Nekromanti "Narn i hîn Húrin" kommer 2007

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt. Jag tycker generellt att det är dåligt när andra personer bygger vidare på en författares verk (även om den andra personen är en nära släkting), men inser samtidigt att det är en skitfånig åsikt, eftersom mycket bra litteratur aldrig hade skapats om alla följt den principen. Är det bra så är det bra, oavsett vad det bygger på och oavsett hur originella eller ooriginella idéerna är.

Bara det inte blir en trilogi...

/tobias

Troberg

Sinister eater
Jag tycker generellt att det är dåligt när andra personer bygger vidare på en författares verk (även om den andra personen är en nära släkting)
Att det är en släkting är på det hela taget det dummast tänkbara argumentet (OK, inte riktigt det allra dummaste då). Släkt innebär inte talang. Det enda det innebär är ett stort efternamn och ett litet förnamn på omslaget.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att det är en släkting är på det hela taget det dummast tänkbara argumentet (OK, inte riktigt det allra dummaste då).
Det dummaste tänkbara argumentet är "Filmtitel - den nya storfilmen från producenten av Annan filmtitel".

Annars tycker jag att släktskap är ett relativt bra argument. Det är ju trots allt större chans att sonen ska besitta en del av faderns författartalang än att en slumpmässig förbipasserande ska göra det. Istället är det så mycket mer pinsamt om så inte är fallet. Att vara dålig i fotboll kan man leva med, men att vara dålig i fotboll när pappa heter Diego Armando Maradona är inte så kul, så att säga.

Boken har i alla fall ett potentiellt övertag över pappa Tolkiens: Det finns ingen risk att den kommer att översättas av Åke Ohlmarks.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Re: "Narn i hîn Húrin" kommer 2007 (OT)

Istället är det så mycket mer pinsamt om så inte är fallet. Att vara dålig i fotboll kan man leva med, men att vara dålig i fotboll när pappa heter Diego Armando Maradona är inte så kul, så att säga.
Jag vet en snubbe som har det, i sammanhanget, ganska betungande efternamnet Strindberg (och ja, det finns ett, om än avlägset, släktskap) och han har berättat att uppsatsskrivandet i skolan var ett rent helsike pga det.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
Tja, Christoper Tolkien hade vett nog att ta hjälp av GG Kay när han bösade ihop 'Silmarillion' iaf. Jag antar att det borde tala till hans fördel, hur pinsamt det sedan är att han uteslutande lever på sin fars berömmelse; Kay är trots allt bättre än någonsin JRR Tolkien :gremsmirk:

- Ymir, gillar 'Silmarillion' bäst av Tolkien verk, faktiskt

Foggmock

Myrmidon
Re: "Narn i hîn Húrin" kommer 2007 (OT)

Tell me about it....

Per-Anders Fogelström var min farfars kusin om jag inte fått det hela om bakfoten. Det spelade såklart ingen roll, eftersom efternamnet var lika så var ju jag en lika glänsande författare. Kanske. Eller inte. :gremgrin: :tekopp: