Nekromanti Narnia-fråga

Organ

Out of time, out of mind
Snabb fråga: C S Lewis Narnia-böcker skrevs inte i den ordning de utspelar sig. I vilken ordning ska man läsa dem? I kronologisk ordning eller i utgivningsordning? Eller spelar det ingen roll?

/Anders

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade läst dem i utgivnings ordning helt enkelt eftersom Häxan och lejonet är en bättre introduktion till serien än min morbror trollkarlen är. Jag hade nog läst Min morbror trollkarlen näst först och sedan de andra i utgivningsordningen.

God45

#PrayersForBahakan
Förtydligad lista:

Häxan och lejonet

Min morbror trollkarlen (Utspelar sig egentligen först men är ett sämre intro än Häxan och Lejonet, bra bok dock)

Caspian, prins av Narnia

Kung Caspian och skeppet Gryningen

Silvertronen

Hästen och hans pojke (Den här boken utspelar sig egentligen tidigare kronologiskt, efter Häxan och Lejonet, men den här boken är nog den värsta i serien så jag rekomenderar att vänta med den)

Den sista striden (This book, this fucking book...)

Arfert

Facit
Kronologisk ordning. Böckerna blir sämre efter hand, undataget Min morbror trollkarlen och Silvertronen som är OK.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Utgivningsordning. Det är, tycker jag, lite som med STar Wars: De nyare filmerna utspelar sig kronologiskt efter de gamla, men samtidigt bygger de på viss förkunskap och vissa etablerade saker. Framför allt gäller det plot twists; ska man behålla twistkänslan av vem som är Lukes pappa så kan man inte se de nya först.

Nu finns det inte lika mycket omvälvande twistar i Narnia, men jag upplever ändå samma sak: Det ger mer att läsa i utgivningsordning, eftersom de senare böckerna är skrivna med erfarenheten och förförståelsen av de tidigare böckerna i bakhuvudet.

God45

#PrayersForBahakan
Ond bråd död said:
Nu blir jag nyfiken på de där dåliga böckerna, vad gör dem värst?
Jag tycker att Hästen och hans pojke är tråkig, det är dens största synd. Det är på många sätt en mellan bok mellan böckerna där de stora grejerna händer. Den känns också mindre... Roligt skriven? än de andra. Lewis har grymt bra beskrivningar där han låter läsaren själv fylla i detaljerna men utan att man tänker på det och det fattas lite i den här boken.

Den sista striden är inte dålig den är bara... och jag behöver spoilertags för det här:

Det är den bibliska apocalypsen. I Narnia. Narnias undergång där Gud dömmer de onda och belönar de goda och Susan får inte vara med för hon är en slampa som gillar läppstift och där är en åsna utklädd till Aslan som är anti-krist... Du vet hur Narnia är en kristen fabel där Aslan är Jesus? Här är det inte ens några metaforer, det är bara klartext. Det blir för mycket helt enkelt. Det är dessutom en väldigt dömmande och gammaldags kristendom som alltid känts fel för mig, det är att Aslan är ett lejon och inte ett lamm gånger 10.

Med det sagt så är Den sista striden mycker välskriven och Lewis är i högform med språket. Men jag gillar inte budskapet eller att detta är avslutningen på serien.

Arfert

Facit
Ond bråd död said:
Nu blir jag nyfiken på de där dåliga böckerna, vad gör dem värst?
De saknar charmen och har tristare historier. I synnerhet Den sista striden som han kunde skitit i att skriva. För mycket predikande.

Radioaktiv

Hero
Läs dem i utgivningsordning. Min bror började med Min Morbror Trollkarlen, men han läste den en gång till efter att han läst Häxan och Lejonet, han förstod mer den andra gången. Så jag tror att det blir bättre som andra sagt.

Dessutom så känns det mer som en förklaringsbok när man väl läser den. Jaha, den är där av den anledningen. Där ser man. Man får nog mer upptäckarglädje om man läser Häxan och Lejonet först och inte bara vet varför allt är som det är.

Bara läs den :gremsmile:

/Häxan och Lejonet var den första boken jag någonsin läste. Jag var fem år gammal, och kommer fortfarande ihåg stoltheten av att utan hjälp kunna läsa ett så långt ord som järnvägsstation. Plus att min mamma blev så paff av att jag läste att jag fick vara upp hur sent jag ville.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Fillory

Narnia har stått som förebild till det magiska landet Fillory, settingen i en serie ungdomsböcker som huvudpersonen i Lev Grossmans bok The Magicians är besatt av.

Är man lite Narnia-intresserad, men vill läsa om en magisk värld med ett utifrånperspektiv kan The Magicians vara rätt kul.