exempel Wordpress som motor) någon annanstans. Jag meddelar när jag drar igång igen. Det blir nog nästa vecka.